Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Melodi Stæsj Prix

Det er deilig smakløst, overraskende proft - og mye morsommere enn originalen. Fredag er det finale i Melodi Kvasi Grand Prix i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- EN, TO, TRE, FIR - og - en, to, tre, fir, wir geben eine party, beeeeibæææ! Tre jenter et sted midt i trettiåra vrikker, knikser og synger som det sto om livet. Foran dem står en fyr, også han et sted midt i trettiåra, og kommer med oppmuntrende tilrop. {ndash}Kom igjen, jenter. Vis at dere har noe å selge! En, to, tre, fir{ndash}og...kom igjen. Bra! Det er torsdag og øvingsdag. Ennå er det over to uker til Grande Finale i MKGP{ndash}Melodi Kvasi Grand Prix{ndash}på Rockefeller i Oslo. Maja, Karin og Ingunn, nå bedre kjent som Die Melvin Mädchen, synger trestemt og rapper på tysk. Den ivrige mannen foran dem, bedre kjent som Melvin Nesset Jr. fra Barne-TV, er en slags manager for trioen. Det gikk fint på delfinalen nylig, jentene gikk videre til den store finalen. Nå har de begynt å skjønne alvoret. Skjønt alvor og alvor. Dette er noe alle involverte påstår de gjør utelukkende for moro skyld, vinneren får ingen premie bortsett fra heder og ære. Og publikums hjertelige latter og applaus. Det hele begynte beskjedent i Bergen for sju år siden, den gang som en årviss kultopplevelse for et knippe innvidde. Under Désirée Hafstads kunstneriske ledelse vokste det seg stort. Da hun flyttet til Oslo, var også MKGP med i bergenserinnens koffert. Nå er hyllesten til middelmådig musikk, dårlig smak og stort hår i ferd med å bli oppdaget av et nytt, større og mye bredere publikum. I takt med underholdningsverdien har også graden av profesjonalitet økt. Nå er alt live og de fleste bidragene utføres av hel- og halvproffe. Folk som tar det de gjør seriøst. Til en viss grad. {ndash}Det å stå på en scene og formidle noe, tar vi svært seriøst, sier Ingunn Brønnstad, til daglig dramapedagog med eget kulturverksted for barn på Ullevål sykehus. I likhet med Karin Fremstad og Maja Neraas, de andre to i Die Melvin Mädchen, har hun sunget mye{ndash}også i proffe sammenhenger. {ndash}Men å synge en tysk diskolåt fra 1994, som ikke engang vant{ndash}er vel ikke like lett å ta helt alvorlig, sier Karin.{ndash}Nei, vi gjør dette utelukkende fordi det er et kick, sier Maja. BLUE MOON BAR i Oslo, helt i slutten av mai. {ndash}Jo, det er nok en overhengende fare for å bli løsemiddelskadet her i kveld, sier Désirée Hafstad, mens en velvillig hjelper sementerer frisyren hennes med enorme mengder hårspray. {ndash}Fra stylister og orkestermedlemmer til teknikere, alle gjør dette helt frivillig. Lønnen består av et par ølbonger og litt pizza. Det er sånn det skal være, sånn litt på skeive. En skal helst ha en løs hel på skoen, eller mangle en stropp på kjolen, hvis du skjønner, sier Hafstad og kniper øynene hardt igjen for å unngå en solid dose spray. Rommet bak scenen{ndash}«greenroom»{ndash}er fullt av folk i fantasifulle kostymer. Men til tross for Hafstads påstander er det vanskelig å finne løse heler eller halvhjerta sminkede artister her. Like bak Hafstad er Johnny Nymoen fra Great Garlic Girls opptatt med å dekorere den blankbarberte issen til en av kveldens artister. Jentene i Die Melvin Mädchen får også hjelp med utseende av folk som driver med scenesminke til daglig. Gjennom surret høres en dyp mannsrøst som går opp og ned skalaen. Det viser seg at den som varmer opp stemmen er en omtrent to meter høy «kvinne» med brede skuldrer og markert adamseple. {ndash}Er dette først og fremst et drag- og homoarrangement?{ndash}Det begynte som det, og glam- og glitterfaktoren blir bare høyere og høyere. Det dreier seg tross alt om Melodi Grand Prix. Om kjærligheten til Grand Prix. Og da er jo homofile ofte i flertall. Men, nei, jeg vil ikke si at det er et rent homoarrangement lenger nå. Ta med mor og far, bestemor også, for den del, sier Hafstad og understreker at både på, foran og bak scenen vil du treffe folk av alle kjønn og legninger{ndash}som overalt ellers i samfunnet. Hafstad forteller med stor innlevelse og ikke så rent lite stolthet om de to tidligere delfinalene. Om en nederlender som har lært seg «Voi voi» på norsk og om gruppa S.A.R.S. som gjør en feiende flott versjon av «Diggy Lou Diggy Ley». {ndash}Kan hvem som helst delta?{ndash}Så langt har det gått etter jungeltelegrafprinsippet. Folk kjenner folk, jeg tar kontakt med noen, andre tar kontakt med meg. Men hvordan det blir nå framover, om pågangen blir så stor at vi må tenke nytt, vil vise seg. {ndash}Åpenbart handler det vel så mye om å bli sett som å bli hørt. Hvordan er det med det musikalske nivået?Hafstad himler med de digre, svartkantede øynene. {ndash}Hvis du tviler, vent til du får hørt det sjøl!EUROVISJONS-KJENNINGSMELODIEN dundrer over høyttalerne og et kvarter etter annonsert showstart åpenbarer kveldens konferansier seg: Comtesse von Lüderitz alias Désirée Hafstad. På et slags tysk, fransk, engelsk og norsk, ønsker hun velkommen. {ndash}Er dere klare? Hafstad skriker i mikrofonen så lydmannen river av seg hodetelefonene.{ndash}JAAAAA! svarer publikum.{ndash}For i kveld skal vi... {ndash}LA DET SWINGE, VOI VOI!!!! svarer publikum, som åpenbart har vært med på dette før.Dermed er det i gang. Det seksmanns store bandet setter i gang med åpningstonene av Carolas «Fångad av en stormvind». På scenen, i hvitt med glitter og frynser, står Mats Rodge fra vokalgruppa Cheezy Keys. Og i salen klapper og plystrer en stor kontingent av Mats/Carola-fans. Den neste timen kommer de på rekke og rad, mer eller mindre obskure GP-låter. Fra «La det swinge» til Israels bidrag «Ze rak sport» fra 1991. Publikumsresponsen er jevn og god, men applausen tar først virkelig av på nytt når Marius Lund og Anders Toresen vrikker seg gjennom «Never Let it Go», fjorårets bidrag fra broderfolket. Så er det klart for kveldens siste bidrag: «Wir geben eine party» med Die Melvin Mädchen. Avstemning følger. Det går som forventet: Die Melvin Mädchen vinner, men også solisten Mats Rogde og duoen Lund/Toresen blir å se og høre i finalen på Rockefeller.I «GREENROOM» sitter klemmene, sussene og gratulasjonene løst. {ndash}Jo, det var favoritten som vant i kveld, sier Jørn Morstad, til daglig skuespiller, for anledningen korist og stylist for Die Melvin Mädchen. {ndash}Både jentene og vi har faktisk brukt litt tid på dette. {ndash}Hvor lang tid har dere brukt på stylingen?{ndash}Vi begynte klokka halv seks i kveld. Foruten tjukke lag med sminke som er en dragdronning verdig, har de partyglade jentene fått løse vipper, løse pupper og løse lokker. Ja, selv om de er jenter, gjør ekstra brystinnlegg seg bra på scenen. Er det show, så er det show. {ndash}På styling og makeup som dette er gutta helt suverene. Vi har fått enormt mye hjelp fra Geir Lillejord og Dean Erik Andersen, som for øvrig stiller sjøl i finalen som S.A.R.S., sier Karin.{ndash}Føler du at delseieren var fortjent?Da bryter manager Melvin jr. inn.{ndash}Jentene gjorde en kjempejobb. En kjempejobb! Jeg er veldig stolte av dem. {ndash}Vinner de selveste storfinalen rg?{ndash}Husk, det viktigste er ikke vinne, men å være sistemann fra nachspiel.TORSDAG OG ØVING for Die Melvin Mädchen. Manager Melvin jr. smiler fremdeles fra øre til øre. Men seiersrusen har avtatt noe. Selv om han fremdeles har kjempetro på jentene, er han litt mer forsiktig med å snakke om seier. Han vet at det er mange dyktige folk som stiller neste uke. Scenen på Rockefeller er av en helt annen størrelse enn den lille plattingen på Blue Moon Bar. Ikke overraskende går det rykter om at flere av de andre finalistene har satt i gang med store og flashy endringer både hva kostymer, koreografi og sceneshow angår. {ndash}Målet var å komme til finalen, men nå blir det knallhard konkurranse. Trioen S.A.R.S. er storfavoritter og gjør en veldig bra jobb, sier Melvin jr.{ndash}Så dere tar det hele mer på alvor nå?{ndash}Dette er ikke finalen i «Idol» eller en landskamp i fotball. Når det er sagt, er vi jo med for å gjøre vårt beste, sier han.{ndash}Vårt beste{ndash}med et glimt i øyet, slår Maja fast. {ndash}Dessuten er vi alle litt oppe i åra og har ikke sunget på en stund. Dette er kjempemoro, og vi tar det for det det er, sier Ingunn. {ndash}Hvis dere vinner på fredag, kommer dere til å satse på å jobbe videre som Die Melvin Mädchen?Dramapedagog Ingunn ser tankefull ut. Karin, som er regnskapsmedarbeider på Vinterbro, stirrer ut i lufta, og Maja, som er leder på et kommunalt fritidssenter for ungdom i Bærum, glor ned. Men bare et øyeblikk. {ndash}Hvis det skulle skje, tror jeg ikke det betyr at vi blir store stjerner, sier Karin og ler. {ndash}Dessuten vet jeg ikke om jeg hadde orket å ta av og på det håret så ofte. Det gikk med ganske mye balsam og ganske mye tid på å få det av igjen, sier Ingunn. {ndash}Dette har så langt først og fremst vært en enormt hyggelig erfaring. Det kjedeligste med det hele var da vi etter opptredenen måtte levere tilbake parykkene og løspuppene vi hadde fått låne, sier Maja. {ndash}Da forsvant liksom mye av stjernefølelsen og glamouren?{ndash}Nettopp. Men, neste uke er det på med dem igjen. [email protected]

<HLF>Større og større:</HLF> Melodi Kvasi Grand Prix er konkurransen der gamle Grand Prix-bidrag blir tolket på nytt. Hjernen bak - og gallionsfiguren foran - er Desirée Hafstad.
<HLF>Just 4 Fun:</HLF> - Vi gjør dette først og fremst fordi det er avsinding moro, sier Melvin Nesset jr. (t.v.), manageren til Die Melvin Mädchen. Likevel ligger det mye øving bak.
<HLF>Disko-mani:</HLF> «Mädchen-Karin» og de andre i Die Melvin Mädchen gjorde stor suksess med en irriterende fengende tysk diskolåt og gikk videre til selveste storfinalen.
<HLF>Hjelpende hender:</HLF> Mye hår, mye jugl og proff hjelp. - Det er ingen tvil, uten gutta ville vi ikke kommet like godt fra det, sier Ingunn, som får kostymehjelp av korist Jørn Morstad. Sammen med Karin og Maja utgjør hun Die Melvin Mädchen.
<HLF>Glitter og slips:</HLF> De fleste av dem som kommer til finalen i MKGP, er mer eller mindre hel- eller halvproffe folk. Marius Lund gir alt - og blir å se på Rockefeller på fredag.