Satans såpeopera

I 26 år har selskapet bak Gillette kjempet i retten mot påstandene om at de støtter satanisme. Denne uka vant de.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

DET VAR EN VANDREHISTORIE som førte til at firmaet Procter&Gambles havnet i rettstvist om logoen sin. Myten om at logoen var satanistisk oppsto på begynnelsen 80-tallet. Påstanden var at de 13 stjernene og den langskjeggete mannen var et satanistisk symbol.

Satanismefortolkningen ble fulgt av påstander om at det mektige firmaet også ga deler av overskuddet sitt til satanistiske sekter.

Tre tiår skulle det ta å bli renvasket for anklagene.

Denne uka vant selskapet som står bak barberhøvlene til Gillette, Hugo Boss-kosmetikk, Lacoste, Tampax, Pampers, kjente merkevarer som blant annet Duracell og Pringles, i retten. De er tilkjent en erstatning på 120 millioner kroner fra firmaet Amway, som har vært med på å spre ryktene, ifølge Aftenposten som siterer BBC.

DERMED ER NOK EN SAK fra det sataniske 80-tallet avsluttet. Satanismeryktene om selskapet med en markedsverdi på 1200 milliarder kroner, oppsto i en tid da Satan nærmest ble sett rundt ethvert hushjørne i den vestlige verden. Panikken kom fra USA og spredde seg til blant annet Norge.

Her hjemme hadde Bjugnsaken elementer av satanpanikk. På et tidspunkt mente man det hadde foregått sataniske masseovergrep med dyr og barn i det blå rommet uten lås i en barnehage i Nord-Trøndelag. Feministen Eva Lundgren framsatte påstander om at en rekke pedofile overgrepsringer utførte satanistiske ritualdrap på en mengde barn, selv om det  ikke var hundrevis av barn som var savnet. Satan dukket sågar opp i rocketekster. I kristenkonservative miljø fant man ut at man skulle spille platene baklengs. Da hørte man akkurat det man ville høre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer