Rosé ser lyset igjen

Norske ganer har for lengst lært seg at hvitvinen er et naturlig innslag i glassene om sommeren. Nå er rosévinen på vei tilbake til gamle høyder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I TOPPÅRET 1980 omsatte Vinmonopolet 1,1 millioner liter rosévin. Da hadde den lyserøde drikken en markedsandel på 7,4 prosent.

- Så gikk den kraftig tilbake, og bunnen ble nådd i 2000 da vi solgte bare 186 000 liter, sier pressesjef i Vinmonopolet Jens Nordahl til Dagbladet.

På vei opp igjen

Mange hevder at rosévin er mer behagelig for magen enn hvitvin. Uansett er salget på vei oppover igjen.

Første halvår i år er økningen på 33 prosent i forhold til fjoråret. Som betyr at det er solgt 450000 liter så langt i 2008, som gir en markedsandel på 1,6 prosent. Fremdeles et stykke bak den 28-år gamle rekorden.

Opprinnelig hadde rosévin en lys oransje, lakserosa farge, og Provence var alter ego for rosèvin.

Minnet om hvitvin

Den kunne minne om hvitvin både i fargen og aromaen. Fra den nye verden, og Spania og Italia, har den gått mer mot rødvin både i farge og aroma. Det kan rett og slett være vanskelig å skille vinene fra hverandre. Og det er definitivt ikke noe kvalitetsstempel for rosévinen, som ofte i motsetning til mange gode hvite og røde viner, sjelden besitter karakter av hvilken jord den er vokst i.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer