Palestina chic

Fra døllt raddissjal til høstens viktigste moteplagg.

I HUNDREVIS av år levde palestinaskjerfet en anonym tilværelse rundt halsen på bønder og beduiner i Midtøsten. Men i høst har skjerfet Yassir Arafat aldri gikk hjemmefra uten havnet på «må-ha»-listen til enhver motebevisst kjendis. Cameron Diaz, David Beckham, Colin Farrell og Janet Jackson er bare et lite knippe av superstjernene som i det siste er observert med det klassiske raddisskjerfet.

Er det en politisk oppvåkning vi er vitne til? At Justin Timberlake hadde et palestinaskjerf hengende ut av baklomma under sin opptreden på MTV Awards nylig - betyr det at han ivrer for en tostatsløsning? Er det i protest mot muren at Mary Kate Olsen drar på shopping med et rødt palestinaskjerf over skuldrene?

Neppe.

Kjendisene er trolig lykkelig uvitende om at det trendy skjerfet stylisten ga dem er et symbol på palestinsk frigjøringskamp.

KAFFIYEH- som skjerfet heter på arabisk - har vært brukt som beskyttelse mot sol, sand og vind siden Muhammeds tid, men på 1930-tallet ble det et symbol på palestinsk nasjonalisme og motstand mot britisk okkupasjon, slik nisselua ble brukt i Norge under andre verdenskrig.

De grønne og blå utgavene ble ofte brukt i Jemen og Saudi-Arabia, mens røde skjerf assosieres med den Jordanske hæren. I Palestina brukte man tradisjonelt bare det svart-hvite skjerfet, men i dag ser man stadig flere røde skjerf i Gaza og på Vestbredden, i takt med at Hamas vokser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om hamasfargen er grønn, har de valgt røde skjerf for å distansere seg fra PLO.

KJENDISENE MED kaffiyeh vet kanskje ikke engang at skjerfet har noe med Palestina å gjøre. For i terrorpaniske USA har store kleskjeder markedsført tøystykkene under oppfinnsomme navn som «Bordduk-skjerf», «Rivieraskjerf», «Fredsskjerf», «Rockeskjerf med mønster» og «Euroskjerf».

Palestina chic

Men omdøpningene lurer ikke alle.

Den store motekjeden Urban Outfitters ble tvunget til å trekke tilbake palestinaskjerfene de solgte under navnet «Vevd anti-krigsskjerf» etter hardt press fra proisraelske organisasjoner.

«På grunn av den sensitive karakteren til dette plagget, vil vi ikke lenger selge det hos oss. Vi ber om unnskyldning hvis vi har støtt noen, det var på ingen måte vår hensikt», mumlet den dukknakkede pressetalsmannen.

Men Urban Outfitters har fortet seg å lage en masse look-alike varianter av det kontroversielle skjerfet. De skjønner at de ikke har råd til å holde denne trenden ute av butikkene sine, for kaffiyeh blir bare hottere og hottere: I den innflytelsesrike moteskaperen John Galleanos visning for våren 2008 spilte palestinaskjerfet intet mindre enn hovedrollen.

OGSÅ HER i Norge selger store motekjeder som BikBok, Carlings, Cubus og Lindex nå palestinaskjerf så kassaapparatene går varme. (Lindex har dessuten «ingen motforestillinger mot å selge palestinaskjerf til barn» kunne vi lese i en bekymret sak i Tønsbergs Blad denne uka.)

BikBok kaller riktignok skjerfet de selger for «Eastern Scarf», men her i landet har palestinaskjerfet vært utbredt så lenge at ingen går på den.

EN DEL PALESTINERE og radikalere ser med misnøye på at dette motstandssymbolet ufarliggjøres og kommersialiseres gjennom massivt salg i kjedebutikker. De ser på det som enda et eksempel på at subversive politiske symboler tas inn i populærkulturen og mister sin betydning - kroneksempelet er Che Guevara.

Men i motsetning til Che som fikk ikonstatus lenge etter sin død, og lenge etter at den kalde krigen var over, er ikke palestinaskjerfet et nostalgisk, tomt symbol, det er potent symbol i vår samtid. Det uttrykker ikke lenger bare sympati med palestinernes forferdelige og vedvarende tragedie - etter 11/9 impliserer det mye mer. Ingen araber med vettet i behold går gjennom en flyplasskontroll med palestinaskjerf på, med mindre han elsker angstfylte blikk og timelange avhør.

Når den spanske statsministeren viser seg med palestinaskjerf på et folkemøte slik han gjorde nylig, er det ikke først og fremst for å ta parti for palestinerne, men for å ta avstand fra USAs geopolitiske herjinger.

Markedsføringen som anti-krigsskjerf sier også sitt om den politiske stemningen i USA, der et stadig større flertall mener at amerikanske soldater ikke har noe i Irak å gjøre. Trolig sto palestinaskjerfet i større fare for å bli utvannet som symbol på 80-tallet, enn det gjør i George Bushs æra.

MOTETRENDER kommer som kjent aldri fra et vakuum, og det er nettopp det farlige og nyhetsaktuelle som gjør at motebransjen nå har lagt sin elsk på palestinaskjerfet.

John Galleanos kolleksjon er det tydeligste eksempelet hittil på det som motefolk har begynt å kalle «fear fashion» - fryktmote - klesdesign som leker med vestens frykt for islam og terrorister.

Moteguru Karl Lagerfeld sier han ubevisst ble påvirket av mediedekningen fra Irak da han designet en serie ankellange hvite skjorter som likner veldig på kaftanene mange arabiske menn bruker. «De har noe mystisk over seg, en stemning av fare - noe spennende», sier han.

Under London Fashion Week i år kunne man se burkainspirerte plagg blant høst- og vinterkolleksjonene, og moteskribenten i New York Times sier hun ser en tydelig «muslimsk trend» komme.

MAN KAN selvfølgelig le av kunnskapsløse amerikanske kjendiser og pretensiøse motefolk som dyrker det estetiske ved undertrykking og opprør, men motebransjen har en egen evne til å forutse politiske og kulturelle endringer. Hvem vet?

Det virker veldig lite sannsynlig, men om noen år avtar kanskje den strie understrømmen av terrorangst i den vestlige verden, og arabere blir the new cool.

DEN POLITISKE KAMPEN: Palestinaskjerfet er del av en kamp og en virkelighet langt fra motevisninger og stylister. Her brukt av PFLP-soldater på Nablus på Vestbredden.
FRYKTMOTE:</B> klesdesign som leker med vestens frykt for islam og terrorister.
SOLIDARITET: Indonesiske muslimer demonstrerer i Jakarta i juni i år, mot den israelske okkupasjonen av Vestbredden som har vart i 40 år.
TIL HOLLYWOOD: Cameron Diaz og Colin Farrell er noen av kjendisene som har blitt observert med skjerfet.
PALESTNASKJERF PÅ MOTEN:</B> Er det en politisk oppvåkning vi er vitne til?, spør Marte Michelet.
POLITISK? Kjendiser som Mary Kate Olsen er trolig lykkelig uvitende om at det skjerfet stylisten ga dem er et symbol på palestinsk frigjøringskamp.
ABSOLUTT DET SISTE: I den innflytelsesrike moteskaperen John Galleanos visning for våren 2008 spilte Palestinaskjerfet intet mindre enn hovedrollen.