Rekrutterer nerde-jihadister

Al-Qaida har større behov for minnepinner og bredbånd enn selvmordsbombere.

VI ER I INTERNETTALDEREN, og for al-Qaida er nerdete jihadister blitt like verdifulle som selvmordsbombere og soldater.

Terrornettverket rekrutterer datakyndige teknikere til å produsere sofistikerte nettdokumentarer og multimediaprodukter som rettes mot et islamsk publikum i USA, Storbritannia og andre vestlige land.


EN STUND NÅ HAR
al-Qaidas produksjonsselskap al-Sahab utgitt materiale som holder høy kvalitet både når det gjelder lyd, bilde og produksjon.

Dokumentarene dukker regelmessig opp på islamistnettsteder, nettsteder som al-Qaida bruker til å rekruttere nye støttespillere og oppildne sine faste folk.

Til dette trengs det folk som har kompetanse utover det å plante bomber og overfalle fiender i Irak og Afghanistan.

- Al-Qaida-medlemmer som deltar i dag er ikke bønder og analfabeter, sier Qari Mohammed Yusuf, en afghaner som oppgir at han jobber som kameramann for al-Sahab.

- Det er doktorgrads-stipendiater og professorer som kjenner til denne teknologien. Det kommer stadig flere, hver dag. Al-Qaida har bedt dem komme.

Yusufs utspill er ikke blitt bekreftet overfor AP av andre. En tidligere politisjef i Yusufs hjemprovins Kunduz bekrefter Yusufs tilknytning til al-Qaida og Taliban. Informasjon Yusuf har gitt tidligere, har vist seg å holde vann.

NETTKAFE I KABUL: En afghansk mann titter ut fra sin butikk, som har en nettkafe som nabo. Terrororganisasjonen al-Qaida bruker nettet og nettkafeer aktivt i sin propagandakrig. Foto: AP/Rafiq Maqbool
NETTKAFE I KABUL: En afghansk mann titter ut fra sin butikk, som har en nettkafe som nabo. Terrororganisasjonen al-Qaida bruker nettet og nettkafeer aktivt i sin propagandakrig. Foto: AP/Rafiq Maqbool Vis mer

VESTLIGE EKSPERTER som overvåker islamistnettsteder sier den tekniske kvaliteten på det al-Qaida poster, inkludert det fra Irak og Afghanistan, har økt dramatisk i kvalitet. De bruker ikke lenger de kornete amatørbildene som var al-Sahabs varemerke for få år siden.

I dag kommer det de legger ut ofte i tre forskjellige språk: fransk, arabisk og urdu, språket i Pakistan, der al-Qaida satser på å tiltrekke seg nye rekrutter. Videoene ser ut som profesjonelt redigerte dokumentarer eller TV-nyheter. De har grafikk, kart i bakgrunnen og oppdelt skjermbilde. Bilder fra arabiske og vestlige tv-stasjoner er ofte klippet inn i videoene. Al-Sahab ser ut til å ha et stort video-bibliotek.

AL-QAIDA-NESTLEDER Ayman al-Zawahris videotale i forbindelse med fjorårets 9/11-markering hadde innklippet TV-intervjuer fra amerikansk TV med sårede soldater, CIA-analytikere, journalister og eksperter. Det var også satt inn utdrag fra en pressekonferanse med George Bush, lydtape av Malcolm X, til og med gamle bilder fra andre verdenskrig.

Alt var klippet og redigert inn for å støtte al-Zawahris påstand om at USA taper krigen mot terror.

- Det som har endret seg dramatisk er kvaliteten, av og til med dokumentarer og beskjeder på tre språk, sier Rita Katz, som er direktør i SITE Intelligence Group, et amerikansk senter for terrorstudier.

- De forsøker å nå ut til så mange mennesker som mulig.

BRUK AV INTERNETT gjør at al-Qaida kan nå ut til et bredt, globalt publikum i den muslimske verden. De behøver ikke å være avhengig av arabisk-språklige satellittstasjoner, som har publikum bare i Midt-Østen og er gjenstand for en viss kontroll fra mydighetene.

- Det som er virkelig fascinerende er å se hvordan kommende terrorister som lever i Vesten dras inn og fanges av al-Sahab-videoene, sier Evan Kohlman, terrorekspert for Globalterroralert.com

Rekrutterer nerde-jihadister

Hun sier at det å se på videoene fra al-Sahab leder noen unge muslimer i Vesten til å opprette kontakt med al-Qaidas organisasjon. Kohlman mener noen av de nye al-Sahab-produksjonene er gode nok til å sendes på Discovery Channel. 

- Vi snakker ikke om folk som ikke kjenner til teknologi. De er svært kompetente. Al-Sahab må ha et stort antall folk med spesifikk datakunnskap. Denne typen teknisk flinke folk er høyt etterspurt av al-Qaida, mener han.

ANTALLET PRODUKSJONER av høy kvalitet øker fra al-Qaidas hånd. Ifølge IntelCenter, en privat, amerikansk antiterrororganisasjon, produserte al-Qaidas propagandaavdeling 74 videoer i fjor. Det var en økning på 16 programmer i forhold til 2006.

- Det er klart at det er lagt ned betydelige ressurser og økt innsats i al-Sahab for å produsere og publisere flere videoer enn noen gang før, heter det i en rapport fra IntelCenter fra i fjor.

I EN BIL MED MØRKE VINDUER forteller Yusuf hvordan al-Qaida har kommet seg inn i internettalderen.

Istedet for store studioer og avansert utstyr, bruker nerde-jihadistene laptoper, generatorer og riktig programvare for å redigere materialet. Alt de trenger for å sende innholdet er en høyhastighets nettforbindelse, som finnes på en rekke nettkafeer i landsbyer og byer i Pakistan og Afghanistan.

Yusuf forteller at han en gang overførte video fra en nettkafe tvers over gata for det afghanske innenriksdepartementet i Kabul.

Å PRODUSERE PROPAGANDAFILMER for al-Qaida er en trestegsprosess, sier Katz. Først skytes videoen, før det mest tidkrevende kommer, nemlig å redigere og produsere materialet. Det er spesielt til dette det trengs teknisk kyndig personale. Det kan imidlertid gjøres i hvilken som helst enkel jordhytte hvor som helst i Afghanistan, eller i et ulendt grenseområde i Pakistan.

Så fort materialet er ferdig, er tredje steg å overføre det på en nettkafe.

- Al-Sahabs mann behøver ikke ta med seg datamaskinen sin på ryggen. Alt han trenger er enn USB-minnepinne og rask nettilgang, sier Katz.

SIKKERHETSSPØRSMÅL HAR AL-QAIDAS teknikere også blitt bedre på. De er blitt gode på å omgå amerikanske teknikker for å avsløre dem. Katz sier de ofte bruker ulike teknikker med proxy-servere for å skjule opphavet. Dokumentarer sendes i flere ulike filer for å høyne sikkerheten.

- Al-Sahab-folket skjønner seg på teknologi, de studerer det og kjenner teknikkene myndighetene som jakter på dem har. De vet de kan overføre filer og de vet at de ikke skal overføre hele fila. De deler den opp i små deler som til slutt lagres på forskjellige steder, sier Katz.

YUSUF HEVDER AT al-Qaida har et eget nettbibliotek.De lagrer materiale på hemmelige servere slik at al-Sahab-medlemmene slipper å ha forbudt materiale på egne datamaskiner.

- Planen er å gjøre al-Sahab svært stort. Det er en del av strategien deres. Det er to deler. En er å kjempe, den andre delen av krigen går i media. Vi bør kjøre videre på mediekrigen, fordi den inspirerer våre folk til å komme og kjempe, avslutter Yusuf.

Denne saken er skrevet av nyhetsbyrået AP (Associated Press) og oversatt og bearbeidet av Magasinets nettredaksjon. Har du spørsmål, tak kontakt med oss på e-post.

<B>TEKNISK KOMPETENTE:</B> Al-Sahab er blitt svært mye mer teknisk kompetente de siste årene. De klipper inn grafikk, bilder og innslag fra mediabiblioteket sitt i videoinnslagene sine.
NETTKAFE I KANDAHAR: Denne afghanske mannen arbeider på en nettkafe i Kandahar, sør for Kabul.
<B>ENKELT MED NETTILGANG:</B> Al-Qaidas mediekrigere bruker minnepinner og laptoper, og kan gjøre jobben med å lage proffe tv-sendinger nesten hvor som helst.
<B>LAGER HØY-KVALITET:</B> Her er en kvinne i burka avbildet på en nettkafe i Kandahar. Al-Qaida satser på høy kvalitet på dokumentarene sine og ønsker å rekruttere nye medlemmer med sin propaganda.
OSAMA: Denne filmen ble gjort tilgjengelig i 2007 av SITE Institute. Den viser Osama bin Laden i den første nye videoen på tre år. Også denne videoen er laget av al-Sahab.
AL-SAHAB-VIDEO: Al-Qaidas mediaavdeling al-Sahab produserer filmer for å rekruttere nye tilhengere. I denne videoen er det nestleder Ayman al-Zawahri som snakker, med engelske undertekster.
<B>PRODUSERT AV AL-SAHAB:</B> Denne videoen er laget har tittelen "En invitasjon til islam." Den ble sluppet i september i 2005, og viser "Azzam the American", en amerikansk statsborger ettersøkt av FBI og identifisert som Adam Yahiye Gadahn. I denne 48 minutter lange videoen henvender han seg til folk i Vesten.