Nettbrukerne lar seg ikke kjøpe

Stikk i strid med økonomisk teori.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DAGSAVISEN SKREV i helgen en artikkel om hvordan du nå kan tjene penger på å bidra med innhold på nettet. Saken ligger ikke på Dagsavisen.no, men vi fant den samme på Kvinneguiden.no. Opprinnelig er saken hentet fra trendwatching.com.

Det popper nemlig opp en rekke nettsteder som tilbyr deg penger for å dele innholdet ditt. Tilsynelatende en god ide, som belønner frivillig innsats.

Men en slik strategi kan faktisk gjøre at nettstedene mister alt innholdet sitt, stikk i strid med hva de som betaler forestiller seg.

GENERELL ØKONOMISK teori tilsier at betaling vil føre til økt vilje til å bidra. Man kan dermed kjøpe seg innhold fra brukerne.

Ideene er ikke nye. Epinions.com, startet i 1999 med å betale brukerne per produktanmeldelse de skrev. Men misbruk og overdreven optimisme, også kalt dot.com, gjorde at ordningen nå er sterkt modifisert og begrenset. Den sørkoreanske avisa OhMyNews betaler også for leserbidrag, en slags uvidet ordning med frilansere. Leserne kan også frivillig gi penger til skribentene. OhMyNews er stort sett ansett som en suksess i bransjen, men ingen utenfor opprinnelseslandet har til nå klart å kopiere suksessen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer