Ruskampanjer har ingen virkning

Staten kaster millioner ut av vinduet, og ungdom er fullstendig feilinformert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

«OVER 55 000 har signert en Rusfri Diil. Bli med du også! Registrer deg her!» heter det på hjemmesidene til programmet Rusfri Diil. Hvis du er ungdom og velger å signere «diilen» får du bladet deres fire ganger i året, passord til hjemmesiden og mulighet til å verve nye medlemmer, delta i konkurranser og vinne premier.

Målet er at ungdom mellom 13 og 18 skal love å være rusfrie i et år, og organisasjonene som står bak er Juvente, Motorførernes avholdsforbunds ungdom og Blå Kors.

Diil får penger av Sosial- og helsedirektoratet til sitt arbeid.

PROBLEMET ER BARE at programmet neppe får ungdom til å la være å bruke rusmidler. Det gjør heller ikke de andre programmene rettet mot ungdom med samme formål.

Den norske staten bruker mange millioner årlig på denne type tiltak. Samlet er det vanskelig å få oversikt over ressursbruken, men sannsynligvis er hundrevis av millioner brukt de siste tiårene.

I EN RAPPORT utgitt av Utdannings- og Sosial- og helsedirektoratet i slutten av 2006 om forebyggende innsatser i skolen konkluderes det med at bare ett av en lang rekke rusforebyggende programmer for ungdom, Unge og Rus har dokumenterte resultater.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer