Musikksprederen

Husker du walkmanen - en av 80-tallets største hits?

DEN LILLE JAPANEREN ble umiddelbart en hit da den kom ut i 1979, og anses i dag som verdens beste reisepartner. Du skal lete lenge før du finner et fly eller en buss hvor han ikke sitter godt plassert på noen av passasjerenes ører. I hverdagen er han behagelig selskap enten du går eller sykler, står på rulle-skøyter eller jobber. Det er nå over tjue år siden walkmannen gjorde sitt inntog, og ankomsten av CD-er og minidiscer har ført til flere teknologiske ansiktsløftninger. Men å høre musikk i mobil tilstand uten at omgivelsene blir berørt, kom først med walkman.Styreformann i Sony, Akio Morita, var nærmere 60 år da han fikk ideen til bærbar kassettspiller. Mens han spilte tennis {ndash} faktisk {ndash} fikk han det for seg hvor perfekt det hadde vært med en lett, bærbar spiller som kunne spille musikk hele tida. Han ba designteamet hos Sony utvikle en modell, uten å tenke for mye på de tekniske utfordringene. Han ville de skulle prøve ideer, ikke bekymre seg over hva som kunne gå galt. Hadde walkman gått igjennom de tradisjonelle stadiene med planlegging, godkjenning og utprøving, ville den neppe sett dagens lys. Takket være Moritos visjon og entusiasme jobbet produktutvikleren Ohsone dag og natt for å realisere ideen om en revolusjonerende ny måte å nyte musikk på. Til slutt sto de igjen med en liten kassettspiller og to øretelefoner, produktet som skulle vise seg å bli Sonys viktigste. EN GRUPPE UNGE PR-FOLK i Sony med Toru Kohno i spissen fikk i oppdrag å komme med et passende navn. Valget falt på «walkman» etter flere avslag og runder i tenkeboksen, blant annet fordi Supermann var populær på denne tida. Selv om det var protester mot den rare blandingen av engelsk og japansk, falt Morita pladask. Han hadde troen på at navnet ville appellere til ungdommen, og lot det stå til. Da walkman skulle lanseres globalt, planla Sony i USA å kalle den «Soundabout», i Storbritannia «Stowaway» og i Sverige «Freestyle». Men da Morita dro til Europa, ville folk vite hvor de kunne få kjøpt en «walkman». Turistene hadde spredd nyheten og gjort navnet kjent utenfor Japans landegrenser. I 1986 ble ordet «walkman» godkjent i Oxford English Dictionary. Forhandlere var skeptiske i begynnelsen, fordi de mente walkman burde hatt en funksjon til å ta opp musikk også. Men salget gikk i taket. I 1989, ti år etter lanseringen, hadde antall solgte walkman passert 50 millioner, og i 1995 var den totale produksjonen oppe i 150 millioner.Walkman ble kjapt snappet opp av pressen som det ultimate livsstilsproduktet, og alle magasiner på åttitallet var fulle av modeller og popstjerner avbildet med den bærbare spilleren. En ny trend hvor image og funksjon gikk hånd i hånd, var født.I dag finnes det over 300 forskjellige walkmanmodeller i verden, og folk i alle aldersgrupper er brukere. Sony har beholdt posisjonen som markedsleder, og Morito vil bli husket som den framtidsrettede japaneren som forandret måten folk lyttet til musikk på. Hva forbinder du med 80-tallet? kine.b.hartz@dagbladet.no