- Pynt opp stua med en dildo

Verdens ledende designere gjør sexleketøy stuereint. Nå lager de luksusdildoer du kan ha på stuebordet. Se bildene!

FOR MANGE FRAMSTÅR DEN TRADISJONELLE sexbutikken som ei snuskete sjappe i bortgjemte bygater. Det bildet kan være i endring. Pornoimperier og sexbutikker etablerer seg i byenes hovedgater, og nå skjer det også ting på produktsida. Designguru og sjefdesigner Tom Dixon i den svensk-britiske møbelkjeden Habitat har viet sine kreative evner til et område få etablerte designere har brydd seg med tidligere. Han har designet «Bone», som er en dildo av det uortodokse slaget. Sexleketøyet har få likhetstrekk med den tradisjonelle magnumdildoen i hudfarge og med naturtro blodårer. «Bone» er en designdildo som ved siden av å stimulere libidoet også er en fryd for øyet. Den ser ut som et flaskegrønt timeglass, og skal angivelig være inspirert av et antikt fruktbarhetssymbol. Og så langt har responsen vært overveldende. Dildoen ble en av fjorårets mest ettertraktede julegaver blant designbevisste britiske kvinner, kunne avisa The Scotsman melde. Og lysten har ikke dempet seg seinere. I DAG STÅR KVINNER I KØ for å få kjøpe det håndlagde sexleketøyet fra den erotiske nettbutikken Myla.com. En relativt stiv pris på mer enn 2000 norske kroner legger tilsynelatende ingen demper på kjøpelysten - i februar i år var det et halvt års ventetid for å få dildoen i hende. Det er også kø og ventelister på andre designvibratorer fra den eksklusive sexbutikken. Etter nettsuksessen med «Bone» ble dildoen også tilgjengelig fra Coco de Mer - en trendy sexbutikk startet av datteren til Body Shop-gründer Anita Roddick. Også her er det seks måneders ventetid på dildoen. - En av kundene våre sa at det tok ham mindre tid å kjøpe en Morgan-motorsykkel enn å kjøpe en av dildoene. Men en Morgan er neppe så morsom å kjøre, sier innehaver Sam Roddick til magasinet The Site. Dixon er ikke den eneste formgiveren som har gjort sexleketøyene mer stuereine. Flere kjente kunstnere og håndverkere har utformet vibratorer og andre leketøy for den samme nettbutikken som Dixon har designet for. Én av dem er skulptøren Tara Cottam, som med sine flertrinns vibratorer har designet seg rett inn i den erotiske verden. Det har også den japansk-britiske keramikeren Mari-Ruth Oda gjort - med leketøyet «Pebble» - som etter sigende skal passe til både kropp- og intimmassasje. Designeren Marc Newson har tidligere gjort suksess med arbeider som spenner fra glasskunst til innredning av jetfly, og er nå aktuell med det vibrerende leketøyet «Mojo», som er laget i slikon og byr på fem hastigheter. Newson ser ikke noe rart i at han nå lahger sexleketøy, og mener det er størrelsen som er den største forskjellen fra hans tidligere arbeider. - DE ER SÅ UTSØKTE at de kan vises fram som pynt på kaffebordet, sier Tom Dixon selv om de uvanlige vibratorene. Ifølge designguruen har både «Bone» og de andre designerdildoene blitt noe langt mer enn kun sexleketøy. London-avisa The Evening Standard gir Dixon helhjertet støtte. «Bone» er så «chic» og så vakkert designet at den er like mye et kunstobjekt som et sexleketøy.» Men det er ikke dildoene som vekker begeistring. «Et sexleketøy du kan vifte omkring med ved middagsselskapet», skriver avisa om «Ring» - sølvringen med innebygget vibrator og klokkebatteri- fra samme Tom Dixon. Med en slik ring kan kjedelige middagsselskaper være en saga blott - her har du alltid redningen for hånd. - SÅ BRA! DE SER JO UT SOM VAKRE SMYKKER! Utropet kommer fra Cecilie Kjensli, markedssjef og leketøyanmelder i det norske sexmagasinet Cupido, når hun får se sexleketøyene hos Myla. Kjensli er også kjent som Cexilie på NRK P3\'s juntafil, og hun gir sin fulle støtte til den britiske designeren. - Men synes du egentlig at dildoer og vibratorer egner seg til å pynte opp i heimen? - Å ja, jeg er helt enig med Dixon. Også mange av våre egne dildoer og vibratorer kan stå i glasskap i stua. Vi har fått mange vakre leketøy, utført i fargerikt silikonmateriale med et litt Alessi-liknende design, sier vibratoreksperten begeistret til Magasinet på Nett. - JENTENE BLIR KJEMPEGLADE når de nå endelig kan kjøpe dildoer som kan stå framme - vibratorer som de kan ha stående på nattbordet og på badet uten å skamme seg, fortsetter Kjensli. - Det er også lettere for gutter å akseptere dildoer som ikke er så voldsomme, sier hun og legger til at svært mange gutter kjøper vibrator, både til seg selv og til kjæresten. Ifølge Kjensli har dildoen og vibratoren vært en av det forrige århundres best bevarte hemmeligheter. Og skylda har i stor grad vært designernes og sexbransjens egen. - Mange aktører i bransjen er kun opptatt av pris og av å tjene penger. De driter i hva de selger så lenge de tjener godt på det. Og kundene har ikke vært vant til å stille krav. Det har derfor vært mye elendig design og dårlig kvalitet, forteller Cecilie Kjensli. - Dette begynte å endre seg noe på 80-tallet, og de siste åra har design og kvalitet på sexleketøyene kommet stadig mer i fokus. Det gjenspeiler seg også i salget. På henholdsvis første- og tredjeplass på bestselgerlista til Cupido finner du blant annet en vibrator kalt G-ormen og de såkalte stjernetegnsvibratorene. Alle kommer i spreke farger og banebrytende design i forhold til tradisjonelle vibratorer. - ETTERSPØRSELEN ETTER FARGERIKE TRYLLESTAVER har skutt i været hos oss. Og de moderne designleketøyene selger mye bedre enn de tradisjonelle dildoene. Den grønne g-ormen står for ni av ti salg fra Cupido.no nå om dagen, sier Kjensli. Dildoeksperten har i det siste begynt å holde foredrag om emnet for leger og medisinstudenter. Kanskje er det ikke så lenge til vibratorer pynter opp et og annet legekontor. Responsen er i hvert fall god. - Det minner litt om vekkelsesmøter, avslutter hun humrende. even.teimansen@dagbladet.no solvi.glendrange@dagbladet.no

<HLF>NORSKE BESTSELGERE: </HLF> På bestselgerlista til Cupido finner en blant annet den grønne G-ormen og de såkalte stjernetegnsvibratorene (her væren og tyren), på henholdsvis første- og tredjeplass. Førstnevnte står for ni av ti salg nå om dagen, forteller markedssjef Cecilie Kjensli.<QL>Foto: Cupido
<HLF>Dildoekspert:</HLF> Cecilie Kjensli tester sexleketøy for det eroriske magasinet Cupido, der hun også er markedssjef. <QL>Foto: Siw Grindaker
<HLF>PÅ SALONGBORDET:</HLF> Sexleketøyet «Bone», designet av Tom Dixon, er det lange ventelister for å få kjøpe. Det har det vært siden lenge før jul i fjor, til tross for prisen på 179 britiske pund - over 2000 norske kroner. Avisa The Evening Standard mener at den er så hip og vakkert designet at den er like mye et kunstobjekt som et sexleketøy. Designeren sjøl mener at den gjerne kan pynte opp kaffebordet.<QL>Foto: Myla.com
<HLF>SMÅSTEIN: </HLF>«Pebble» er designet av den japansk-britiske keramikeren Mari-Ruth Oda. «Pebble» er et femtrinns vibrerende leketøy som skal passe godt både til kroppsmassasje og intimmassasje. Også denne er det venteliste for å få kjøpe. <QL>Foto: Myla.com
<HLF>5-SPEED SEED:</HLF>Dette vesle frøet er en femtrinns vibrator designet av skulptøren Tara Cottam. Den kjente skulptøren var først noe tilbakeholden da hun ble forespurt om å designe en vibrator, men kom etter hvert fram til at hennes organisk-inspirerte skulpturer kunne fungere godt «i en svært annerledes kontekst» enn hennes vanlige store skulpturer.<QL>Foto: Myla.com
<HLF>FOR MIDDAGSSELSKAPET: </HLF> - Et sexleketøy du kan vifte omkring med i middagsselskapet, skriver London-avisa The Evening Standard om vibratoren «Ring» designet av Tom Dixon. Ringen er i sølv, og har en femtrinns vibrator drevet av et lite klokkebatteri.<QL>Foto: Myla.com