Rosé ser lyset igjen

Norske ganer har for lengst lært seg at hvitvinen er et naturlig innslag i glassene om sommeren. Nå er rosévinen på vei tilbake til gamle høyder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I TOPPÅRET 1980 omsatte Vinmonopolet 1,1 millioner liter rosévin. Da hadde den lyserøde drikken en markedsandel på 7,4 prosent.

- Så gikk den kraftig tilbake, og bunnen ble nådd i 2000 da vi solgte bare 186 000 liter, sier pressesjef i Vinmonopolet Jens Nordahl til Dagbladet.

På vei opp igjen

Mange hevder at rosévin er mer behagelig for magen enn hvitvin. Uansett er salget på vei oppover igjen.

Første halvår i år er økningen på 33 prosent i forhold til fjoråret. Som betyr at det er solgt 450000 liter så langt i 2008, som gir en markedsandel på 1,6 prosent. Fremdeles et stykke bak den 28-år gamle rekorden.

Opprinnelig hadde rosévin en lys oransje, lakserosa farge, og Provence var alter ego for rosèvin.

Minnet om hvitvin

Den kunne minne om hvitvin både i fargen og aromaen. Fra den nye verden, og Spania og Italia, har den gått mer mot rødvin både i farge og aroma. Det kan rett og slett være vanskelig å skille vinene fra hverandre. Og det er definitivt ikke noe kvalitetsstempel for rosévinen, som ofte i motsetning til mange gode hvite og røde viner, sjelden besitter karakter av hvilken jord den er vokst i.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.