Nordisk designallianse

To nordiske designklassikere har funnet hverandre. Årets sommerplagg fra Hennes & Mauritz er dekorert med mønstre fra Marimekko.

SOMMEREN FOR snart tre år siden, så jeg en uvanlig utstilling av tekstiler i designmuseet i Helsinki. På veggene i det finske hovedstadsmuseet hang da også de fargesprakende arbeidene til en av landets største og mest innflytelsesrike designere det siste århundret - uansett medium. Hun het Maija Isola (1927-2001) og formga usedvanlig vakre tekstiler inspirert både av naturen, folkekunsten og det abstrakte samtidsmaleriet. «Maija Isola - Life, Art, Marimekko» het utstillingen. Isola er nemlig tett knyttet til Finlands mest berømte tekstileksport i etterkrigstida - Marimekko. I løpet av de fire tiåra hun til sammen arbeidet for Marimekko og søsterselskapet Printex, designet Isola over 500 mønstre. Blant de mest kjente er «Unikko» (1960) og «Kaivo» (1964), som den dag i dag dekorerer et stort antall produkter. Isolas tekstiler har både noe utpreget tidstypisk og fullstendig tidløst ved seg, noe den vedvarende suksessen de har hatt siden hun designet sine mest kjente mønstre i 1960-åra, understreker. Etter å ha utdannet seg til kunstner, designet hun sine første tekstiler for Printex i 1949. Ifølge Charlotte og Peter Fiells bok «Scandinavian Design» (2002), var Isolas første arbeider inspirert av afrikansk kunst hun hadde sett på en reise til Norge. Fra to år seinere, da Printex-eierparet Viljo og Armi Ratia grunnla Marimekko som et selskap som skulle produsere klær av Printex-tekstiler, formga Isola også under Marimekko-navnet.

VÅREN 1951 presenterte Marimekko sin første kolleksjon på en restaurant i Helsinki. Året etter åpnet den første Marimekko-butikken. Plaggene ble godt tatt imot av kritikerne, men ifølge Charlotte og Peter Fiell ble de ingen økonomisk suksess. To år seinere begynte Vuokko Nurmesniemi, Marimekkos andre stjerne, å designe klær for merket. Marimekko-klærne var enkle, fargeglade og ikke for dyre plagg i bomull. Maija Isolas mønstre turnerte USA midt i 1950-åra, som del av den epokegjørende utstillingen «Design in Scandinavia». Først mot slutten av 1950-åra fikk imidlertid selskapet sitt virkelige gjennombrudd, da Marimekko stilte ut i den finske paviljongen på Verdensutstillingen i Brussel. I 1960 ble Marimekko for alvor et navn også på amerikanske lepper, da Jackie Kennedy kjøpte syv av selskapets bomullskjoler i en butikk på Cape Cod. Handelen fant sted under hennes manns valgkamp, og sørget for uvurderlig Marimekko-presseomtale i rundt 400 aviser og magasiner. Seinere i tiåret slo innflytelsesrike Women’s Wear Daily fast at Marimekko var blitt «en uniform for intellektuelle». Så var da også Maija Isola selv en kunstnerisk anlagt kosmopolitt som gjerne lot seg inspirere av amerikanske «Color Field»-malere og geometrisk abstraksjon.

MARIMEKKO BLE et betydelig innslag i en gullalder i nordisk design generelt og finsk design spesielt. Mens Marimekko produserte sofistikerte klær og tekstiler til hjemmet, og ble et slags livsstils-«brand» lenge før den slags helhetstenkning ble vanlig, designet finnene Tapio Wirkkala og Timo Sarpaneva glass som i dag er milepæler i 1900-tallets designhistorie. På 1960-tallet videreutviklet Yrjö Kukkapuro den stolte finske designarven med sin stolklassiker «Karuselli», som i 1966 nådde forsiden av det toneangivende italienske designmagasinet Domus. I tiåret som fulgte etter Armi Ratias død i 1979, gikk det imidlertid ikke lenger like bra med Marimekko. Først da merket i 1991 skiftet eier for andre gang etter gründerens bortgang, opplevde merket en renessanse. Med den fargerike reklameskaperen Kirsti Paakkanen som ny leder, klarte selskapet å revitalisere arven fra 1960-tallet. De siste åra har Isolas «Unikko»-blomster igjen vært å se på vesker og spisebrikker i butikker verden rundt, og yngre designere har tegnet klær under Marimekko-navnet. Merket har også dratt fordeler av den nye interessen for «Scandinavian Design»-bevegelsen og den betydelige entusiasmen for alskens formgivning fra midten av 1900-tallet. En serie Marimekko-utstillinger har funnet sted, og Isolas tekstiler er selvskrevne i enhver oversikt over designklassikere fra forrige århundre. I dag tilbyr Marimekko kleskolleksjoner for både herre, dame og barn, i tillegg til vesker og en omfattende produktkolleksjon for hjemmet. Selskapet har 24 egne butikker bare i Finland.

DET ER derfor ikke tilfeldig at Hennes & Mauritz har inngått samarbeid med Marimekko om bruk av mønstre fra 1960- og 1970-åra til årets sommerkolleksjon.

Marimekko føyer seg dermed inn i tradisjonen fra Karl Lagerfeld og Stella McCartney. Rundt 50 plagg - både for menn og kvinner - vil være dekorert med fargesprakende Marimekko-mønstre. Maija Isola opplevde den begynnende renessansen for tekstilene hun hadde brukt så mange år av sitt liv på å skape, men at de skulle nå massemarkedet gjennom den svenske gigantkjeden, fikk hun ikke med seg. Hun døde for sju år siden.

I Marimekko hadde hun imidlertid sluttet som sjefdesigner allerede i 1987. Det siste tiåret av sitt liv vendte hun tilbake til virket hun var utdannet i, og som hun dessuten hadde dyrket gjennom mønstrene hun satte signaturen sin på hele sitt liv - billedkunsten.

Denne saken står på trykk i dagens Søndag. Vil du lese flere saker fra søndagsmagasinet, trykk på linken under.

Nordisk designallianse
MØNSTERMOTE: I sommer bringer Hennes & Maruritz den nordiske den nordiske designarven ut til et bredt publikum. Den svenske moteselskapets samarbeid med Marimekko, gjør også at den finske merket når ut til nye målgrupper. Illustrasjon: Liselotte Watkins/H&M
MØNSTERMOTE: I sommer bringer Hennes & Maruritz den nordiske den nordiske designarven ut til et bredt publikum. Den svenske moteselskapets samarbeid med Marimekko, gjør også at den finske merket når ut til nye målgrupper. Illustrasjon: Liselotte Watkins/H&M Vis mer