Opera nordpå

Hvis du tror opera er finkultur, bør du ta en tur til Salten i Nordland. Der serveres ariene med skummende halvlitere og nordnorsk humor.

«MERE! MERE!»Grove goretex-sko tramper taktfast i linoleumsgulvet, noen av publikummerne har reist seg mellom de knudrete villmarksbjelkene og kraftige never forsøker å klappe OperaNordpå fram igjen. Først når pianist Sveinar Aase (30), sopran Elisabeth Misvær (46) og tenor og baryton John Kristian Karlsen (37) kommer ut på den provisoriske scenen, blir det stille på Valhall pub i Valnesfjord. Når trioen tar plass foran Harley-Davidson-flagget som pryder scenen, vet gjestene at de får det de vil ha. Mer opera. {ndash}DET GÅR IKKE an å være på kneipa i Valnesfjord og late som om du står på La Scala, med stram holdning og stive bukk. Vi gjør opera mer tilgjengelig, uten å fire på kvaliteten, mener Aase. Etter til sammen 20 års formell musikkutdannelse fra inn- og utland vendte de tre artistene av ulike årsaker hjem til Salten i Nordland: Aase til Fauske, Karlsen til Straumen og Misvær til Bodø. For litt over to år siden fant de også hverandre og dannet trioen OperaNordpå.{ndash}Første gang vi arrangerte operapub, i Straumen i Sørfold, kilte det skikkelig i magen. Jeg var redd det ikke ville komme noen. Så kom 80 stykker, og det ble kjempebra stemning, forteller Misvær. Ryktene gikk. Da den neste operapuben skulle arrangeres på Korinten, bakeriet på Fauske, ble billettene utsolgt bare to timer etter at de ble lagt ut. Dermed startet «operapubturneen» i Salten: til Rognan (2497 innbyggere), Straumen (821 innbyggere), Strømsnes (483 innbyggere) og Fauske (5975 innbyggere). I år har OperaNordpå planlagt rundt 60 konserter, hovedsakelig rundt om i Nordland fylke. I tillegg til operapuber skal de opptre for firmaer, ha større konserter og turnere med Rikskonsertene i Rogaland.UTE RASER SNØFILLENE som amerikanske krigshissere. Vinden er så brå i kastene at en gjennomsnittlig søring ikke ville drømt om å stikke så mye som nesa ut av døra, langt mindre utfordre skjebnen på iskledde og gjenføykede vinterveier. Men det er fullt på Valhall pub. Rundt 70 valnesfjerdinger vil varme seg med arier og duetter på andre språk. {ndash}Nå ska dåkker få møt den største skrytpeisen i operahistorien, selveste barbereren i Sevilla, introduserer pianist Aase, og får ei real latterkule i retur fra salen.Smellene fra saksa til John Kristian Karlsen farer gjennom lufta i takt med musikken. Pianist Aase hamrer løs på tangentene mens Karlsen gir ham en imaginær runde med barberkniven. Det får Heidi Tvendstrand (40) og Hege Harsvik (33) ved det første bordet til å bryte sammen i latter. {ndash}Denne formen for opera er ikke for fiffen. Dette er opera på bygda, mye mer uformelt, sier Harsvik. På nabobordet sitter Vibeke Hansen, på sitt livs første operaforestilling. {ndash}At det går å få så flinke og profesjonelle artister til en så liten plass, er helt utrolig. Dette ga virkelig mersmak, sier Hansen, før hun blir avbrutt av Geir Ståle Ørskog. {ndash}Jeg bodde i Oslo i 15 år uten å gå i operaen en eneste gang. Nå er det andre gangen jeg er på operapub her i Valnesfjord. Her kommer man tett på utøverne, og får alle sviskene på en gang, sier han. Latteren gjaller når pianist Aase introduserer neste låt som en arie om 30-årskrisa. Men idet Elisabeth Misvær blir til ei kjærlighetslengtende ungjente og synger «Einer wird kommen» av Franz Lehar, er det ingen som ler. Den eldre mannen vis-à-vis lukker øynene og lener hodet mot brystpanelet mens sopranens stemme fyller puben. Ingen rører pilsglassene. De bare lytter. {ndash}Ho e så flenk at æ får løst tell å gje ho et eget konserthus, sier den eldre mannen etterpå. Men Elisabeth Misvær drømmer ikke om å stå på store scener. {ndash}Det er ikke viktig å stå på prestisjefylte scener. Det viktige for meg er å få et godt møte med publikum. Det er det magiske møtet med publikum som gir meg et kick, sier Misvær. Det er blitt mange magiske møter. Med italienerne som «møtte» landsmannen Verdi i det fraflyttede fiskeværet Nyksund i Vesterålen. Eller den anonyme mannen fra Melbu som ga trioen 1000 kroner i tips. {ndash}Han hadde hatt sitt livs største musikalske opplevelse, og syntes rett og slett det var for galt å betale bare 100 kroner for det. Så vi fikk en tusenlapp ekstra til å spise ute med, forteller Misvær. Mens Karlsen har lyst til å prøve seg på de store scenene, gjerne i utlandet, drømmer ikke pianist Aase om å flytte til byen for å få et større publikum. I sveitservillaen på Fauske har han sitt eget flygel ute i glassverandaen, og han har nok av oppdrag. {ndash}Å øve med øreklokker i en ettroms på Carl Berner og kjempe om å få akkompagnere et blandakor frister ikke meg. Jeg får gjøre mye mer spennende ting her nordpå enn i Oslo, sier han.anne.kristin.hjukse@dagbladet.no

<B>Velskolert: Etter til sammen 20 års formell musikkutdannelse fra inn- og utland har de tre profesjonelle artistene i OperaNordpå reist hjem til Salten i Nordland og skapt et operamiljø der.
Ujålete: Rundt 70 operaglade nordlendinger trosset snøstormen for å høre på John Kristian Karlsen (37) og Elisabeth Misvær (46) i Valhall pub i den vesle bygda Valnesfjord i Nordland.