Nina (36) vil lage vår neste spillsuksess

Onlinespillet «\'tisu» skal gi samme opplevelse både på pc og mobil.

• På våre spillsider kan du lese mer om for eksempel WoW, GTA IV og Age of Conan

«NÅ ER DET BARE Å BEGYNNE å programmere!»

Det skrev gründer Nina Fjelnset i en sms til sine utviklere mandag kveld, etter at onlinespill-konseptet «\'tisu» ble tildelt 500 000 kroner i startstøtte under NTNUs gründergalla Innovator 08.

- Vi har allerede begynt å jobbe med å lage en spillbar demo og en animasjonsfilm som vi må ha klar slik at vi kan få på plass finansieringen, forteller en jublende glad Fjelnset til Dagbladet.no dagen derpå.

36-åringen fra Trondheim fikk ideen til et onlinespill i fantasy/adventure-sjangeren i fjor vår, og har jobbet med konseptet siden.

- Figurene i spillet kalles «\'tisu», og kommer fra ulike verdener. Verdenene blir invadert av en stor masse som fortærer tisu-ene, forklarer Nina Fjelnset, som til daglig er tekstforfatter i reklamebyrået Tibe-T, men har startet spillselskapet Ablemagic AS.

- Det kan oppstå krysninger mellom det gode og det onde, og ute i spillet vil det bli muligheter for å spille «fra den andre siden». Det skal ikke bli et typisk fantasyspill i en Tolkien-aktig middelalderverden, vi lager et helt eget univers kalt «Itisasun» og en egen mytologi.

Spillet blir modulbasert, og Ablemagic planlegger å slippe to-tre verdener av gangen som skal være helt ulike sjangermessig. For eksempel kan én verden være et rent plattformspill.

FANTASIVERDEN: Denne grove skissen viser hvordan en av de tre første eventyrverdenene i spilluniverset kan se ut. Utviklerne bak onlinespillet «\'tisu» håper å ha en spillbar demo klar til høsten, og vil lage et spill som gir deg en like god spillopplevelse på mobil som på datamaskinen. Foto: ABLEMAGIC
FANTASIVERDEN: Denne grove skissen viser hvordan en av de tre første eventyrverdenene i spilluniverset kan se ut. Utviklerne bak onlinespillet «\'tisu» håper å ha en spillbar demo klar til høsten, og vil lage et spill som gir deg en like god spillopplevelse på mobil som på datamaskinen. Foto: ABLEMAGIC Vis mer

- «\'tisu» er et rollespill, men det skal bære preg av både adventure-, puzzle- og plattformspill, forteller hun.

PLANEN ER Å LAGE ET SPILL som skal oversettes til mange språk og lanseres internasjonalt.

- Brukerne skal få et spill som er sømløst slik at spillopplevelsen er hel både på mobil og pc, forteller Fjelnset uten at hun vil avsløre nærmere hvordan dette skal løses på mobilen.

- I dag finnes det komprimerte spill for mobil, men vi vil gi en like god spillopplevelse utenfor pcen, og bruke mobilplattformens fordeler, sier hun.

Derfor vil Fjelnset og partner Jan Erik Wold i firmaet Ablemagic AS først gi ut spillet i Europa - med fokus på Norden i første omgang.

Først og fremst sikter Ablemagic seg inn mot unge mennesker - og like mye mot jenter som mot gutter, forteller Fjelnset:

- Jenter som spiller fantasyspill har vist seg å være en målgruppe som vokser. «\'tisu» er inspirert av uttrykket «\'it is you», altså at det er du som spiller. \'tisu-karakteren din skal speile deg som person, men samtidig være en figur du skal ta vare på.

FJELNSET ER INSPIRERT av japanske filmer og tegneserier, men har selv erfaring som spiller. Blant favorittspillene er fantasy-, adventure- og rollespill som Final Fantasy, World of Warcraft og The Curse of Monkey Island.

Nina (36) vil lage vår neste spillsuksess

- Det skumle og dystre i spillet henter inspirasjon fra japanske eventyrhistorier, heller enn sverdkamper og liknende. Figurene dør blant annet ved at de blir smeltet eller går i oppløsning, ikke i blodige kamper, utdyper hun.

Målet er å lokke de som i dag ikke fenges i så stor grad av rollespill til å oppleve hvor gøy det er å møte andre mennesker og bli involvert i en historie over nettet, sier Fjelnset.

- Det er en viktig del av strategien vår at «\'tisu» skal bli et lavterskelspill: At det er enkelt å forstå hvordan du skal få tak i spillet og begynne å spille. Det skal ikke være komplisert og fremmedgjørende i starten. Så kan det heller bli mer avansert og kanskje til og med helle mot det absurde etterhvert.

Gründerne bak «\'tisu» har ikke tatt høyde for å slå verken World of Warcraft eller andre liknende spillsuksesser.

Men de håper og tror at det skal bli et spill som beveger seg utenfor Nordens grenser i løpet av toppen 2 år.

- Vi tar sats her, og hadde ikke drevet med det hvis vi ikke trodde at det kan bli stort. Det viktigste for oss er å lage et spill folk liker, og der de gleder seg til å komme hjem og få tilgang på nye verdener. Vi vil overraske folk, og onlinespill kan ofte vokse i popularitet etterhvert som det utvikler seg, sier Fjelnset.

VEIEN VIDERE I JOBBEN MED SPILLET består av å lage en demo, bygge opp et community og overbevise investorer om at dette er noe som er verdt å satse penger på.

- Vi har det egentlig sinnssykt travelt, smiler gründeren.

- Ideen er ikke patenterbar, og vi tviler på at vi blir alene om denne typen konsept framover. Men vi har knyttet til oss engasjerte utviklere som har veldig lyst til å lykkes og få dette til.

De to partnerne i Ablemagic tar ikke ut lønn for øyeblikket, men bruker tilskuddene og prisene de har fått til å leie inn folk.

Både NTNU og Høyskolen i Sør-Trøndelag har utdanningsløp innen spillutvikling på gang, og det begynner å danne seg et sterkt spillmiljø i trønder-hovedstaden.

- Folk ønsker seg et spillselskap som lykkes her i byen, og jeg tror «\'tisu» kan bli en suksess, mener Fjelnset.

- Fordi det er en god historie, og fordi det tar tak i noe av det morsomste ved å spille og være på nett: Nemlig å møte andre mennesker og spille sammen med dem. I tillegg kan du ta med deg elementer av spillet når du forlater pcen, bli involvert i myten og karakteren din - og få et personlig forhold til den.

SÅ LANGT HAR ARBEIDET MED SPILLET foregått ved at Fjelnset lager en løsning før hun sjekker med forretningspartner og mobilteknolog Wold om den er teknisk mulig å få det til.

Men fra og med i dag har Ablemagic, takket være prispengene, kunnet sette i gang programmererne og designerne for fullt.

- Vi begynner på den spillbare demoen nå, og håper å være klare med den til høsten, forteller Fjelnset.

- Og vi begynner å møte investorer, slik at vi kan ligge i forkant av framdriftsplanen vår. Samtidig starter vi med rekruttering av flere folk som kan bidra med musikk, programmering og design i 2D og 3D.

Eventyret er i gang.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på e-post.

SPILLGRÜNDER: Nina Fjelnset fikk ideen til spillet «\'tisu» i fjor, og har jobbet med konseptet hver dag siden. Mandag fikk hun og partneren 500 000 kroner i startstøtte til å begynne på den videre utviklingen av spillet.
MEM: Enda en grov skisse til elementer i spillet: Dette er såkalte «Mem», små minnefrukter som du trenger for å åpne minnet til \'tisuen din. Minnet til figuren lukker seg nemlig når universet blir invadert.
LOGOEN ER KLAR: Men det gjenstår mye jobb med programmering, design, musikk, community og finansiering før «\'tisu» er klart til lansering. - Vi har det egentlig sinnssykt travelt, sier den strålende fornøyde prisvinneren Nina Fjelnset.