Modellgutta går av moten

Det holder ikke lenger med et pent ansikt og en muskuløs kropp. Nå går modelloppdragene til filmstjerner, brannmenn og fotballspillere - mennesker med «ekte ansikt».

DET GÅR MOT MAGRE TIDER FOR MENN som lever av å være vakre. Det er nedgangstider på det internasjonale modellmarkedet, og mannlige modeller blir presset ut av motebladene. Nå skal det være «mennesker med et ekte ansikt», melder avisa The New York Times (NYT). Mannlige modeller blir byttet ut med kjente ansikter fra film, tv og sport. Den moderne mannen identifiserer seg ikke lenger med en modell, og selskap som vil selge et produkt betaler i dyre dommer for å få et kjent ansikt til å reklamere for det. - Bedrifter ser etter mennesker som til en viss grad har utført noe, hevder Donny Deutsch, sjef i reklamebyrået ved samme navn. - Nå vil de ha noen med mer enn bare et pent ansikt. PÅ 1980-TALLET VAR DE muskuløse og solbrune. Mot slutten av neste tiår snudde vinden, og mannlige modeller ble seende ut som anorektiske tenåringer med usunne rusvaner. - Trenden gikk fra menn i 30-åra, til magre gutter i grungy bukser. Disse modellene har ingen identitet, sier tidligere modellspeider David Soloff, og tror bransjen produserte alt for mange slike unggutter. - Markedet renner over, legger Chris Forberg i IMG til. Modellmamma Elayne Hearns i byrået Next tror ikke det finnes mer enn 30 mannlige modeller som til enhver tid har jobb i New York. Og utsiktene for mannlige kleshengere ser ikke lyse ut. ETTER Å HA GÅTT GJENNOM FERSKE utgaver av moteblader hevder NYTs moteskribent Ginia Bellafante at det er vanskelig å finne mannlige modeller - i ordets gamle forstand. I juni-nummeret av Esquire teller hun bare noen ganske få, mens Armani har gitt Lyor Cohen, sjefen for plateselskapet Def Jam, den prestisjefulle jobben med å vise fram motehusets siste dress. Kreativ ansvarlig for Esquires motesider, Stefano Tonchi, forklarer at han ikke har kikket i ei modellmappe på fire år. Siden Tonchi kom til bladet i 1998 har han gått inn for å fjerne anonyme modeller fra bladet. - Dersom en Esquire-leser ser en person som George Clooney i en fin dress tenker han at «det kan jeg også gjøre», men ser han samme dressen på Matthew Avedon (en amerikansk fotomodell, red.anm.), vil han ikke være interessert, fortsetter Stefano Tonchi. ARMANI ER IKKE DET ENESTE MOTEHUSET som heller vil se talent enn skjønnhet i klærne sine. Deutcshs reklamebyrå har designeren Tommy Hilfiger på kundelista. I årets høstkampanje er den klassiske modellen byttet ut med alpinisten Jeremy Bloom. Dette er første gang at Hilfiger viser klærne sine på «ekte mennesker», mens det New York-baserte motehuset Donna Karan (DKNY) har brukt ideen ei stund. I DKNY-kampanjer har skuespillere som Jeremy Irons blitt foretrukket framfor ordinære mannlige modeller, mens GAP-kjeden bruker velkjente navn som Dennis Hopper og Orlando Bloom når de skal kle opp menn. I vårkatalogen til Barneys finnes ikke en eneste mannlig modell i år. Her har de profesjonelt vakre blitt erstattet av blant andre en kjent restauranteier og Barneys\' egne ansatte. I kjedens høstkatalog trer derimot en brannmann inn i motebildet, i godt selskap med en hjernekirurg. - Mannlige modeller kommuniserer overhodet ikke til kundene, slår Barneys kreative leder Simon Doonan fast overfor avisa. - Menn skal angivelig være kraftfulle og i stand til å ta avgjørelser, men hva er mer kjennetegnet av passivitet enn nettopp modellyrket? KVINNELIGE MODELLER SER UT til å være mindre sårbare for konjunkturer i bransjen. Mannlige modeller har aldri blitt superstjerner på samme måte som Naomi Campbell, Linda Evangelista, Christy Turlington, Milla Jovovich og Kate Moss, som kunne velge og vrake i oppdrag da de var aktive. Yngre modellstjerner har seinere tatt deres plass i blitzregnet, mens det på langt nær er nok jobber til deres mannlige kolleger. Simon Doonan mener årsaken er at kvinner som livnærer seg ved å vandre ned catwalken kommuniserer bedre med kunder enn menn, og følgelig blir større stjerner. Ifølge Bellafante blir kvinner lettere forført av overnaturlig skjønnhet enn menn, til tross for fire tiår med feminisme og kvinnefrigjøring. SPORTSUTØVERE SNAPPER STADIG OPPDRAG foran nesa på profesjonelle modeller. Bruken av kjente sportsnavn i reklamesammenheng øker, og motebladet «Sepp» er siste skudd på stammen. Bladet er snart tilgjengelig i Paris\' motebutikker, og ifølge Ginia Bellafante vil det første nummeret kombinere mote og fotball ved å bruke den argentinske fotballspilleren Ariel Ortega som hovedmodell. Modellbyrået IMG Models fikk for seks måneder hanket den amerikanske tennisproffen James Blake inn i modellstallen. Den britiske tennisspilleren Tim Henman har nå fulgt i Blakes fotspor, og blir trolig å se på catwalken og på glanset papir. Konkurrenten Elites herreavdeling har heller ikke sittet med henda i fanget, og har signert en avtale med den anerkjente ballettdanseren Maxim Belotserkovsky. Også brannmenn, hjertekirurger og kjente kjøkkensjefer seiler opp som attraktive kleshengere. Ifølge avisa er dette personer med egenskaper som strekker seg lenger enn å se pen ut, og som den moderne mannen lettere kan identifisere seg med. solvi.glendrange@dagbladet.no

<HLF>Nye helter:</HLF> Etter terrorangrepene mot UA 11. september i fjor har byens brannmannskaper blitt vår tids nye helter. Også motebildet er påvirket av terroranslaget og den påfølgende krigen i Afghanistan, og brannmenn har seilt opp som atrraktive kleshengere for motehus og -blader. Bildet viser et frimerke som ble utgitt som en hyllest til New Yorks brannkorps etter trgedien.
<HLF>Går av mote:</HLF> Profesjonelle mannlige modeller.
<HLF>Begynte som modell:</HLF> Brad Pitt var en hyppig brukt modell inntil han slo gjennom som skuespiller i filmen «Thelma & Louise».
<HLF>Eks-modell:</HLD> Nordmannen Arnulf Refsnes var en ettertraktet modell inntil han byttet jobb. Nå serverer han vær på tv.
<HLF>Ettertraktet sm modell:</HLF> Filmhelten George Clooney.