Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Mening, mote og markedsføring

De gule kreft-armbåndene er trendy. Nå kommer svart-hvite mot rasisme.

DA WAYNE ROONEY kom inn i garderoben før Englands landskamp mot Nederland på Villa Park i Birmingham 9. februar, hadde han med seg en boks full av svarte og hvite silikon-armbånd. Den unge Manchester United-stjernen hadde fått dem levert på hotellet av sin sponsor Nike samme morgen, skriver Daily Mirror.

Sammen med Englands fysioterapeut Gary Lewin startet han å dele ut båndene til Englands beste menn, sannsynligvis i god tro om at de ville være med ham på en markering av motstand mot rasisme. Båndene, som er en hvit og en svart ring som henger sammen, er en markering av at man støtter den antirasistiske kampanjen «Stand Up Speak Up». Det skal ha brutt ut en prinsipiell krangel i garderoben før kampstart.

Aksjonen var ikke avklart med det engelske fotballforbundet, som hadde trykket et antirasistisk budskap på de røde draktene England spilte med. Nederlenderne, som også sponses av Nike, hadde lagt til side de vante oransje trøyene sine til fordel for svart-hvite drakter.

RETT ETTER KAMPEN snakket Rooneys klubbkamerat Gary Neville om frykten for at Nike kommersialiserte kampen mot rasisme i fotballen. Neville lar seg ikke bremse av at Nike sponser klubben hans. Selv har han Diadora som personlig sponsor.

- Vi har ikke et stort problem med rasisme her i landet. Du kan antakelig komme på ett eller to tilfeller i løpet av de fem eller ti siste årene. Vi må være sikre på at kampanjen blir gjennomført på riktig måte og ikke for PR, slik det kan virke som noen av sportsselskapene gjør i øyeblikket, sa Neville ifølge BBC.

I tillegg til Neville, som har kontrakt med Diadora, valgte også Adidas-trioen David Beckham (Real Madrid), Steven Gerrard (Liverpool) og Frank Lampard (Chelsea) å spille uten armbåndet.

Rooney fikk imidlertid med seg Ashley Cole, Shaun Wright-Phillips, Jermaine Jenas, Keiron Dyer, Wes Brown, Stewart Downing og Andy Johnson, som alle spilte med Nike-armbånd.

THIERRY HENRY TOK INITIATIVET. Nike understreker at initiativet til båndene deres kommer fra spillerne som fronter aksjonen selv, og det var Arsenals franske stjernespiss Thierry Henry som fikk idéen først. Barcelonas brasilianer Ronaldinho og Manchester United-stopper Rio Ferdinand er også frontfigurer for «Stand Up Speak Up».

- Kampanjen handler ikke om publisitet, den handler om rasisme. Faktum er at det finnes rasisme i fotballen. Vi har snakket med alle relevante aktører, sånn som «Kick It Out», og de støtter oss, sier Nikes kommunikasjonssjef i Storbritannia, Simon Charlesworth.

Thierry Henry har merket fotballrasismen på kroppen. Som da han og lagkameraten Sol Campbell ble hetset av Valencia-fansen i Champions League våren 2003. Da ringte John Carew, som den gangen spilte for det spanske laget, til sin franske kompis og beklaget tilhengernes oppførsel.

- Rasisme er et av de største problemene fotballen står overfor i hele Europa. Folk tror kanskje at problemet har forsvunnet, men det har det ikke. Spillerne på banen trenger hjelp fra fansen til å overdøve rasistene og fortelle dem at deres handlinger ikke er akseptable. Det er på tide å reise seg og snakke ut, sier Henry i en programerklæring for kampanjen.

JOHN ARNE RIISE var en av mange Premier League-proffer som spilte med Nike-båndene på håndleddet allerede helga før Rooneys utdeling. Alle Premier League-spillerne fant armbåndet i garderoben før den første serierunden i februar.

- Rasisme i fotballen er en forferdelig ting. Dette er en utrolig viktig sak, sa Riise til Aftenposten.

Nike vil bli trodd på at de mener kampanjen godt, og at det er saken som er viktig, ikke oppmerksomheten den eventuelt gir deres produkter. Samtidig vil de av enkelte bli nådeløst konfrontert med tidligere avsløringene av barnearbeid og påstander om dårlige vilkår for arbeiderne i fattige land, skriver Henrik Stabell i Norsk Folkehjelp på nettsidene til «Gi rasisme rødt kort».

Men at de snart blir å se på et håndledd nær deg, er det ingen grunn til å tvile på.

KOMMER TIL NORGE. 9000 svarte og hvite armbånd er nå på vei til Norge. I første omgang er det G-sport-butikkene i Stor-Oslo som får inn båndene med teksten «Stand Up Speak Up».

- Vi regner med at de vil være i butikkene i løpet av en uke, sier markedssjef Reidar Skorpen i Nike Norge til Dagbladet.no.

Ifølge nettsiden der Nike presenterer aksjonen, vil ikke de svarte og hvite armbåndene bli solgt på nettet, kun i butikkene.

- Interessen for båndene ute i Europa er så stor at du vil ikke tro det, sier Skorpen.

Men det skal ikke så mye fantasi til å forestille seg at interessen er stor når man får høre at det på verdensbasis er solgt 33 millioner av de gule båndene i samme materiale.

I TOUR DE FRANCE sist sommer syklet omtrent hele feltet med gule plastarmbånd med Lance Armstrongs livsmotto «Live Strong» - Lev intenst - innpreget.

Den amerikanske supersyklisten har vunnet Tour de France seks ganger på rad og satser på den sjuende i sommer. I 1996 ble han behandlet for testikkelkreft som hadde spredt seg til magen, lungene og hjernen. Siden den gang har han blitt verdensener i sin idrett, men også en frontfigur i kreftkampen.

Snart var gult kult på berømte håndledd langt utenfor sykkelsporten: George W. Bush, John Kerry, Bono, Bruce Willis, Matt Damon og en mengde sportsutøvere var blant de første eierne.

De gule båndene kom til butikkene, og dermed ut til folket. I alle fall til de kjappeste. For et par uker siden fortalte butikksjefen i Nike Consept Store i Oslo til Dagbladet at 1500 av de gule armbåndene ble revet vekk i løpet av få dager da de kom i høst.

- Vi får 20-30 forespørsler om armbåndene hver dag, forteller Trond i Nike-butikken i Stenersgata til Dagbladet.no.

- Det er alt fra 12-åringer til godt voksne folk. Den eldste jeg har snakket med, var en mann på omkring 60 år, sier han.

BARE MÅ HA DET. Ofte er det ungdomsgjenger som kommer hvor en del av dem har båndet. De andre bare ha det, og tilbyr å betale 100 eller 200 kroner for å kjøpe båndene som noen av de ansatte i butikken har på seg.

- Jeg startet her i butikken for seks måneder siden. Da var det akkurat utsolgt, så jeg rakk ikke å kjøpe ett selv, sier Trond.

Det kommer ikke flere gule bånd i norske butikker. Men det er fortsatt fullt mulig å bestille dem vi nettet fra The Lance Armstrong Foundation. Der kan man bestille de gule armbåndene for en dollar stykket - omkring 6,50 kroner - forutsatt at du bestiller minst ti stykker.

- Vi har solgt omkring 3-4000 gule bånd gjennom norske butikker, og kunne solgt mange fler om vi hadde fått det inn. Men det har vært utsolgt fra leverandøren, sier Skorpen.

- Det er god reklame for dere, dette?

- Det er saken som er viktig her, understreker Reidar Skorpen.

• Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til:

sigbjorn.strand@dagbladet.no

POLITISK KORREKT: Armbåndene er politisk korrekt mote. Det visste både John Kerry og George W. Bush å utnytte under den amerikanske valgkampen sist høst.
BRUKT AV NIKE? Flere av de engelske landslagsspillerne reagerte på at Wayne Rooney kom til dem med svart-hvite armbånd fra Nike før Englands kamp mot Nederland sist uke.
MOT FATTIGDOM: U2-vokalist Bono er en av frontkjemperne til fattigdomskampanjen som symboliseres ved hvite armbånd.
MOT RASISME: Det svarte og hvite armbåndet til kampanjen «Stand Up Speak Up».
FRONTFIGURER:</B> Thierry Henry er initiativtaker bak rasismeaksjonen og Rio Ferdinand frontfigur.
FØRST I LØYPA: Lance Armstrong lanserte sine armbånd i forbindelse med Tour de France i fjor. Her er han hjemme i Texas etter den sjette strake seieren i rittet.
GULT ER KULT PÅ KORSVOLL: Rebekka Hagen (11), Helene Hagen (15), Elliot Henriksen (7) og Kjersti Hagen (7) har «Live Strong»-armbånd.
MOT MOBBING: John Arne Riise er hard i denne duellen mot Arsenal-spilleren Patrick Vieira, men det blå armbåndet viser at nordmannen er mot mobbing. Tidligere hadde Riise spilt med det gule båndet, nå bruker han det svarte og hvite.