Pikenes jeans

Vanessa Rudjord (30), Pia Tjelta (28) og Synnøve Skarbø (33) leiter fortsatt.

BILOPPHOGGERIET BRØDRENE LONDON ligger dødt og stille i hjertet av industriområdet Økern i Oslo. Bilvrakene er strødd rundt, som om en kjempe har slengt dem fra seg. Det skumrer over en gråoransje himmel. Lufta er fylt av ram oljelukt, råtten gjørme og streif av søt hvetebakst fra et bakeri i nabolaget.

Og der kommer tre jenter på høye hæler. I svarte ankelboots, på skyhøy platå og i glitrende paljett manøvrerer de seg forsiktig over den sølete og oljeglatte bakken. Mellom utbrente bilskjeletter og kolosser av forvridd metall har de forvillet seg inn i forgården for utrangerte bilkadaver. To blonde piker og en mørk - i jeans.

I 2001 BLE ET PAR Levis-bukser fra 1880-åra auksjonert bort for 46 500 dollar på nettet. Den jødiske innvandreren Levi Strauss tok patent på det blå denimet med de gylne sømmene i 1873. Den gang kostet ei dongeribukse én dollar og 25 cent - litt over åtte kroner. I dag kan jeans være like billig som ei T-skjorte, eller like dyrt som en bil. Det gamle arbeiderplagget, oppdaget av gullgravere og cowboyer, etter hvert elsket av rebeller, revolusjonære og rockestjerner, har foretatt en klassereise av de sjeldne. I år er moteverdenen mer besatt av jeans enn noen gang.

VANESSA RUDJORD ER ny sjefredaktør for motebladet Costume og nær venninne av skuespiller Pia Tjelta og TVNorge-programleder Synnøve Skarbø. Trekløveret er noe over gjennomsnittet opptatt av klær. I fjor avholdt de garasjesalg hjemme hos Pia på Grünerløkka. På stativ i bakgården hang pelser, jakker, jeans og topper.

-  Det kom 300 stykker og i løpet av et par timer solgte vi for 60 000, sier Pia.

Damenes jeansvaner kan matche Imelda Marcos skofetisjisme på en god dag.

Finner de noe de liker, støvsuger de butikkene for alle farger og modeller.

-  Jeg har ekstremt mye dongeri. Ser jeg noe jeg liker, blakker jeg meg gjerne, sier Vanessa.

-  Når jeg er i London, er jeg Ivana Trump, sier Pia.

-  Så lenge vi tror at det finnes ei dongeribukse der ute som gjør rumpa enda finere og beina enda lengre, blir ikke markedet mettet, tror Vanessa.

-  Før kjøpte vi Diesel og Levis til 700 kroner. Nå får du jeans til 4000, sier hun.

I ØYEBLIKKET ER DET svart, stramt og lange, syltrange ben som gjelder. Vanessa har lagt sin elsk på jeans fra det britiske merket Superfine. Jentene er også fans av svenske Acne, Tsubi og Sass & Bide fra Australia, amerikanske Joe\'s Jeans og Juicy Couture. Pia og Synnøve er dessuten glade i Diesel. Pia kaster et blikk på Diesel-buksa Synnøve har med seg.

-  Det var da ei fin bukse du hadde på deg ...

-  Det synes du nok - det er den samme som du har på deg.

-  Åh, det er den hemmelige joggebuksa vår? Disse buksene er så deilige at du ikke merker at det er jeans, påstår Pia.

JAKTEN PÅ DEN STORE kjærligheten - og på buksa som skal forandre livet vårt. Vi nekter å gi opp håpet. Et sted der ute finnes et unikt par bukser, kun ment for meg . Men jakten på den perfekte jeansen er en evig spinnende karusell, til å bli svimmel og blakk av. For finnes den egentlig?

-  Du tror stadig du finner den, men det dukker alltid opp ei bukse som er hakket hvassere, sier Vanessa.

-  Den perfekte buksa må være den som har lommene plassert sånn på rumpa at du kan lure alle til å tro at du har sprettrumpe, selv om du ikke er i næ-hæ-hær-heten, sier Pia.

-  Bukser kan ofte være fine forfra, men så ser du bak ... og er de ikke fine i rumpa, kan du bare glemme det. Jeg leiter også etter det perfekte jeansskjørtet, sier Synnøve.

-  Men det skifter så fort. Du er opphengt i noe en stund - jeg hadde en grå Acne som jeg gikk i hele tida ... Men nå har jeg kommet litt over Acne - akkurat nå elsker jeg denne Whyred-buksa. Men jeg kan jo f ... ikke puste i den og må bare stå, for det er ikke stretch, stønner Pia.

Jentene ramser opp yndlingsbutikker i Oslo - Kemt, Koma og MA. Nå er ikke damene så dyre i drift som man skulle anta. H&M og second hand er nøkkelord i trange tider, og de handler mye i utlandet. Vanessa nevner vintagebutikken Steinberg & Tolkien i King\'s Road, Top Shop\'s kjelleravdeling og markeder som Portobello Road i London. Men de hotteste jeansene, de kan godt svi litt i lommeboka.

-  De dyreste jeansene mine er fra Juicy Couture og koster 2300. Jeg kjenner ikke igjen rumpa mi i den, så den er verdt hver krone, sier Vanessa.

-  Jeg ga 1700 for ei Joe\'s-bukse jeg fant i New York. Den ligger med skam å melde i skuffen med merkelappen på fortsatt, sier Synnøve.

-  Mor mi sier: «1000 kroner for ei buksa?! Eg trur du er galen!» Men jeg har kjøpt ei Juicy-bukse til tre tusen, sier Pia.

«JEANS KOMMER ALDRI TIL å bli slik det var», spådde trendforskerne på slutten av 90-tallet. Salget stupte, giganter som Levis slet med gjeld, Diesel sto på sidelinja med harrystempel og Wrangler hang på baken til sauegjetere i Wyoming. Selve ikon-jeansen - Levis 501, lå glemt og gjemt innerst i klesskapet.

Men så, i 1999, sendte designer Tom Ford sine fjærbekledde Pocahontas-jeans ned catwalken for Gucci. Prislappen lød på 2000 engelske pund og buksene ble revet bort på dagen. Over natta gikk jeans fra å være «anti-fashion» til å bli «high fashion».

DET KNIRKER I STÅL OG smekker i metall. Regnet dusker i damenes nyfønede hår. Rustent aluminium og rå mur kler godt lange, jeanskledde damebein.

-   Jeg synes jeans er sexy, sier Vanessa.

-  Det kommer nå veldig an på kroppen, synes jeg, sier Synnøve.

Alle tre ler godt. Synnøve fortsetter:

-  Spør du gutter, så vil alle svare at det fineste de vet er ei jente i dongeribukse og t-skjorte.

-  Men hallo. Jeg skulle ønske jeg var hun som var fin i dongeri og t-skjorte. Men vi er jo ikke der, sier Pia.

-  Jeans og t-skjorte blir kjedelig hvis du ikke pynter det med sko og smykker, mener Vanessa.

-  Sier du jeg er kjedelig, nå? spør Pia.

-  Nei, nei. Men det funker ikke på meg , sier Vanessa.

«IKKE ENGANG PETE Doherty kommer mellom Kate Moss og hennes Superfines», skrev Londons Evening Standard nylig. Med adresse til den famøse Calvin Klein-reklamen fra 1980, hvor en 15-årig Brooke Shields hevdet at «Ingenting kommer mellom mine Calvins og meg.»

Det var kultmerket Superfine, laget av to London-designere, som kickstartet trenden med supersmale bukser i fjor.

«Jeans handler om sex», sa Calvin Klein, og visste hva han snakket om. Da merket Guess trengte et comeback, presset de 90-talls pinupen Anna Nicole Smith inn i buksene sine, og suksessen var sikret.

MOT EN VEGG STÅR avrevne bildører. Foran, på et teppe av knust glass, forsøker fotografen å overtale jentene til å stå med baken mot kamera. Forslaget blir blankt nedstemt.

-  Jeg har brukt hele livet på å snike meg langs veggen for å skjule rumpa, sier Synnøve.

-  Det hjelper bare ikke at det er in med trangt og tight og sånn. Jeg liker mest baggy jeans.

Vanessa har på seg sin Superfine-favoritt. Den er grå og sitter som spray-tan. Hun drar litt i en imaginær valk på magen.

-  Du ser den blir litt fleskete her?

-  Ja da, vi ser den blir litt fleskete der, sier Synnøve syrlig.

-  Jeg prøver dongeribukser i stedet for å ha badevekt. Kommer jeg ikke inn i akkurat den buksa, kan uka være ødelagt, sier Pia.

-  Alle jenter nekter å gå opp en størrelse, sier Vanessa.

-  Jeg har sikkert sju-åtte dongeribukser i skapet som jeg ikke kommer inn i, innrømmer Pia.

-  Jeg har ikke tatt av lappen på dem en gang, sier Synnøve.

Vanessa forteller om sin yndlingsjeans, en ti år gammel blå Wrangler med sleng. Hun liker fortsatt bootcut og lavt liv, men til fest skal det være svart, stramt og med høye hæler til. Pia er enig.

-  Ja da, avbryter Synnøve.

-  Men da har jeg også mageknip hele kvelden. Det hender jeg har på meg trange jeans på fest, skjønner dere. Men det er mer behagelig med skjørt.

-  Jo da, så kan du legge magen over , sier Pia.

De er bestevenninner som deler alt. Inkludert klesskap og yndlingsjeans.

-  Vi vil ha alt Vanessa har i skapet! sier Pia, på vegne av seg og Synnøve.

-  Vanessa har en Juicy-bukse ... jeg begynner bare å grine når hun tar den på. Hun har lagt den opp nå, så den er litt for kort, men tror du jeg får den? sier hun.

-  Jeg misunner vel egentlig mest det som er under buksa, sier Synnøve tørt.

SELV NÅR MOTEN sier at alt er lov, med jeansstoff på sko, vesker, kjoler og topper, så gjelder selvfølgelig en viss kutyme.

-  Det som er med dongeri ... det er ikke like hot på interiør kan du si, sier Synnøve.

Latteren smeller fra Pia og Vanessa.

Bryllup og cocktailparties er heller ikke passende arenaer for dongeritøy.

-  Men jeans kan godt brukes i selskap, kanskje med en liten kjole over hvis buksa er trang og tight nederst? sier Vanessa.

Jentene rynker på nesa over dongeriskjorter og øyebryn fyker i været over jeansskjørt som rekker nedenfor knærne. Dolly Parton kan holde seg i Dollywood. Men dongerijakker, det går an. Vanessa har en Levis-jakke som er second hand. Slitt og liten, fin til å ha over kjoler.

-  Men jeg bruker ikke jeansjakker til jeans, altså. Jeansuniformen funker bare på Turboneger, sier Vanessa.

Hun er begeistret for dongerivesten fra Sass & Bide som stylisten har med. Synnøve liker jeanskjoler, men kan ikke utstå trange jeans på gutter.

-  Og sånne barnehageoveraller, som Chippendales bruker. Uægh, sier hun.

-  Det er helt krise. Men de kan gå an med ei søt bluse og høye sko til, tror Vanessa.

De tre blir stille lite grann. Vanessa smiler lurt.

-  Husker dere første gangen Janne Formoe (fjerde medlem i jentegjengen, red.anm.) var på vorspiel hos meg?

Hun venter ikke på svar.

-  Janne troppet opp med lyseblå øyeskygge, rosa leppestift og hel dongeri- catsuit  ...da vi dro på byen noen timer seinere hadde vi kledd henne opp i sort kjole, hvit bluse og sotsminkede øyne.

-  Hun så seg aldri tilbake etter det, sier Synnøve dramatisk.

SÅ HVA FINNER JENTENE først? Den store kjærligheten eller verdens mest fantastiske jeans?

Vanessa nøler med svaret, vi tror hun har funnet kjærligheten, men er litt usikre på om jeansen er i boks.

-  Jeg vet ikke. Men jeg tror jeg kunne greid meg en stund med bare buksa, sier Pia.

Synnøve nøler ikke .

-  Jeg leter fortsatt etter begge deler, men håper vel strengt tatt at jeg finner mannen først ...

Litt glam: Pia i egen sort topp fra Zara, gullbelte fra Zuzanna G. (kr 195), egne svarte jeans fra Whyred og platåsko med stor stein fra Marc Jacobs/Corso Como (kr 3 098).
Venner for livet: Å plyndre hverandres klesskap er obligatorisk når man er venninner. Vanessa i hvite jeans fra Whyred/Kemt (kr 1 199), Pias bluse fra Zara, jeansvest fra Sass & Bide og armbånd fra Zuzanna G. (kr 150). Synnøve har sine egne jeans fra Diesel, Pias topp fra Zara og smykke fra Zuzanna G. (kr 495). Pia i egne jeans fra Sass & Bide, egen t-skjorte fra Mango og egen skinnjakke.<p></p> Styling og Makeup: Linda Wickmann<p></p> Hår: Gary/Nikita Vision<p></p> Location: Takk til bilopphoggeriet Brødrene London på Økern i Oslo.
Klare for jeans: Bestevenninnene Synnøve Skarbø (t.v.), Vanessa Rudjord og Pia Tjelta elsker jeans og er på evig jakt etter shorts, skjørt og bukser som gir lange bein og snertne rumper.
Svart & smalt: Og trangt skal det være. Vanessa i semskede støvletter fra Kurt Geiger, grå trange jeans, sort kashmirtopp og smal skinnjakke. Alt er hennes eget, fra merket Superfine. Smykket er fra Zuzanna G. (kr 350).
Kort og godt: Synnøve er glad i skjørt og shorts i dongeri. Her i second hand t-skjorte, kjøpt i Los Angeles, shorts fra Tsubi, skinnjakke fra Morgan og strass-sko fra Marc Jacobs. Alt er hennes eget, bortsett fra shortsen, som er Vanessas.
Fest & fri: - Du må ha to bukser, en trang til å ha oppe i støvletter og ei slack ei, mener Pia. Hun har sine egne jeans fra Sass & Bide, egen t-skjorte fra Mango og egen skinnjakke.