Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Rødvin med adresse

Temaset denne måneden er rødviner som tydelig viser hvor de kommer fra.

• Les vinanmeldelsene her!

VINMONOPOLET HAR KALT månedens satsingsområde for «Rødvin med adresse».

Det betyr at 19 «adresserte» rødvinene er typiske for det området de kommer fra i Frankrike, Portugal eller Italia. Jordsmonnkarakter (terroir) og druesortens karakteristika er de tydeligste kriteriene for å bestemme hvor en vin kommer fra.

I tillegg kan fatkarakteren si noe om vinens opprinnelse, men dette er ikke så stedsbestemt.

VERDT PRISEN. Av de 57 svakvinene i januarslippet synes vi 37 er verdt prisen. Disse 37 vinene blir omtalt her.

Dette skulle vært 61 viner i slippet, men fire viner ble trukket fra presseprøvingen. To av dem fordi de var blitt underkjent i siste prøveinstans og to viner fordi de ikke kommer tidsnok til januarslippets lanseringsdag, som er i morgen.

De fire er ungarske Mátrai Cabernet Kékfrankos 2006 (varenr. 10612, kr 86,10), italienske Le Filigare Germoglio Sangiovese 2007 (15464, kr 129,60), spanske Castaño Special Selection 2006 (10611, kr 89,90) og spanske Canforrales Tempranillo 300 cl (15465, kr 320,20).

GODT UTVALG. De 19 vinene fra satsingsområdene hevder seg bra i vår oversikt. 13 av dem får terningkast fire eller bedre, noe som betyr at vi synes de er verdt prisen selv om de koster fra 100 til 376 kroner, med en gjennomsnittpris for de 19 vinene på 203 kroner. Gjennomsnittspris på alle de 57 vinene i slippet er 145 kroner.

De dyreste vinene er tatt inn som partikjøp i begrenset mengde, men så er de også for de spesielt interesserte som er villig til å bruke mer enn 150 kroner på en flaske vin.

MYE PÅ TEST. Blant de 61 nye vinene er det 33 viner som lanseres på testsalg. Testvinene er påmeldt av vinimportørene, uten kvalitetskontroll fra Vinmonopolets side. Disse får et halvt år på seg til å forvare sin plass i fullsortimentet.

Hvis de ikke greier å hevde seg i sitt prissegment i løpet av den tida, blir de strøket (og som regel overført til bestillingsutvalget).

Tidligere kunne vinimportørene melde på et ubegrenset antall viner til testsalg, og det førte til at det ble sju års ventetid.

Nå er ordningen endret slik at hver importør kan melde på tre viner som vil komme med på et av de seks nyhetsslippene i løpet av ett år.

La oss håpe at det gjør vinimportørene mer selvkritiske til hva de melder på.

KARTONGDOMINANS. Av de 33 testvinene er det 16 kartongviner, og av dem igjen er det bare sju vi synes det er verdt å bruke penger på. Nå består 53 prosent av vinsalget på Vinmonopolet av kartongvin, og det er en trist utvikling.

Det er et sørgelig faktum at kartongviner er relativt enkle viner som får en høy pris i Norge fordi alkoholavgiften utgjør 150 kroner for en tre-liters kartongvin med 13 prosent alkohol.

Dessuten er vin på kartong mindre holdbar enn vin på flaske.

• Les vinanmeldelsene her!

PAPPVIN MINDRE HOLDBAR: Kartongvin blir dessuten ganske dyrt fordi det er enkle viner med høy alkoholavgift.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media