Myndige Maria

En rasende Maria Bonnevie (28) er ingen spøk.

{ndash}JEG ER LEI av å snakke om nakenhet!Maria Bonnevie hever stemmen og retter ryggen. Stemningen er illevarslende. Hun trenger ikke bruke skuespillerknep for at vi skal tro henne. MEN DET BEGYNTE BRA. Maria trampet inn på vinterstøvler av det fornuftige slaget. Trendy kan ingen påstå at hun er. Hun har valgt møtestedet. Hotel Anglais ved Stureplan i Stockholm. Et anonymt forretningshotell med en kjedelig danskebåtbar. Tv-en i kroken kringkaster, av alle ting, en gudstjeneste. {ndash}Jeg synes det er greit å gjøre intervjuer her. Stille og rolig, sier Maria og ignorerer salmesangen.Hun slenger seg ned og parkerer bag og poser i en stol. I den ene posen skimtes en lekker designerpakning fra Hugo Boss.{ndash}En gave, sier hun hemmelighetsfullt. Hun har kledd seg enkelt. I en svart, trekvartlang kjole. Eneste pynt er en sjenerøs utringning. Håret er løst oppsatt. Dinas svarte, påsveisede manke er vekk. Marias egen kornblonde farge er tilbake. Sminke må vi se langt etter i det vinterbleke ansiktet. Skandinaviske filmstjerner er ikke som andre filmstjerner.DETTE ER KVINNEN som forventes å bli vår neste, store filmdiva. Kvinnen som glitret og var «shooting star» på den prestisjetunge filmfestivalen i Berlin for tre uker siden. Kvinnen som bærer hovedrollen i «Jeg er Dina», tidenes dyreste film i Norden. Prislappen etter siste budsjettsprekk er på 141 millioner kroner. Et ukjent antall av millionene havnet i superstjernen Gérard Depardieus lommer. Han ble fløyet inn til Kjerringøy med helikopter og privat sminkør for å spille Dinas mann. Ikke et helt vanlig norsk filmprosjekt, altså. Derfor er investorene utålmodige. Kritikerne klare. Publikum spent. Traileren med saftige sexscener har drønnet over lerretene i ukevis. Åttende mars, på selveste kvinnedagen, kommer Dina til en kino nær deg. {ndash}Alt er litt nervøst, nikker Maria. {ndash}Det er mange forventninger til filmen.{ndash}Er du spent på kritikkene?{ndash}Klart jeg er! Spesielt med denne filmen.{ndash}Føler du et stort ansvar for resultatet?{ndash}Jeg føler at jeg har gjort det jeg kan gjøre. Jeg har vært tro mot min Dina.DINA, JA. Nær en million lesere bare i Skandinavia har allerede et bilde av Herbjørg Wassmos råskinn av en romanheltinne. Uregjerlige Dina, som skyter, rir og knuller som hun lyster. Naturbarnet Dina, som springer barbeint rundt og forsyner seg grådig av livet. Urkvinnen Dina, som føder sitt barn i ei grotte. Forføreren Dina, som ikke tåler å bli forlatt. {ndash}Dina vekket mye i meg, sier Maria.{ndash}Hva da?{ndash}Uff, dette er ikke enkelt å snakke om. Jeg synes ofte det er vanskelig å sette ord på ting. Det enkleste jeg kan si, er at jeg er blitt påvirket av Dina i positiv forstand. Jeg har lært at livet er kort, og at det gjelder å ta for seg mens man kan.{ndash}Hun virker jo helt sprø?{ndash}Ja! Men er ikke det veldig deilig? For meg har Dina vært som en slags forelskelse, sier Maria og ler.{ndash}Er hun egoistisk?{ndash}Dina er et sveket barn, men hun gjør seg i alle fall ikke til et offer {ndash} noe som kan være egoistisk. Dina blir en ukonvensjonell kvinne. Hun velger sitt eget liv. For meg er det den historien som er viktig. MARIA ER BLID og mye mer uformell enn man skulle tro ut fra hennes seriøse, offentlige image. Men hun er bestemt, og tenker nøye over spørsmålene før hun svarer. Hun bruker av og til mange omveier for å komme fram til svaret, og ikke alle setninger blir fullført. Om ikke-faglige ting småprater hun lett. Hun snakker et konservativt, litt teatralsk norsk, som er påvirket av at hun har vært mange år i Sverige. Små ting, som at hun noen ganger bruker feil preposisjoner, røper henne. Pussigere er det at hun bruker en litt lysere og mer barnslig stemme når hun prater norsk. Når hun prater svensk, legger hun stemmen ned et hakk og prater som en skuespiller. Hun minner om en ung Liv Ullmann.{ndash}I tenårene nektet jeg å snakke svensk, men da jeg begynte på teaterskolen her i Stockholm, måtte jeg lære det igjen. Nå er jeg tospråklig og slår over med en gang jeg snakker med nordmenn.{ndash}Drømmer du på norsk?{ndash}Jeg snakker i alle fall norsk i søvne!{ndash}Hva snakker du om?{ndash}Jeg vet ikke helt. Men jeg vet at jeg har snakket mye i søvne {ndash} og gått mye i søvne. De måtte låse dørene utenfra på pappas sommersted da jeg var liten. I tenårene var jeg på språkskole i Frankrike, og der ommøblerte jeg soverommet om nettene. Det hadde vel med kontrollbehov å gjøre.PÅ FILMSETTET SA WENCHE FOSS at hun nærmest var redd for styrken Maria viser i rollen som Dina. Regissør Ole Bornedal sa at Maria har Dinas brennende intensitet og villskap i blikket. Før innspillingen la Maria på seg seks kilo for å føle seg sterkere fysisk. Og som en kontrast til dagens anorektiske kvinneideal. {ndash}Mange lurer på om det er likheter mellom Dina og meg. Og siden jeg skjønner alt hun gjør, må det være et eller annet ved henne som jeg kjenner meg igjen i. Jeg tror jeg kan føle like mye aggresjon som hun gjør, den er det ikke vanskelig å leve seg inn i. Men jeg dreper jo ikke!{ndash}Har du tatt for deg like mye av livets goder?{ndash}På noen plan. Jeg har fulgt mine egne drømmer, for eksempel å bli skuespiller. Men jeg er nok mer følsom enn Dina på hvordan andre mennesker har det.{ndash}Og du bryr deg kanskje mer om hva andre mener om deg?{ndash}Jeg tror at jo eldre jeg har blitt, jo mer perspektiv har jeg fått på ting. Jeg stoler mer på meg selv, på mine egne inntrykk og meninger. Dermed kan jeg ta kritikk lettere. De første åra som skuespiller var jeg mer sårbar. Og jeg er fortsatt ganske sårbar. Som skuespiller koster det veldig mye å gi av seg selv.I «JEG ER DINA» GIR MARIA ALT. Hun kler seg til og med naken. Og viser for øvrig at de seks ekstra kiloene sitter pent. Ole Bornedal har reklamert med at filmen skal være intet mindre enn en «stor erotisk opplevelse». Alle skal bli våte i buksene etter å ha sett den, sa han oppglødd til pressen da en av de heftige scenene var i boks. {ndash}Mange skuespillere vegrer seg for å gjøre nakenscener. Du har gjort det flere ganger, både på teater og film. Hvorfor? {ndash}Det henger sammen med historiene jeg er med i. Dina er en historie som det finnes nakne kropper i. Sier man ja til Dina, er det en del av historien, sier Maria fort. Plutselig triller ordene ut av henne uten tenkepauser. Hun fortsetter irritert.{ndash}Jeg synes det er uinteressant å snakke om dette. Alt handler om sensasjoner i vår tid, avisene vil bare ha oppslag. Plutselig handler en naken kropp om sensasjon. Og det synes jeg er sørgelig. Jeg har ikke lyst til å snakke om nakenhet på et slikt lavt nivå. For meg handler film om magi, om store fortellinger. Om man ser på film gjennom alle tider {ndash} Ingmar Bergman, alle de flotte italienske filmskaperne {ndash} så finnes det nakne kropper. Jeg ville aldri vært med på noe jeg opplevde som spekulativt.{ndash}Men nakenhet kan utnyttes kommersielt?{ndash}Ja, men jeg bruker ikke meg selv kommersielt. Jeg er skuespiller, og jeg går inn i forskjellige roller.{ndash}«Jeg er Dina» er den dyreste filmen som er laget i Norden...{ndash}Det er også et kjedelig tema, som jeg er lei av! Enten skal vi snakke om penger, eller så skal vi snakke om nakenhet! avbryter Maria oppgitt.{ndash}Kan det ikke være en kobling der når det handler om å tjene penger?{ndash}Det får du snakke med produsentene om. Jeg er en voksen kvinne på 28 år som har tatt et valg om en historie jeg vil fortelle.{ndash}En av dine venninner mener det er kvinnediskriminerende når pressen fokuserer på at du er naken på film. At det samme aldri ville skjedd med en mannlig skuespiller. Er du enig?{ndash}Jeg vil helst ikke snakke mer om dette. Jeg kunne gjerne sittet i et diskusjonspanel om nakenhet på film. For temaet er interessant. Men jeg synes ikke det blir riktig i forhold til historien om Dina. SÅ VI SKIFTER TEMA. I Norge har Maria vært berømt siden hun filmdebuterte som tenåring i «Den hvite viking» og «Kvitebjørn Kong Valemon». Hun ble straks vår nasjonale filmprinsesse.{ndash}Hvordan var det å bli voksen mens du hadde «alles» blikk på deg? {ndash}Jeg husker godt den første dårlige kritikken jeg fikk, i «Påske» på Black Box. Det var velig tøft at det sto om meg i avisa og at alle hadde lest det. Den følelsen glemmer jeg aldri. Og så dette med at jeg ble framstilt som prinsesse. Det var det siste jeg ville være! Den gangen ville jeg heller være tøff og rampete. I dag hadde det vært helt greit å være prinsesse.{ndash}Har du forandret deg mye fra Ungpike-Maria?{ndash}Det har jeg nok, på grunn av alle de nye erfaringene jeg har fått. Jeg er kanskje blitt mer selvsikker. Men i mitt arbeid føler jeg ikke at jeg er blitt sikrere. Hver gang jeg skal prøve på et nytt stykke, har jeg følelsen av å aldri ha gjort det før. Jeg blir sjelden fornøyd med det jeg gjør. Men i dag er jeg flinkere til å se hva jeg fikser greit og hva jeg bør lære mer av. Både som skuespiller og som Maria.I SITT ANDRE HJEMLAND, Sverige, er Maria mest kjent fra Bille Augusts epos «Jerusalem», og som respektert skuespiller på den ærverdige nasjonalscenen Kungliga Dramatiska Teatern, «Dramaten». Men svenskene er nok like opptatt av forlovelsen med skuespillerkjendisen Mikael Persbrandt. Han som ble kåret til Sveriges mest sexy mann, og som er en mester til å spille humørsyke drittsekker i blant annet krimserien «Beck». Paret bor på Söder i Stockholm, og har vært forlovet siden 1998. Marius Holsts «Øyenstikker» var den første filmen de gjorde sammen. På teater har de spilt sammen i «Vildanden». Kjærestene verner om privatlivet {ndash} selv om han forteller mer enn hun gjør {ndash} og de stiller ikke opp på hjemme-hos intervjuer. {ndash}Det blir mye skriverier likevel. Derfor har jeg aldri hatt det helt behagelig i intervjusituasjoner. Jeg blir veldig skjør.{ndash}Hvordan var det å være borte fra kjæresten i flere måneder under innspillingen av «Jeg er Dina»?{ndash}Iblant er det deilig å få lov til å ha tid og rom for seg selv. Faktisk. Ellers kan det bli for tett, og en slik tid kan være slitsom for ham også. Men vi pratet på telefonen. Så da fikk jeg litt støtte. Og vi møttes iblant.{ndash}Tror du på den store, livslange kjærligheten?{ndash}Både ja og nei! sier Maria og ler så mye at hun nesten setter colaen i halsen. {ndash}Ja {ndash} fordi det er en drøm. Nei {ndash} fordi drømmen kanskje er like fin uten at det må være en livslang kjærlighet. Kanskje det finnes flere kjærligheter? undrer hun.{ndash}Det optimale er vel å klare å bevare sitt eget liv og sine egne drømmer samtidig som du er sammen med et annet menneske. Man kan ikke ofre sin egen vei for tosomheten. Men samtidig må man ha den totale hengivenheten og den totale kjærligheten til hverandre.{ndash}Ønsker du å få barn? Kjæresten din prater mye om det i sine intervjuer.{ndash}Ja, og derfor skal ikke jeg gjøre det! sier Maria og flirer igjen.{ndash}Men det er klart jeg ønsker barn {ndash} en dag, legger hun til.{ndash}Det har skjedd noe bare på de to siste åra. Jeg ser på barn på en helt ny måte. Tenk at jeg kanskje skal ha en sånn, liksom. Jeg har fått en lillesøster, som er ett og et halvt år nå. Pappas datter Lovine. Hun er det fineste jeg vet. Med henne skjønner jeg litt av hvordan det må være å bli forelder. For den kjærligheten jeg har til henne, den har jeg aldri opplevd før.VENNER OG KOLLEGER av Maria understreker at det tar lang tid å bli kjent med henne. De beskriver henne som skjør og sterk samtidig. Søkende og undrende. Intuitiv og impulsiv. Fantasifull. Følsom. Estetisk anlagt og opptatt av å ha det pent rundt seg. Usporty og ganske lat. Som person sammenliknes hun med en langdistanseløper. Sta og seig.Og så var det dette temperamentet hennes, som ikke lar seg skjule bak et svalt ytre. Maria er en krutt-tønne, mener en venninne.{ndash}Ja, det merker du vel, kommenterer skuespilleren tørt.Som liten var hun av typen snill på skolen, trollete hjemme. Sinnet gikk blant annet ut over kåte mannfolk som ringte slibrige sextelefoner til moren Jannik Bonnevie.{ndash}Mamma hadde gitt meg beskjed om å legge på røret hvis det ringte fremmede menn når jeg var alene hjemme. En ettermiddag ringte det, og personen i den andre enden av røret rakk ikke mer enn å si hallo før jeg var i gang: «Din kåte, ekle slask, du skal ikke ringe her og plage mamma!» ropte jeg.Dagen etter kom en ny telefon. Fra en av morens teaterkolleger, en kvinne med dyp stemme som to ganger hadde prøvd å ringe og spørre etter Jannik. Til svar hadde hun fått lille Marias skyllebøtter. {ndash}Jeg kan bli kjempesint. Jeg kan holde meg ganske lenge, men når det først kommer {ndash} da kommer det.Maria sender et lynende blikk over bordet, full av faen igjen.{ndash}Og da du ikke ville gi deg med nakenpreiket, holdt jeg på å bli rasende. bente.froytlog@dagbladet.no

<HLF>Forloveden:</HLF> Marias kjæreste Mikael Persbrandt er kåret til Sveriges mest sexy mann. Foto: Sveinung Uddu Ystad
<HLF>Gift på film:</HLF> Gerard Depardieu prøver å ta grep om sin unge brud i «Jeg er Dina».
Foto: Agnete Brun
<HLF>Rød løper:</HLF> Maria på vei til regjeringsmiddag.