Oscars moteverstinger

Oscar-festen er storindustri for motehusene. Men dagen derpå får flere stjerner så øra flagrer i motepressa. Én kritiker tror Gwyneth Paltrow ligger hjemme og gråter, mens en annen spør hvorfor Jennifer Connelly surret toalettpapir rundt halsen.

Se bildespesial! Det årlige Oscar-showet er Hollywoods store fest. Foran en samlet industri kan filmens helter motta heder og berømmelse i form av en forgylt statuett. Helt fra de setter sine verdifulle bein på den røde løperen kan vi følge dem opp til scene og pris. Med et minst like fornøyd PR-apparat i ryggen snufser stjernene seg gjennom takksigelser til - bokstavelig talt - Gud og hvermann, mens tv-bildene rekker ut til alle verdens kroker. For produksjonsselskapene er Oscar-kvelden gull verdt. Søndagens 74. utdeling ble sett av 42 millioner amerikanere, og til tross for lavere oppslutning enn tidligere år er dette fremdeles Festen over alle fester. Men det er ikke bare filmindustrien som vet å utnytte markedsverdien av Hollywoods egenfeiring. Også moteindustrien klapper i hendene når det nærmer seg Oscar. Når nominasjonslistene kommer er designerne allerede i sving. De peiler seg inn på personer de vil se i sine merkenavn, for så å starte kurtisen. Med smiger, overtalelser og klær for hundretusener smører de seg inn i stjernenes klesskap. Sirlig håndskrevne invitasjoner lokker filmidolene til å velge og vrake i årets skreddersøm eller neste seongs smykketrender. For eksempel sendte juvelérgiganten Harry Winston hver enkelt av de nominerte en tom ringeske, skriver New York Times. Vedlagt lå en invitasjon til å komme og velge seg ut en ring. Ifølge avisa er Hollywood lik «Productwood». Drømmen for ethvert motehus er å se Julia Roberts, Nicole Kidman eller Jennifer Lopez i akkurat et av deres varemerker. Også Cameron Diaz, Gwyneth Paltrow og Sharon Stone betyr mediefokus og PR. Man trenger ikke dele ut eller motta statuett for å bli kledd opp gratis av de største designerne, alt man trenger er blitzlys og tv-kamera rettet mot seg. Og journalistenes evinnelige spørsmål: «Hvem har du på deg?» Det er ikke mange motytelser moteskaperne krever tilbake av stjernene sine. Å gå opp den røde løperen, smile pent, vise klærne og svare riktig: Versace. Gucci. Valentino. Prada. Giorgio Armani. Eller Donna Karan. Mens andre svarer Jean Paul Gaultier, Yves Saint Laurent eller John Galliano. Den britiske artisten Sting hadde kanskje årets mest utfyllende svar da en reporter dristet seg til å spørre hvem han hadde på seg: - Jeg har på meg Jean Paul Gaultier, Prada, Yves Saint Laurent og Donna Karan. Alle sammen, sa han med et flir. Jennifer Lopez var mindre sarkastisk da hun smilende kunne konstantere at, joda, hun ankom utdelingen i en kjole fra Versace. Reese Witherspoon, Kate Beckinsale og Sandra Bullock hadde trukket sine høyst makedsførte kropper i Valentinos gevanter, til stor glede for motehusets PR-direktør Carlos Souza. Overfor NYTs moteskribent Cathy Horyn anslår han at fjorårets show var verdt 25 millioner dollar - 220 millioner kroner - i gratis reklame for Valentino, og ser fram til at kunder vil etterspørre årets Oscar-antrekk. - Det er gevinsten for å kle opp en vinner. Det er enormt, sier han til avisa. Souzas motstykke i motegiganten Chanel, Anne Fahey, presiserer at gevinsten ved å kle opp de kvinnelige superstjernene ikke er avgrenset til én natt, men at signaleffekten varer i årevis. Fahey viser til at selskapet har samlet fire store ringpermer med presseklipp av Jennifer Lopez ikledd en grå chiffon-sak fra Chanel under fjorårets Oscar-fest. - Den markedsføringen var alene verdt omtrent sju millioner dollar, anslår PR-direktøren. Til tross for all verdens penger, stylister og designerhjelp er det ikke alltid Hollywoods største stjerner kommer like heldig fra det. Etter årets Oscar-fest undrer ekspertene seg over nettopp dette. BBCs motespaltist Marcelle d\'Argy Smith spør seg hvordan disse vakre skuespillerne, med uker på forberedelser og hjelpere i fleng, i det hele tatt klarer å kle seg som de gjorde i år. - Hvordan kunne det bli så feil for så mange stjerner? Jeg mener, så mye tid, penger, arbeid og energi, og så ser de ikke bedre ut enn kvinner i publikum til et Oprah-show, undres Smith. Det er som alltid delte meninger om Oscar og estetikk. Nicole Kidman får for eksempel hederlig omtale for sitt lyserosa Chanel-antrekk fra Washington Posts moteekspert Robin Givham, mens den samme kjolen kun vekker laber interesse hos kollegaen i BBC. Marcelle d\'Argy Smith mener i tillegg at Kidmans mykt bølgete hår var kledelig, men likevel utdatert. Og det holder ikke i Hollywood. - Du ser et øyeblikk, så snur du deg bare vekk. Mer unisont skryt tilfaller Reese Witherspoon i svart Valentino-silke. - En perfekt blanding av eleganse, glamour og sex-appell, mener Givham. Andre superstjerner som kommer helskinnet fra motedommernes penner er Kate Winslet i skulderløst og rødt fra Ben de Lisi, Renee Zellweggers stroppeløse svarte Carolina Herrera-kjole, og nattas Oscar-dronning Halle Berry i sin todelte og fotside Elie Saab-kreasjon med strategisk broderte blomster på brystet. Sistnevntes kjole er det bare NYTs kritiker som ikke liker. Hun mener den krysset grensa mellom det sexy og det vulgære. - Hun kommer til å angre det i morgen, siterer Cathy Horyn en designer, men mistenker ham for egentlig å være sjalu for at Halle Berry ikke valgte hans klær. Av stjernene i den andre enden av moteskalaen troner i år prisutdeler Gwyneth Paltrow og prisvinner Jennifer Connelly, i godt selskap med Cameron Diaz, Brabara Streisand og Helen Hunt. De får alle så øra flagrer av et nesten samlet kritikerkorps. Spesielt Paltrow levnes liten ære når det kommer til valg av Oscar-antrekk. Hun kom opp løperen i en svart, fotsid kjole fra den uortodokse designeren Alexander McQueen. Med brusende skjørt i silketaft og gjennomsiktig overdel i chiffon har hun hisset på seg motepressa på begge sider av Atlanteren. - Hun ligger trolig hjemme og hulker nå, mener d\'Argy Smith, som mener kjolen ikke var det spor elegant eller sexy, men tvert imot framhevet skuespillerens «flate bryster og ikke-eksisterende midje».- Og hva var de Heidi-flettene hun hadde på hodet? Hvordan kunne hun dra hjemmefra slik? Har hun ikke en bestevenn, fortsetter den nådeløse motekritikeren. Washington Posts skribent utdyper kritikken, og mener stakkars Gwyneth burde husket tv-kameraenes sterke lys, «og aldri undervurdere nytten av en godt tilpasset BH». BBCs kritiker går videre nedover verstinglista til Barbara Streisand. I et burgunderrød fløyelsantrekk høster Streisand få lovord. - Jeg har tidligere sett Barbara Streisand se forbanna godt ut. Nå handler hun brukt - i denne sammenheng brukte gardiner, skriver d\'Argy Smith iskaldt. Noe heldigere slipper Cameron Diaz, som ankom showet i en utringet og blomstrete Emanuel Ungaro-kjole, og med rufsete hår. NYTs Cathy Horyn mener det ser ut som Diaz nettopp har falt ut av senga, noe BBCs kritiker er enig i. d\'Argy Smith mener imidlertid at Cameron kan slippe unna et dårlig klesvalg med bransjens søteste smil og mest sexy ansikt, og at håret endatil kan sette dagsorden. Det samme skrives ikke om Helen Hunt. - Den svarte Gucci-kjolen i silke og sateng fikk henne til å se ut som hun var klar for audition til en episode i «Charlie\'s Angels», skriver Washington Post. Heller ikke Hollywoods kanskje aller største diva slipper unna. - Folk troddee Julia Roberts hadde kommet i skade for å ødelegge sin Giorgio Armani-kjole, for så å forlate hjemmet i en sprø versjon av en «Scarlett O\'Hara-gjør-det-selv-sak», fortsetter Robin Givham. Stjerneskuddet Jennifer Connelly, som tok med seg en Oscar-statuett for sin birolle i «Et vakkert sinn», får virkelig smake motekritikernes øksehugg. Connelly forskrekket ekspertene i sin stroppeløse, beige og fotside chiffonkjole fra designeren Nicolas Ghesquiere for motehuset Balenciaga. Spesielt at hun er så tynn, kombinert med valg av snitt og farge går igjen i spaltene. Givham er aller mest oppgitt over skjerfet hun hadde knyttet rundt halsen. - Hvorfor har en så søt jente toalettpapir tullet rundt halsen, siterer hun en anonym motekritiker. Robin Givham gjentar spørsmålet om hvordan en så hyllet motebransje kunne nå et slikt lavmål som i går.- Hvordan kunne egentlig Paltrow gå på scenen så nitrist som hun så ut? Og hvordan klarte en vakker kvinne som Connelly se så utvasket ut? Washington Posts ekspert mener det er fordi stjernene blander den røde Oscar-løperen med catwalken. De kler seg som for en visning for motebransjen, og dermed feiltolker de publikummet som vil ha tradisjonell, amerikansk mote og livlig glamour. Flere av antrekkene kunne høstet applaus i et stylet industrilokale under moteuka i Paris, men foran millioner av tv-seere over de ganske land blir filmstjernenes valg skjebnesvangre, skal vi tro kritikerne. - Er ikke det første bud for en som opptrer? Kjenn ditt publikum, avslutter Robin Givham sin knusende motedom over Hollywood. Se bildespesial! solvi.glendrange@dagbladet.no

<HLF>Ros:</HLF> Kate Winslet.
<HLF>Får aller mest stryk:</HLF> Gwyneth Paltrow.
<HLF>Får strykkarakter:</HLF> Jennifer Connelly.
<HLF>Blanda kritikk:</HLF> Halle Berry.
<HLF>Får strykkarakter:</HLF> Barbara Streisand.
<HLF>Blanda kritikk:</HLF> Julia Roberts.
<HLF>Blanda kritikk:</HLF> Nicole Kidman.
<HLF>Får mest ros:</HLF> Reese Witherspoon.