Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Ran på Theatercaféen

Det hjelper lite at omgivelsene er fine og servitøren blid - når maten er så dårlig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- DENNE KNEIPA står ikke helt i stil til omgivelsene, sa Fredag og rynket på nesa.

Robinson hadde overtalt Fredag til å legge restaurantbesøket til Theatercaféen, og mente at stedet fortjente en gjentest for turistenes skyld.

For den som vil besøke hovedstaden er det lett å finne mye pen omtale av den legendariske restauranten på nettet.

Theatercaféen er beskrevet som en «oase for folk fra kultur- og finansverdenen», med en «historisk atmosfære som minner om Wien og Paris». Lite er skrevet om maten.

- Greit nok, man blir satt tilbake til Oslo anno 1900.

Summingen fra gjestene under det høye taket er som vi håpet, og taffelmusikken oppe på galleriet er på plass, men dette starter dårlig, sa Fredag og tygget på det triste brødet. Servitøren var langt fra trist og tok et morsomt dansetrinn etter å ha tatt imot bestillingen.

TIL FORRETT gikk Fredag for en gazpacho med korianderkrem og ristet scampi (kr 140), mens Robinson valgte klassikeren carpaccio av okse med parmesan, ruccola og pinjekjerner (kr 160).

- Det løvtynne kjøttet kunne ikke ha vært bedre, men det er altfor mye parmesan, og sammen med lite og smakløs olje blir det litt tørt og kjedelig, sa Robinson.

- Gazpachoen er tjukkere enn vanlig, og korianderkremen gir en spennende smak, men det er for mye og for kraftig. Og hva gjør disse tørre scampiene her? undret Fredag.

Theatercaféen har et stort vinkart - men lite å velge i for den som vil ha glass, så servitøren foreslo ei flaske Chablis 1. Cru 1999 La Chablisienne (kr 499) som følge til hele måltidet. Vinen var rik på smak og passet utmerket til forrettene.

ROBINSON OG FREDAG VENTET lett optimistiske på hovedrettene. De trengte ikke å vente lenge. På bordet kom det en tallerken med helstekt fjellørret og ristet kamskjell med sommerkål (kr 225) til Fredag, og Robinson fikk en stor tallerken med scampi og skalldyrkremet tagliatelle (kr 265) foran seg.

- Hva er dette? spurte Robinson skuffet. - Pastaen er kokt i stykker, det er altfor mye feit saus, og scampiene ser ut som de kommer fra frysedisken på super\'n. - Mikromat er bedre! Fredag var like skuffet.

Fjellørreten var tørr, sommerkålen svømte i smør, og kamskjellene fikk ikke særlig bedre beskrivelse enn Robinsons scampi.

- De var stekt så lenge at de var tørre og seige. Vinen var det eneste som fungerte - så de nøt den - og gikk på med nytt mot da de skulle bestille dessert.

- 140 KRONER FOR NORSKE JORDBÆR med vaniljeis - de bør være gode, mente Robinson og bestilte en posjon.

Fredag lot seg friste av ostekake med friske bringebær, sorbet og coulis (kr 115).

- Tre bringebær, utbrøt Fredag. Og det ene ser forresten ganske sykt ut.

- Jeg føler meg lurt, stemte Robinson i. - For 140 kroner får jeg åtte sure jordbær delt i biter, ei lita kule vaniljeis, tre mynteblader og ei kransekake-stang!

- Det er nok en grunn til at turistene finner så mange beskrivelser av interiøret, og så få av maten, på nettet. Skulle tro at man visste bedre som fjerde generasjons eier av et sted med så fantastiske tradisjoner, funderte Fredag på vei ut til garderoben.

- Men Theatercaféen holder fortsatt på tradisjonen med avgift for toalettbesøk.

- Tre kroner for å tisse! Det var jammen billig, jeg mener - etter å ha betalt så mye for så lite, kom det tørt fra Fredag.

THEATERCAFÉEN MÅ FORSVINNE fra guiden etter dette besøket. Og det er synd, for her er det mange turister som burde advares.

- Det burde ha stått: Se Theatercaféen, opplev atmosfæren og spis et smørbrød! konkluderte Robinson og Fredag idet de krysset gata på vei mot et yrende liv på Karl Johan.

BARE TIL PYNT: Theatercaféen kan by på et fantastisk interiør som absolutt er verdt et besøk. Men maten kler ikke omgivelsene - eller prisene.