Norges forsøk på å bli en flynasjon endte i kræsj

Norsk luftfart fikk en trang fødsel.

FØRSTEMANN: Einar Lilloe Gran i flyet han bygde, fotografert på ukjent sted i desember 1909. Den rakettformede gjenstanden over motoren er drivstofftanken. Den er plassert høyt fordi motoren måtte ha falltrykk til tilførselen. Foto: Foto: Anders B. Wilse / Norsk folkemuseum
FØRSTEMANN: Einar Lilloe Gran i flyet han bygde, fotografert på ukjent sted i desember 1909. Den rakettformede gjenstanden over motoren er drivstofftanken. Den er plassert høyt fordi motoren måtte ha falltrykk til tilførselen. Foto: Foto: Anders B. Wilse / Norsk folkemuseum Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

MAGASINET (Dagbladet): Det var en ambisiøs fiasko.

Mannen bak flyet var Einar Lilloe Gran. Ett år tidligere kom han hjem til Kristiania fra Paris, der han hadde utdannet seg til ingeniør.

Frankrike førte an i den flyteknologiske utviklingen, og i Paris ble Lilloe Gran kjent med flykonstruktøren Alberto Santos-Dumont, den første europeer til å fly med motor 23. oktober 1906. Lilloe fikk overvære hans dristige eksperimenter og lære hvordan han bygde fly.

Har du en aID-konto? Logg inn her
Du kan nå betale med

Med Dagbladet Pluss kan du dykke ned i en verden av eksklusivt innhold som berører, beriker og begeistrer

Kom tett på de sterke historiene. Bli med på innsiden og bak fasaden. Ta gode valg i hverdagen ved hjelp av våre tips, tester og guider.

29,-

1 uke

(Fornyes automatisk til 29,-/uke)

79,-

1 måned

(Fornyes automatisk til 79,-/måned)
Billigst

179,-

3 måneder

(Fornyes automatisk til 179,-/kvartal)

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.

Trygg betaling med:
ArtboardCreated with Sketch.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer