Safiya reddet fra steiningsdøden

Fraskilte Safiya Hussaini (35) fødte en datter etter det hun hevder var voldtekt, men ble dømt til døden for utroskap av en islamsk domstol i Nigeria. Mandag bestemte ankedomstolen at fembarnsmoren likevel ikke skal begraves til halsen og steines til døde. Samtidig kommer meldingen om at en annen nigeriansk kvinne er dømt til døden for utroskap.

Mandag formiddag møtte dødsdømte Safiya Hussaini foran en islamsk ankedomstol i den nord-nigerianske byen Sokoto. Den fraskilte kvinnen ble i oktober i fjor dømt til døden for utroskap, etter at hun fødte datteren Adama for 13 måneder siden. Dødsdommen ble anket, og mandag kom fire mannlige dommere fram til at fembarnsmoren skal få leve. Den opprinnelige dommen ble satt til side, og Safiya frikjent for utroskap. Fembarnsmoren unngår med frifinnelsen å bli gravd ned til halsen for så å steines til døde, melder nyhetsbyrået AFP. Hoveddommer Mohammed Tambari-Uthman brukte to timer på å lese opp dommen som frifinner Safiya på alle punkter. Appellutvalget satte dødsdommen til side på grunn av prosedyrefeil. Saken skal blant annet ha blitt ført på arabisk, slik sharia-lovene er nedskrevet, samt at forsvaret har prosedert på manglende lovgrunnlag fordi sharia-loven ikke var innført da Safiya ble gravid, melder NTB. Den islamske domstolen i Sokoto la Koranens strenge sharia-lover til grunn da de avgjorde skyldspørsmålet i fjor. Sokoto er én av tolv overveiende muslimske delstater i det nordlige Nigeria som i løpet av de siste to årene har innført den islamske sharia-loven som straffelov. Men samtidig med nyheten om Safiyas frikjennelse, kommer meldingen om at en annen nigeriansk kvinne nå er dømt til døden for utroskap. Det skal være en islamsk domstol i Bakori som har dømt kvinnen, Amina Lawal, til å steines ihjel etter å ha fått barn utenfor ekteskap, melder Svenska Dagbladet.Avisa siterer nyhetsbyrået TT-AFP på opplysningene. Domstolen i Bakori felte dødsdommen over Lawal på fredag, etter at hun selv skal ha innrømmet forholdet. Det foreløpig ikke kjent om hun har appellert dommen til en høyere rettsinstans. Det var naboer i landsbyen Tungan Tudu, omkring 90 kilometer fra delstatens hovedstad, som i fjor rapporterte Safiya til politiet. Da var den unge kvinnen blitt gravid, til tross for at hun ikke hadde giftet seg etter skilsmissen fra eks-mannen for sju år siden. Ikke lang tid etterpå ble Safiya og hennes 60 år gamle nabo og fetter Yahaya Abubaker arrestert. Safiya ble siktet for utroskap, men hevdet at hun ble gravid etter å ha blitt voldtatt. I henhold til sharia var det likevel for utroskap å regne, dersom hun og en annen mann hadde hatt samleie. Yahaya ble siktet for å ha gjort Safiya gravid. Dette er et mildere forhold enn utroskap, og Safiya ble satt i fengsel, hvor hun fødte datteren Adama. Under rettssaken mot Safiya og Yahaya kom det fram at Yahaya hadde innrømmet overfor nigeriansk politi å hatt samleie med Safiya tre ganger. 60-åringen ble imidlertid frikjent fra tiltalen. Tre politimenn vitnet om innrømmelsen, men vitnemålene ble sett bort fra ettersom det kreves fire vitner for å dømme en mann for slike forhold i henhold til delstatens islamske lovverk. For Safiya tok rettssaken en helt annen vending. Dommer Mohammed Bello Sanyinlawal dømte den nybakte moren til døden for utroskap. Retten fant ikke behov for bevisføring mot den nybakte moren, ettersom graviditeten var tilstrekkelig for å dømme henne til døden. Til grunn for dommen ligger de religiøse sharia-lovene som sier at Safiya fortsatt var å betraktes som gift da hun ble gravid. Hadde hun derimot vært regnet som ugift, og aldri hadde vært gift tidligere, hadde hun «kun» blitt tiltalt for utukt. Da hadde straffen vært omtrent 100 piskeslag. Ifølge dommen skulle Safiya steines med en gang lille Adama var avvent med mammas bryst. Muslimske Safiya var uenig i dommen, og mener det var mannssjåvinistisk klassejus som lå til grunn. - Andre har begått verre lovbrudd, men fordi de er menn, og fordi de har innflytelse i høyere sirkler, blir de ikke straffet, sa Safiya til BBC i forbindelse med ankebehandlingen. Safiyas advokat anket saken inn for et appellutvalg i Sokoto. Grunnlaget for ankesaken er at Safiya nå hevder at at det er hennes tidligere ektemann som er faren til hennes datter, til tross for at det er sju år siden de to ble skilt. Ifølge islamsk lov er dette gyldig forsvar, ettersom disse lovene hevder at en kvinne kan gå befruktet i opptil sju år. Hinsides enhver naturvitenskpelig kunnskap, men forenlig med Koranens sharia-lov. I påvente av ankesaken fikk mor og datter bo hjemme i landsbyen. Ifølge sharia var hun fri til å bo med familien inntil hun enten vant ankesaken, eller ble tatt med for å steines ihjel. Safiya-saken har fått massiv oppmerksomhet både i Nigeria og i utlandet, og protestene har tiltatt i styrke. Saken har bidratt til å skjerpe konflikten mellom kristne og muslimer, og mellom landets regjering og nasjonalforsamling i den føderale hovedstaden Abuja. Nigerias kristne president, general Olusegun Obasanjo, har vært under stort press. Han ytret tidlig ønske om at dødsdommen ikke måtte fullføres, og på torsdag erklærte den føderale regjeringen praktiseringen av den islamske straffeloven som grunnlovsstridig. Regjeringen gikk til det overraskende skrittet etter hardt press fra utlandet. Blant annet har EUs lederskap krevd at ankedomstolen forkastet dødsdommen, og at landets myndigheter skulle «fullt ut respektere menneskerettigheter og menneskeverd, spesielt med tanke på kvinner». Som tilsvar beskyldte Nasjonalforsamlingens annetkammer presidenten for å destabilisere landet. Konflikten mellom de to forsamlingene har tiltatt, og ifølge politiske observatører kan regjeringens beslutning få store konsekvenser. Muslimene i nord støtter stort sett bruken av sharia, mens de kristne i sør er sterkt imot praktisering av de omstridte lovene. Forrige mandag skulle et panel av mannlige dommere i Sokoto avgjøre Safiyas skjebne. Det vesle rettsslokalet var overfylt. Foran dommerne hadde et utall journalister, representanter for menneskerettighetsgrupper og minst et dusin forsvarsadvokater kjempet seg til en plass, mens Safiya selv satt stille i en krok sammen med den ett år gamle Adama. Den gang ble avgjørelsen utsatt ei uke. Først nå har småbarnsmora fått visshet om sin egen skjebne. solvi.glendrange@dagbladet.no

<HLF>Frifant Safiya:</HLF> De fire dommerne i ankedomstolen i Sokoto satte dødsdommen til side og frikjente fembarnsmoren for utroskap.
<HLF>Et liv i fattigdom </HLF> har satt sitt preg på Safiya Husssaini. Hun ser langt eldre ut enn sine 35 år.
<HLF>Massive protester:</HLF> Kvinne- og menneskerettighetsgrupper over hele verden har aksjonert til støtte for dødsdømte Safiya.