På teater med Madonna

Sexleketøy, kokainorgier og kostymer som faller av. Madonna (43) er tilbake på teaterscenen - til enkelte anmelderes store fortvilelse.

MADONNA ER TILBAKE PÅ TEATERSCENEN for første gang på 14 år. Med hovedrollen i oppsetningen «Up for Grabs» har den amerikanske popdronninga debutert som skuespiller på Londons ærverdige West End. STYKKET ER EN MØRK KOMEDIE der Madonna spiller en pengegrisk kunstforhandler i New York, som prøver å selge et Jackson Pollack-maleri for langt mer enn det er verdt. For å klare dette må hun lure og manipulere rike venner, kolleger og kunder, og reagere på deres minste vink. Stykket er et humoristisk drama med etiske dilemmaer, ispedd lesbiske forbindelser, gummidildoer og orgier i kokainrus. Og en av verdens største stjerner i hovedrollen. Sammen med teaterinstruktør Laurence Boswell kan den australske manusforfatteren David Williamson glede seg over at alle forestillingene er utsolgt i ti uker framover. Ingen er i tvil om hvorfor - dette er Madonnas oppsetning, og det er henne alle vil se. - La oss være realistiske. Når du har Madonna i ensemblet, er det ingen som glemmer henne. Hun er stjerna, sier Williamson til BBC. PREMIEREN HØSTET STOR jubel blant publikummerne i Wyndham Theatre torsdag kveld. Allerede da Madonna entret scenen første gang brøt de skuelystne ut i applaus og tilrop, og etter teppefall ble superstjerna applaudert tilbake til scenekanten to ganger. Til stående ovasjoner. Blant publikum satt navn som Jonny Lee Miller, Stella McCartney og Sting. Og selvfølgelig Madonnas ektemann Guy Ritchie. Etter premieren kunne han geleide kona inn i en ventende limousine, som fraktet dem til premierefesten på et hotell 100 meter ned i gata. MEN IKKE ALLE VAR LIKE FORNØYDE som publikum. Britiske teateranmeldere er fra tidligere kjente for sine krasse penner og kresne smak. Pressen har tidligere blitt nektet adgang til forvisninger av teaterstykket, men dagen før premieren ble anmelderkorpset invitert til å se Madonnas skuespill sammen med et utvalgt publikum. Kritikkene var som ventet delte - men de fleste anmelderne synes å være enige om at Madonna gjør lurt i å holde seg til musikken. - Madonna våget seg ut i teaterets lyskastere i går, og ble brutalt utlevert i det granskende lyset, skriver This is Londons anmelder. - Hun ser ikke mer hjemmevant ut på scenen enn en gaselle gjør i Kensington Gardens, avslutter anmelderen. Han føyer til at Madonna tross alt er modig som tør å gå på en teaterscene i London, men at hun ikke har det som trengs for den krevende rollen. BBCs kritiker var mer positiv, men syntes Madonna var både nervøs, nølende og usikker i begynnelsen, både når det kom til replikker og tilstedeværelse på scenen. Litt ut i stykket blir hun mer selvsikker, og en mer lekende skuespiller kommer til syne. Til tross for å «smertefullt mangle kraft på scenen», mener anmelderen at Madonna likevel har nok sjarm og karisma til å bli oppsetningens midtpunkt. AVISA THE GUARDIAN går mye lenger i sin kritikk av superstjerna. Anmelderen mener Madonna er malplassert i rollen på grunn av svake tekniske ferdigheter, og mener oppsetningen svikter fordi den utelukkende er fundert på Madonnas berømmelse. Det eneste som ifølge avisa redder den fra fiasko er Madonnas kolleger, som får skryt for sine rolletolkninger. Og den stående ovasjonen blir kommentert slik: «Siden rollen hennes i David Williamsons stykke mangler både det tekniske og det mystiske, er gesten meningsløs. Publikum applauderer ikke innsats, men et uthulet konsept av berømmelse.» The Independent er enda mindre nådige i sine teaterspalter. - Madonna styrer kanskje popverdenen - men vær så snill - hold deg borte fra scene og lerret, er den innstendige oppfordringen fra avisas anmelder Charlotte O\'Sullivan. Under overskriften «Acts og Desperation» skriver O\'Sullivan opp hele Madonnas bakgrunn som skuespiller, hvor verken talent eller innsikt levnes særlig ære. DET VAR IKKE BARE Madonnas skuespill som fikk liv i kritikerne dagen før premieren. Det oppsto et pinlig øyeblikk da knappene på Madonnas bluse gikk opp og avslørte BH-en. En slik (av)kledning har ikke sjenert popstjerna tidligere, men ifølge avisenes anmeldere var det en ille berørt superstjerne som sto på scenen og prøvde å ro situasjonen i land. Ifølge This is London skal en rødmende Madonna ha formet et lydløst «Herregud» med leppene, noe som vakte både latter og applaus hos publikum. SIST GANG MADONNA STO PÅ EN TEATERSCENE var i New York i 1988. Da spilte hun hovedrollen i David Mamets stykke «Speed the Plow» på Broadway, til lunkne kritikker. I de 14 årene som har gått har det skjedd mye for hele verdens popdronning. Med utallige platesuksesser og enda flere stilskifter har hun etablert seg i toppen av hierarkiet av kvinnelige popstjerner. I de seinere år har hun også fått to barn - datteren Lourdes med sin personlige trener, og fem år seinere seinere sønnen Rocco med den britiske regissørektemannen Guy Ritchie. Diverse filmroller har ikke ført henne inn i Hollywoods innerste sirkler, selv om hun innkasserte en Golden Globe for sin rolletolkning av Argentinas legendariske førstedame Evita i musikalen ved samme navn. Madonna har imidlertid klart å ri av alle sine kritikere, og klarer det trolig denne gangen også. For publikum står i kø for å få med seg teaterstykket, og det er utelukkende på grunn av henne. Eller som BBCs anmelder formulerer det: «Til tross for at hun ikke vil vinne noen Oscar i nærmeste framtid gjør hun ikke skam på seg selv i et stykke som ville bety mindre enn ingenting uten henne.» solvi.glendrange@dagbladet.no

<HLF>På scenen:</HLF> Madonna i aksjon som den skruppelløse kunsthandlaren Loren. Foto: SCANPIX/AP
... her sammen med kollega Tom Irwin som Gerry. Foto: SCANPIX/AP
Foto: SCANPIX/AP
<HLF>Ensemblet:</HLF> Madonna og medspillerne bukker til publikum etter torsdagens premiere. De måtte løpe inn til stående ovasjoner to ganger etter hverandre. Foto: SCANPIX/REUTERS
<HLF>Klar for fest:</HLF> Madonna og ektemannen Guy Ritchie på vei til premierefest like etter første visning av teaterstykket. Foto: SCANPIX/AP
<HLF>Hemmelighetsfull:</HLF> Madonna på vei ut etter første forpremiere på «Up for Grabs» i London 13. mai. Foto: SCANPIX/AP