Mystisk spillsuksess

Eventyret startet i en garasje i 1993. Nå venter millioner av fansen på det fjerde spillet. Hva er det egentlig med Myst?

HAR DU IKKE HØRT om Myst? I så fall er du ikke særlig bevandret i nerdenes verden. Myst er nemlig en av spillhistoriens største pengemaskiner. En kombinasjon av gåteknekking, historiefortelling, fantasi og grafikk har gjort spillet til en klassiker før det er blitt tenåring. - Myst var en ny og annerledes tilnærming til spillverdenen, og passet for alle, sier Dagbladet.nos spillanmelder Snorre Bryne til Magasinet på Nett. - Det er først og fremst stemningene man husker etter å ha spilt Myst, legger han til. ØYA MYST ER utgangspunktet for moroa. Her finnes blant annet et bibliotek, et planetarium, et klokketårn og et romskip, og for å komme noen vei må du løse finurlige gåter, skru på tannhjul, og dra i spaker. Først da får du informasjon om hovedpersonen Atrus, og de to sønnene Sirrus og Achenar. Reisen går gjennom stemningsfulle grafikkverdener og tidsaldre, der lydbildet forsterker stemningene. Gåtene kan bli svært utspekulerte, og faren for våkenetter er stor. Det fikk San Fransisco-advokaten Arthur Siegel erfare etter at han installerte spillet på jobbmaskina i 1994. - Det var avhengighetsskapende, men jeg visste jo at spillet hadde en slutt, sier han til magasinet Wired. - Problemet var at pekefingeren min begynte å klikke på ting i det virkelige livet også. Det var da jeg forsto at dette ikke er virkelig. Du må løse gåtene for å komme videre, men det er historien og mysteriet som er selve spillet. Stemningen kan til tider bli skummel, men her er ingen skyting eller splattervold. - For de som tror at alle dataspill handler om å plaffe ned alt som rører seg, burde noen timer med spillet være obligatorisk, skrev Dagbladets anmelder. MYST ER URGAMMELT i spillsammenheng, og er for mange et nostalgisk møte med grafikkens barndom. Spillet ble skapt på begynnelsen av nittitallet, da dataanimerte filmer som «Jurassic Park» fremdeles imponerte kinogjengere. Det var brødrene Rand (nå 44 år) og Robyn (37) Miller som skapte det magiske Myst-universet. Fra en ombygd garasje i den søvnige hjembyen Spokane skulle de to prestesønnene blåse bakoversveis på spillmiljøet. På tampen av åttitallet hadde Rand rukket å bli en datafreak, og hekta på spillet Lunar Lander. Lillebror Robyn brukte fritida på å lese antropologi, male og spille gitar. Han var ikke særlig datakyndig, men ble interessert da broren spurte om han kunne illustrere et barnespill han syslet med. The Manhole ble lansert i 1989. Det var ingen storselger, men vant priser for utforming og innhold. Brødrene skjønte at de var inne på noe, og stiftet spillselskapet Cyan World. Ytterligere et barnespill seinere var de klare for sitt store skaperverk. - Myst vokste ut av disse, men med en større verden og vanskeligere gåter, sier Rand Miller i et intevju med Tiscali. Brødrene fikk sju andre med seg i arbeidet med Myst. Navnet ble dels hentet fra ordet «mysterium», dels fra Jules Vernes roman Den hemmelighetsfulle øy. På denne tida gikk det rykter om at Nintendo mekket på et CD-ROM-system som kunne plugges rett i fjernsynet. Dette ble aldri noe av, men Myst-gutta hadde allerede skutt gullfuglen ved å selge framtidige «TV-ROM»-rettigheter til et japansk spillselskap. For pengene kjøpte de mer datautstyr, og ikke lenge etter var Myst klar for markedet. Miller-brødrene trodde i utgangspunktet at Myst kunne nå et lite, men hardcore spillpublikum. De tok skammelig feil. Det gjorde også sjefredaktøren i Computer Gaming World. Han spådde 30 000 solgte spill. - Det var kanskje tidenes undervurdering, sier Johnny Wilson i dag. DET ALLER FØRSTE Myst-spillet ble lansert som CD-ROM for Mac i 1993. Spilleren måtte klikke seg gjennom stillestående bilder ved hjelp av musa, og selv om grafikken var imponerende var det langt fram til en tredimensjonal spillverden. Spillet solgte som hakka møkk, til tross for at det meste av markedsføringen var overlatt til jungeltelegrafen. To måneder seinere tronet Myst på toppen av bestselgerlistene. I april 1994 hadde 200 000 amerikanske macere sikret seg en utgave, og PC-utgaven ble snekret sammen. Etter at Myst ble lansert internasjonalt i 1995, gikk spillerne av skaftet. Året etter passerte det skytespillet Doom, og ble tidenes spillsuksess. Myst ble lansert samtidig som massesalget av hjemmemaskiner tok av. Til sammen har serien solgt over tolv millioner eksemplarer på ulike plattformer, og det første spillet sto for 3,5 milloner alene. I tillegg kommer bøker og andre spin off-effekter. Spilleksperter tror årsaken til Myst-suksessen er en rik fantasiverden og fravær av vold, samtidig som Myst er et enkelt oppbygd spill. Wired pekte på magiske stemninger og spillerens følelse av kontroll. Industrien er klar over at Myst har en uvanlig høy kvinneandel med 25 prosent, og tror gåteknekkingen appellerer spesielt til kvinner. Myst-produsent Genevieve Lord er imidlertid lei av slike stereotypier, og tror ikke kjønn avgjør spillpreferanser. - Det som betyr noe er er at spillopplevelsen er slik at du vil vende tilbake og bruke timer på å utforske, sier hun til BBC. MYST VISTE spillindustrien at det finnes et enormt marked der ute. Myst-fans verden over skreik etter mer, og i 1997 kom oppfølgeren Riven. Spillet gikk ut på å redde den skjønne Catherine, fange skurken Ghen, og gjenopprette harmonien i Riven-universet. Dabladets anmelder kalte spillet «en sikker vinner», og ga det en sekser:

    «Riven er både flottere, vakrere, mer utfordrende - og med sine fem disker i stedet for en, langt større enn forgjengeren. Designerne har virkelig jobbet med hvert eneste bilde, Riven overgår det meste av det som finnes på markedet hva skjønnhet angår.»
Tredje spill i serien - Myst Exile - ble omtalt som «grafikknytelse» da det ble sluppet i 2001. Her skal verdensdesigneren Atrus forfatte en ny tidsalder, men den magiske lenkeboka blir stjålet, og du skal løse mysteriet. Ifølge vår anmelder var animasjonene og grafikken bedre enn på de to foregående, men det var lite nytt på innholdssida. Han kastet likevel terningen til en femmer:
    «Fantastisk grafikk, rolige og atmosfæriske omgivelser og innbydende og tidkrevende gåter. Nytt er at du har mulighet til å se deg rundt i de utrolige landskapene, både til siden, og opp og ned. Dessuten er gåtene en smule mer logiske, og krever ikke i like stor grad at du noterer ned alt du måtte komme over av informasjon.»
NÅ ER DET FJERDE spillet i serien - Myst Revelation - like om hjørnet. Der skal historien om Sirrus og Achenar avsluttes. Spillet slippes på Mac og PC 1. oktober, men nysgjerrige kan ta en sniktitt her. Produsenten lover en nær-film-opplevelse med fotorealistisk grafikk, og integrerte filmscener med levende skuespillere. - Vi gjør det motsatt av filmer som Ringenes Herre, og integrerer film inn i animasjonen. Det er som å se på tv, men nå kan du være med i handlingen, sier Genevieve Lord. - Med Myst IV har vi gått tilbake til klassikeren. SE BILDESPESIAL FRA REVELATION!
    (Kilder: Wired, Tiscali, Cyan World, BBC, World Village, IT-avisen, Gamespot, Dagbladet)
Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og har ikke vært publisert i papirutgaven. Eventuelle henvendelser kan rettes til:
    solvi.glendrange@dagbladet.no

<br>Foto: <LINK http://www.ubi.com/US/Games/Screenshot.htm?pId=1107&sId=6230>Ubisoft</LINK>
MYSTIKK OG FANTASI: De som liker Myst-spillene kan vandre rundt i de gåtefulle tidsaldrene i timesvis. Andre synes spillene tilbyr for lite action, og skygger unna fantasiuniverset. <br>Illustrasjon: <a href=http://www.ubi.com/US/Games/Screenshot.htm?pId=1107&sId=6230>Ubisoft</a> <br><LI> <a href=http://www.dagbladet.no/magasinet/2004/07/20/403540.html>SE BILDESPESIAL!</a>
Illustrasjon: <a href=http://www.ubi.com/US/Games/Screenshot.htm?pId=1107&sId=6230>Ubisoft</a>
Illustrasjon: <a href=http://www.ubi.com/US/Games/Screenshot.htm?pId=1107&sId=6230>Ubisoft</a>