Mashup-Peter (24) mikser Madonna og Justin

- «Mashing» kan gjøre hitlåtene annerledes og bedre.

HAN MIKSER SAMMEN to, tre eller ni hitlåter til én superfengende, funky mix - og høster ros for det fra musikkinteresserte over hele verden.

Peter Bull (24) fra Ålesund lager mashups.

Å mashe vil si å smelte sammen sanger som likner på hverandre slik at det skapes en helt ny sang med et annerledes lydbilde.

Mashing er en kunstform, og Peter er en av de fremste kunstnerne på weben. Flere hundre tusen har sett og lovprist videoene han har lagt ut på YouTube under navnet Norwegian Recycling:

«The only thing we really need to save the world is Norwegian Recycling!
Damn, niice work!»

«This is absolutely mint!!! So well remixed.. talent! »

«dude these remixes are amazing!»

Nylig ga han ut albumet «Donkey Business», hvor han har mikset musikken fra Nintendo-spillet «Donkey Kong» sammen med egenproduserte musikksnutter.

Alt sammen fra gutterommet i Ålesund og hybelen «down under».

SIDEN PETER STUDERER og bori Byron Bay utenfor Brisbane i Australia, tok vi en prat med ham ved hjelp av chatteprogrammet Windows Live Messenger:

Mashup-Peter (24) mikser Madonna og Justin

Trond Erling sier:

Kanskje du kan begynne med å fortelle litt om deg selv?

peter sier:

Jeg heter Peter Bull, er 24 år og er født og oppvokst i Ålesund. For ca et og et halvt år siden begynte jeg med noe som kalles for mashups. Jeg kalte meg for Norwegian Recycling (Norsk Gjenvinning) og la dem ut på nettet. Etter hvert som de spredde seg begynte jeg å få gode tilbakemeldinger både fra DJer, radio og lyttere.

Jeg begynte å produsere remixer av kjente sanger og fikk også noen oppdrag i å produsere remixer for noen band - blant andre norske Don Juan Dracula. Dette gjorde at jeg bestemte meg for å studere musikkproduksjon videre, så jeg sluttet lærerutdanningen og dro sammen med bestekompisen min til Australia for å studere audio-engineering.


Trond Erling sier:

Hvordan og hvorfor begynte du å lage mashups?

peter sier:

Det begynte med at jeg ved en tilfeldighet fant \'Party Ben\' sin kjente mashup \'Boulevard of Broken Songs\' (Oasis vs. Green Day vs. Travis vs. Aerosmith) på internett. Jeg ble rett og slett så fascinert og imponert over hvor kreativ, original og gjennomtenkt denne sangen var.. Jeg hadde aldri hørt noe lignende før.

Etter det lastet jeg ned hundrevis av mashups og jeg var solgt. Og det var Party Ben som inspirerte meg til å prøve å mikse selv. Siden jeg har spilt gitar ganske lenge så har jeg bygd opp et visst gehør som gjør at det er enklere å høre hvilke sanger som kan eventuelt passe sammen og så bare prøvde jeg meg fram.


Trond Erling sier:

Hvordan jobber du når du skal lage en ny mashup-produksjon?

peter sier:

Jeg har ikke noen spesiell systematikk når jeg skal begynne på et nytt prosjekt. Og hver mashup oppstår på forskjellige måter.

Den nyeste mashupen jeg har laget (som ikke er gitt ut enda) begynte med at jeg hørte en ny sang på internett som jeg likte, og som jeg følte hadde et potensiale. Etter hvert fant jeg også instrumentalversjonen. I tillegg hadde den en musikkvideo. Det betyr at jeg også kanskje får lagt den ut på youtube.

Trond Erling sier:

så da sitter du med gitaren og synger for deg selv?

peter sier:

Det var en metode jeg brukte ofte før, men jeg har ikke gitar her i Australia, så her bruker jeg midikeybordet mitt. Men det kommer helt ann på hvilke type mashup jeg lager.

Hvis jeg mikser A+B mashuper (acapella vs. instrumental) klarer jeg meg fint uten gitar. Men hvis jeg bruker kun de originale versjonene (det gjorde jeg i How six songs collide, er gitaren et uunværlig redskap. Når jeg masher prøver jeg å være så kreativ og uforutsigbar som mulig. Jeg prøver hele tiden å forbedre meg og skille meg ut fra resten av mashup-artistene. Derfor tar det ofte uker og måneder før jeg kan si meg helt fornøyd med en sang.


Trond Erling sier:

Har du ekstremt gode ører? :)

peter sier:

Haha, for musikk mener du?

Trond Erling sier:

Hvis du hører en ny sang, begynner du da med en gang å tenke på hvilke låter som ligner?

peter sier:

Ja, faktisk. Jeg tenker faktisk det for hver ny sang jeg hører. Og det har bare blitt en vane, og nå tenker jeg igrunn over at jeg gjør det heller

Trond Erling sier:

Det er ikke plagsomt å aldri kunne høre en sang uten å starte opp «mashup-hjernen»?

peter sier:

Nei, ikke i det hele tatt. Det er noe som skjer ganske ubevisst i begynnelsen av sangen, og det tar bare et par sekunder som oftest


Trond Erling sier:

Hvordan løser du det når du må kombinere låter som har ulikt tempo eller går i ulike tonehøyder?

peter sier:

Hvis ikke forskjellen mellom tempoet eller tonehøyden i sangene blir for stor, justerer jeg bare tempoet eller pitchen. Men som oftest når det problemet oppstår hiver jeg bare prosjektet i papirkurven.

peter sier:

Og de fleste prosjektene jeg begynner på ender opp i papirkurven

Trond Erling sier:

Så du er egentlig avhengig av at låter som ligner også er spilt inn i samme dur, for eksempel? Det må jo være litt irriterende?

peter sier:

Helt korrekt, men jeg synes ikke det er irriterende i det hele tatt, jeg tar det heller som en utfording. Det er en av tingene som fasinerer meg med mashups.

Vanlige sanger begynner på blanke ark. Du kan bestemme melodi, tekst og produksjon selv. Når du masher starter du allerede med ark med mange forsjellige tegninger på. Og det er en av utfordringene som jeg elsker å løse.


Trond Erling sier:

Hva slags utstyr bruker du? PC eller mac? Hvilke programmer og instrumenter bruker du?

peter sier:

Jeg bruker PC (laptop), Sony Acid Pro 6.0, Reason Propellerhead 4.0, Cubase, M-Audio Midi Keyboard og Focusrite Saffire lydkort

peter sier:

og til videoredigering bruker jeg Sony Vegas Pro

peter sier:

Sony Acid Pro er det programmet jeg bruket mest. Det er en DAW (Digital Audio Workstation), som er meget hendig når det kommer til mixing og beatmatche forskjellige sanger med ulike tempoer. Cubase er også DAW som er brukt mye til generell musikkprodusering. Reason er et musikkprogram som går kun på midi, derfor passer dette programmet til kun å produsere ikke å mikse

peter sier:

Jeg bruker Reason og Cubase når jeg jobber med remixer hvor jeg produserer alt selv bortsett fra vokalen. Jeg brukte også Reason når jeg laget Donkey Kong Mashupalbumet mitt hvor jeg la til egenproduserte trommer, basslinjer og effekter


Trond Erling sier:

Du studerer jo lydteknikk. Har du lyst til å jobbe profesjonelt med mashups, eller ser du for deg en annen yrkesvei?

peter sier:

Det finnes andre store navn i industrien som starte som mashup-artister. DJ Dangermouse som produserte \'Demon Days\'-albumet til The Gorillaz og er ene halvdelen i Gnarls Barkley fikk sitt gjennombrudd etter han lagde mashupalbumet The Grey Album hvor han mikset Jay-Z albumet \'The Black Album\' med The Beatles \'The White Album\'.

Richard X, superprodusenten bak norske Annie og Bertine Zetlitz og mange andre pop-artister startet sin karriere med å mashe en Sugababes sang. Mashupen ble så hypet opp at Sugababes bestemte seg for å spille inn mashupen i studio og gi den ut som singel. Det at det finnes mashup-artister som tidligere har klart å funnet veien inn i industrien gjennom mashup gjør at jeg lever i troen.

peter sier:

Det hadde vært kult å jobbe profesjonelt med mashups, men pga de enorme summene man må betale for klarering av samples er ikke dette noe å satse på. Det jeg håper på er at all promoteringen jeg får gjennom mashupen kan få meg over til andre jobber innen musikk.

Jeg fikk nettopp tilbud om å produsere soundtracket til en 5 minutters animasjonsfilm for jubileumet for nintendospillet Banjo Kazooie, fordi produsenten hadde hørt Donkey Kong Country mashup-albumet mitt. Det var også gjennom mashupene mine at jeg kom i kontakt med Don Juan Dracula som spurte om jeg var interessert i å produsere en remix for dem.

peter sier:

Men drømmen er å bli musikkprodusent sammen med Gjermund Røsberg (bestevennen min og romkamerat her i australia).

Trond Erling sier:

Så du skal lage musikken til en film om Banjo Kazooie?

peter sier:

Jeg holder på med det prosjektet nå. Jeg skal remikse noen av sangene fra spillet, og fikk lov fra Rare (spill-utviklerene) til å bruke originalmaterialet


Trond Erling sier:

Du redigerer også videoer til mashupene selv? Får du tid til noe annet enn å sitte ved PCen? :)

peter sier:

Det tar ikke så lang tid Jeg bruker ca 8 timer i uka på mashups, og kanskje et par timer ekstra på å produsere annen musikk!

peter sier:

Men når det er sagt så bruker jeg en del tid foran PCen min :)


Trond Erling sier:

Hva slags tilbakemeldinger har du fått? Og fra hvem? Har du hørt fra artister, plateselskap eller produsenter i forbindelse med mashupene dine?

peter sier:

Det meste av tilbakemeldingene jeg får kommer fra Youtube, Myspace og facebook fra folk som hører på musikken min.

Men jeg har også fått tilbakemeldinger fra artister som jeg har mashet. Den største artisten som har kontaktet meg er vel Gary Jules. Mannen bak \'Mad World\' sangen fra Donnie Darko. I tillegg til at han elsket mashupen promoterte han meg for alle vennene hans på myspace ved å sende ut en bulletin om meg.

Jeg har også fått positive tilbakemeldinger fra Billie The Vision (sverige), Serpentine og som nevnt tidligere har jeg vært i kontakt med Don Juan Dracula og deres manager. Jeg har også fått respons fra DJer over hele verden som spiller de mer klubbvennlige sangene mine, og fra bloggere rundt om på nettet.

Men det største må være da jeg fikk en mail fra David Wise personlig (produsenten bak musikken til Donkey Kong Country spillene) som sa at han elsket det jeg hadde gjort med sangene hans og at albumet ble spilt flittig på kontorene til selskapet som utviklet spillet, Rare.


Trond Erling sier:

Kan du fortelle litt om albumet du nettopp har lagt ut for nedlasting?

peter sier:

Hvilket album? Donkey Kong eller samlingen av de eldste sangene?

Trond Erling sier:

donkey kong, tenkte jeg på

peter sier:

Okei

peter sier:

Det albumet var en ide som jeg lenge hadde gått og tenkt på, men som jeg først begynte å jobbe med i november og ble ferdig med i slutten av februar. Jeg har alltid vært en blodfan av Donkey Kong Country serien på SNES og ser på soundtracket som et av de beste i spillhistorien.

Derfor ville jeg gjøre en tribute til spillet og David Wise, som jeg ser på som en stor inspirasjon når det kommer til musikkproduksjon. Jeg plukket ut de sangene jeg ville bruke og begynte å mikse de med acapellaer tatt fra hiphop og RnB sanger. Og det som jeg synes er så morsomt er å mikse sammen 2 ting som har ingenting med hverandre å gjøre å få resultatet til å bli bra.

I dette albumet ville jeg også bidra med mye av min egen produskjon. Derfor la jeg til trommer, basslinjer, effekter og synths for å gjøre albumet så bra som mulig

Trond Erling sier:

Når la du det ut? Vet du hvor mange som har lastet det ned foreløpig?

peter sier:

jeg la det ut i slutten av februar og i dag er det ca 10 500 som har lastet det ned fra mine sider. I tillegg er det også mange andre som har lagt det ut for nedlasting som jeg ikke har kontroll over.


Trond Erling sier:

Hvilken mashup er din egen favoritt av dem du har laget? Og hvilken er den aller beste som noen gang er laget, syns du?

peter sier:

Den jeg er mest fornøyd med er \'How Six Songs Collide\'. Omtrent alt stemte når jeg laget denne mashupen. Jeg er spesielt stolt av siste partiet hvor alle artistene overlapper hverandre flere ganger per linje, og det stemmer både melodisk og lyrisk. Det er også denne sangen som er mest populær.

Det er helt umulig å plukke ut en favoritt. Hvis det kommer til eksperimentering og kreativitet må jeg gå for Dj Earworms \'Whats My Name\'. I denne sangen bruker artisten over 15 sanger og mikser disse over et spesielt tema. Resultater er kanskje ikke så radiovennlig bare utrolig imponerende.

Samme artisten mashet også alle de Amerikanske number 1 hitsa fra 2007 til én sang, og selv om ikke alt harmonerer perfekt så er det meget imponerende.


Trond Erling sier:

Har du brukt norske artister/låter i noen av produksjonene dine?

peter sier:

hmmm

peter sier:

Jeg har brukt Don Juan Dracula\'s Take Me Home, men den har jeg enda ikke lastet opp enda. Jeg holder forresten på med en A-ha mashup som sikkert kommer til å bli lagt ut om et par uker. Jeg har lenge tenkt på å lage en mashup med kun norskspråklige artister, men fordi utvalget av låter er så lite, har jeg enda ikke klart å finne noen som passer.


Trond Erling sier:

Har du noen tips til andre som har lyst til å begynne å leke seg med mashups? Det lønner seg kanskje å lære seg et instrument - og ikke minst høre på mye forskjellig musikk?

peter sier:

du har helt rett. det er alltid en fordel å kunne musikkteori, og det hjelper alltid å spille et instrument

peter sier:

Du bør også høre på mye forskjellig musikk siden mye av filosofien bak mashups er å spleise sanger fra forskjellige sjangrer.

peter sier:

Bli medlem av GYBO (det største mashupforumet på nettet). Der får du svar på alt du lurer på!

peter sier:

Og der en en god plass å begynne å legge ut sangene sine der, for der får du feedback fra andre mashupartister

peter sier:

Gjerne les litt om viral markedsføring. Mashupscena er igrunn en internetscene, så du bør benytte deg av alle mulighetene internet har til å spre musikken din.

Trond Erling sier:

Er det noen låter (eller noen sjangre) du aldri kunne brukt i en mashup? Bruker du f.eks bare hits fra pop og rock, eller hender det at du bruker klassisk musikk, salmer og jazz?

peter sier:

Det eneste kravet jeg har til sanger, er at jeg synes de er bra

peter sier:

Jeg har en regel at jeg aldri masher sanger jeg ikke liker

peter sier:

Hvilke sjanger sangene er i eller hvor populære de er har ingenting å si for meg. Siden jeg hører mye på hip-hop, RnB, pop, trance, house, alt. rock, indie, singer/songwriter, folk og electronica så er nesten alle sjangre representert

Trond Erling sier:

Kan en mashup holde like høy kvalitet som en original låt, syns du? Og kan en hit bli enda mer fengende ved å mashes sammen med en annen?

peter sier:

Når jeg lager mashups gjør jeg det enten for å gjøre sangen/sangene bedre eller annerledes. Så ja, jeg mener at en mashup kan holde like høy kvalitet som en original låt. Men når man ser på kvaliteten på en mashup må man også huske på alt arbeidet original-artistene har lagt i samplene som blir brukt.

peter sier:

Og det finnes mange eksempler på at at mashupen blir en enda større hit en originalartisten. Fragma med \'Tocas Miracle\' som var en stor hit i hele Europa i 2000 er faktisk en av de få offisielle mashup-utgivelsene som finnes og den er mashup mellom Sue Brice\'s (a.k.a CoCo) \'I Need a Miracle\' og instrumentalen av Fragma\'s \'Toca Me\' derav navnet \'Tocas Miracle\'.

peter sier:

Her ble mashupen en større hit enn originalene.
Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på e-post.

MISTER MASHUP: Hundretusener har lastet ned, kikket på eller lyttet til Peter Bulls sammenklipte produksjoner. <a href="http://www.youtube.com/watch?v=b_1hj-KCNBo">Her er hans ferskeste mashup</a>, publisert i dag.
OPPDRAG I KØ: Etter suksessen med mashupene har Peter blant annet fått i oppdrag å produsere musikken til en jubileumsfilm for et klassisk Nintendo-spill.
HYBELSTUDIO: 24-åringen fra Ålesund studerer lydteknikk i Australia, men hevder han ikke tilbringer mer enn åtte timer i uka ved miksepulten.
DONKEY KONG: Peter la nylig ut albumet «Donkey Business» for gratis nedlasting. Her har han mikset lyder fra et gammelt Nintendo-spill med egne musikksnutter.
- VIL BLI PRODUSENT: Peter drømmer om å bli musikkprodusent, gjerne sammen med bestevennen Gjermund Røsberg.