Rustne robothjerter

Vi falt pladask for kortfilmen «Brutte Kretser». Se filmen!

FOR EI UKES TID SIDEN dro to av oss i Dagbladet.no på impulstur til Stenersen-museet og avgangsutstillingen til Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO) som vises fram til 13. juni.

Vi ville rett og slett se om det var noe der som var stilig å se på. Dessuten kunne vi kanskje finne noe som leserne våre ville sette pris på å se, tenkte vi.

Og selv om morgendagens kunstnere viste fram flere spennende verk, var det ett vi falt pladask for:

Tom Daniel Reiersens kortfilm «Brutte Kretser».

28-åringen fra Lyngdal i Vest-Agder har brukt enkle teknikker og moderne teknologi til å lage en lun, søt og sjarmerende film.

«BRUTTE KRETSER» FORTELLER historien om Roger og Matilde. To roboter som møtes i Paris og blir forelsket.

Men hjemme i Norge finner de ut at hverdagen ikke er like rosenrød. Matilde flytter fra Oslo til Finnmark for å bo hos Roger, men får problemer med både klimaet og Rogers familie.

- I filmens lille, tenkte univers tar jeg opp noe som skjer i Norge i dag, blant annet som følge av økt innvandring, sier Tom Daniel.

- Jeg tror på ekteskapet som en positiv institusjon, men filmen viser hvordan et forhold kan bli oppløst på grunn tekniske, nærmest ubetydelige forskjeller og press i miljøet rundt. Skilsmisseraten i dag er skremmende høy, og jeg tror utviklingen bare vil bli verre og verre, mener han.

- Det handler om å ikke gi opp så lett.

Den unge filmskaperen fikk ideen til filmen etter et seminar i Berlin som tok for seg dialog mellom ulike kulturer - og viste filmer om kjærlighetsforhold på tvers av religionsgrensene i Jerusalem.

- Det er mange slike Romeo og Julie-historier i verden i dag, og «Brutte Kretser» tar opp noe av det samme, mener han.

- JEG BEGYNTE FØRST Å JOBBE med video for to år siden, forteller Tom Daniel.

- Før det var jeg kunstmaler. Jeg tror det at jeg har gått på en kunstskole, har gitt meg friheten til å gjøre alt selv. På en filmskole som den på Lillehammer har man mye mer en liten rolle i et stort spill.

- Har du møtt motstand på skolen når det gjelder å lage en narrativ kortfilm som avgangsverk?

- En film er et veldig kommersielt formspråk, og jeg følte at jeg tok en risiko, ja. Men i etterkant ser jeg at det har fungert bra.

- Og det har skjedd en utvikling i hva som går under paraplyen kunstfilm. Det er mye større frihet nå i hva du kan gjøre som billedkunstner, sier Tom Daniel.

PÅ HYBELEN SENTRALT I OSLO er det lite inventar igjen. Sørlendingen skal hjem og jobbe i sommerferien før han skal jobbe med egne filmprosjekter fra høsten av.

Det eneste som står igjen er ei seng, noen klær og roboten Matilde.

- Jeg tror hun har lyst til å være singel en stund nå, sier Tom Daniel med et lurt smil.

- Tilbake til caffe latte-livet og byen. Så finner hun seg kanskje en bygutt en gang.

MUPPET SHOW: Dokkefører Nina Biong styrer Matilde med kyndig hånd.
SAMBOER: Tom Daniel er i ferd med å flytte ut fra hybelen i Oslo, men roboten Matilde er blant de få gjenværende tingene.
I STUDIO: Tom Daniel har gjort det aller meste selv - fra manus og storyboards til filming, klipping og styring av figurene.
LO-TECH: Robotene er bygd av pappesker og søppel.
HIGH-TECH: Filmen er skutt med et <a href="http://no.wikipedia.org/wiki/Hdtv">HD-kamera</a>, og deler av den benytter en <a href="http://no.wikipedia.org/wiki/Bluescreen">greenscreen-teknikk</a>.