Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Nå kommer visuell googling

Send inn bildene og få svar på mobilen.

SØK MED BILDER. Hvor går filmen? Du sender et bilde av en filmplakat du har sett på bussen til en server som inneholder aktuelle filmer. Tilbake til telefonen din kommer en trailer for filmen og opplysninger om når og hvor den vises.

Slik blir kameramobilene vår inngangsport til mengder av nyttig informasjon i nær framtid.

Du tar bilder av ting du vil vite mer om og sender bildet til en database. Bildet gjenkjennes automatisk, og du får direkte svar eller sendes videre til en annen nettside.

- Det kan best beskrives som et «visuell googling», sier Hartmut Neven ved Universitetet i Sør-California til The Feature.

Han har utviklet programmer for bildegjenkjenning spesielt beregnet for kameramobiler. Allerede i dag tilbyr enkelte operatører MMS-tjenester der man kan lagt på for eksempel tårer eller en glorie på videosnutter spilt inn med mobilen.

RESTAURANTGUIDE. Mer nyttig blir teknologien når man den kan gi deg nyttig informasjon. Neven bruker et eksempel fra museet Louvre i Paris:

- Du tar et bilde av Mona Lisa, sender det til serveren og får et lite videoforedrag om maleriet avspilt på telefonen din.

Derfra forklarer han hvordan teknologidrømmen hans kan hjelpe deg å få en matbit:

- Du går ut fra Louvre og ser en café. Skal du gå inn? Ta et bilde fra den andre siden av gata, og en restaurantguide vil dukke opp på telefonen. Du går inn og setter deg, men fransken din er kanskje litt rusten. Da tar du et bilde av menyen, og en ordbok dukker opp og oversetter, sier han.

KREVER STORE BASER. Mye av utfordringen for systemet ligger i oppbygningen av de enorme databasene som trengs. Neven ser imidlertid for seg at man starter med avgrensede baser, som for eksempel filmbasen.

Neven sier det reklame vil være det første området man vil ta i bruk teknologien på. For eksempel kan man bli med i et lotteri ved å ta bilde av en bil fra den produsenten som står bak konkurransen. Etter planen vil dette kunne være i gang om et år.

Andre bruksområder kan være når du står i en butikk og vurderer et kjøp. Men dette krever at teknologien er uhyre presis når det gjelder å gjenkjenne og skille mellom detaljer.

PRISSAMMENLIKNING. - En dame ser en håndveske hun liker, men vil vite prisen på den samme veska i andre butikker eller se liknende håndvesker som kan være tilgjengelige. Hvis basen da finner hundrevis av håndvesker som bare skilles av små detaljer, er ikke systemet bra nok til å skjelne ennå, sier Neven.

I Norge har Dinpris.no varslet at de har et system klart hvor kundene kan ta bilde av strekkoden på en vare i butikken og sende inn. Dermed vil man få vite hvor varen er billigst.

- Vi har testet ut tjenesten, men venter med å lansere den til flere har fått zoom på mobilkameraet, sa styreleder Ayman Mackouly i Dinpris.no i oktober.

Liknende teknologi er i praktisk bruk allerede. Blant annet kan politiet i Los Angeles scanne ansiktene til mistenkte på gata, og sammenlikne bildet med tidligere pågrepne i bildebasen sin.

• Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til:

sigbjorn.strand@dagbladet.no

LEKSIKON I LOMMA: Vil du vite mer om Big Ben, men står midt på gata i London uten leksikon? Ta et bilde av den berømte klokka og send det til en server. Svaret kan være en video som forteller kort om klokketårnets historie.
BILDEGJENKJENNING: Dataprogrammer som kjenner igjen ansikter har vært i bruk en stund. Her demonstreres et tysk sikkerhetssystem under en messe i München i 2001. Snart kan videreutviklingen av denne teknologien bli en del av din og min hverdag - ikke bare i forbindelse med sikkerhet, men også til informasjon og underholdning.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media