Plantedoktoren

Da Cecilie Sogn Nergård (32) skulle ta doktorgrad i farmasi, dro hun til Afrika for å få hjelp av medisinmenn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DA HUN HADDE BESØKT det vestafrikanske landet Mali fire ganger, hadde den norske stipendiaten snakket med til sammen hundre medisinmenn. Over hele det fattige, tørkerammede landet, i mange forskjellige, isolerte landsbyer, ble Cecilie Sogn Nergård presentert for de samme plantene som ble brukt mot de samme lidelsene.

-  Jeg fant ut at det var en logikk i metodene medisinmennene benyttet. De har et yrke som går i arv, oftest fra far til sønn. Og når de samme tradisjonelle plantene ble påstått å ha en effekt, på forskjellige steder i landet, øker sannsynligheten for at de faktisk har det. Sjansene for å finne aktive virkestoffer øker også når plantene har vært brukt i medisinsk behandling i generasjoner, forklarer Nergård.

-  Litt overraskende, vel, at vestlig farmasi søker hjelp hos afrikanske medisinmenn?

-  Kanskje, og kanskje ikke. Jeg har studert farmakognesi, som er læren om naturstoffene, eller drogekunnskap, om du vil. Faktisk er det jo slik at over 25 prosent av moderne legemidler har utgangspunkt i naturprodukter. For enkelte typer legemidler, for eksempel mot kreft og infeksjoner, er tallene henholdsvis 60 og 75 prosent. Digitalisglykosider fra revebjelle brukes mot hjertesvikt, og taxol fra amerikansk barlind brukes i kreftbehandling. Så vi vet selvsagt at det finnes potente, legende planter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer