Sengekameratene

Pia Tjelta (29) og Thorbjørn Harr (32) tilbrakte sommeren med et lendeklede mellom seg.

-  DET ER MIN RUMPE. Min egen, ekte, hårete rumpe. De trengte ingen rumpestand-in.

Thorbjørn Harr (32) lener seg tilbake i sofaen og knegger litt for seg selv, godt fornøyd med at baken holdt mål under filminnspillingen av vinterens store norske, romantiske komedie, «Mars og Venus», der han spiller mot Pia Tjelta.

Nå sitter han på Albertines på Aker Brygge, uten motspilleren som er på vei fra et møte. Han prøver å ringe Pia, men kommer rett til svareren.

-  Hvis du ikke kommer snart, kommer jeg til å fortelle om sexscenene uten at du er her. He-he.

FILMEN ER regissert av Eva Dahr og handler om Mathias og Ida som nylig har giftet seg og har to barn. Ulike interesser og prioriteringer gjør at de etter hvert stiller spørsmål om de har en felles framtid. Sakte, men sikkert blir egenskapene, som de en gang syntes var så tiltrekkende hos hverandre, bare irriterende.

-  De tar på hver sin side en del valg som gjør at den andre parten står i veien. Det er en romantisk komedie som tar ting på alvor, og det var viktig for Pia og meg å spille på alvor. Vi har prøvd å gjøre det til en historie som ikke handler om den umulige kjærligheten, om dem som vet de ikke passer sammen, men som til slutt får hverandre. Det er jo den typiske oppskriften på en romantisk komedie. Denne filmen starter der andre romantiske komedier slutter.

Harr synes han er en nokså romantisk fyr, men er ikke så begeistret for planlagt romantikk. Han synes Valentine\'s Day, 14. februar, dagen da filmen har premiere, er den minst taktiske dagen å sende kjærlighetsbrev på.

-  Jeg er mer opptatt av å gjøre ting i hverdagen. Og så tror jeg kanskje at jenter synes det er romantisk at mannen er en god far. Å se at faren til barn hennes leker med dem og er sammen med dem, ja, det liker nok jenter godt.

FORHOLDET MELLOM Mathias og Ida begynner for alvor å surne når Mathias går til innkjøp av en seilbåt uten Idas samtykke. At Thorbjørn måtte tilbringe sommerhete dager på en fin og klassisk svensk seilbåt, hadde han slett ingenting imot.

-  Jeg har seilt en god del i mitt liv og var en aktiv jolleseiler da jeg var yngre. Nå har jeg gode venner som seiler i VM. Det hender at de ringer meg når de er i skikkelig beit for mannskap. Thorbjørns telefon avbryter. Det er Pia.

-  Hei du, ja, vi er på Albertines ... Hmm, nei vel, men du har jo gått tre år på skole på Aker Brygge. Det er rett ovenfor Lekter\'n. Det er bare å parkere i parkeringshuset ...

Thorbjørn Harr rister litt på hodet. Pia er rådvill.

Stille i andre enden.

-  Skal du ikke heller ta taxi? Ta til høyre ved den amerikanske ambassaden, så kommer du til Aker Brygge. Ha det.

-  Om Pia er en dårlig sjåfør eller bare dårlig kjent? Litt av begge deler, tror jeg.

PIA OG THORBJØRN har spilt sammen før, også den gangen under regi av Eva Dahr, i kortfilmen «Trætte Mænd». Å kjenne noen godt er nok en fordel når de skal rulle seg i laknene.

-  Pia og jeg laget en avtale før vi begynte filmingen. Da ble det litt sånn: «Hvis jeg tar på deg der og du tar på meg der, så er det greit, ikke sant?» Det er jo uansett det klassiske, at det står ti folk rundt med lyd, lys og kamera, og det blir mye fnising.

-  Har du gjort sexscener før?

-  I filmen «Mot Moskva» tok jeg en dame bakfra oppetter et tre, med en svær russerhatt på hodet og en sneip i kjeften ... Thorbjørn tar en kort pause og tenker seg om. Det virker som om han synes han har sagt for mye. Han lar Moskva være Moskva og vender tilbake til «Mars og Venus».

-  En skuespiller som gjør en sexscene må, som i alle andre scener, forholde seg til regissørens «vær så god» og «takk». Hadde Pia og jeg holdt på i to sekunder etter det takket ... ja, da kunne det fort bli alvor.

Pia ringer igjen.

-  La Belle Sole? Nei, der er det en bom, du må ta neste gate og så ned ved den amerikanske ambassaden. Når du kjører ned fra ambassaden ... nei, ikke rett ned, Pia, ikke der hvor Ark ligger, men første etter det. Du kjører videre ned Drammensveien, sier du? Det er like før Thorbjørn gir opp. Samtalen fortsetter. Det er høyre, venstre, opp, ned, fram og tilbake.

-  Vet du hvor Ruseløkka skole er, Pia? Hmm, bare ring meg når du er framme, du. Ha det.

Noen minutter seinere stormer Pia Tjelta inn døra. Hun har knapt pust igjen.

-  Eg kjørte inn ved innkjøring forbudt-skiltet og så kræsja eg litt. Ble bare noen merker, altså.

OSLOFJORDEN ER langt fra så barmhjertig som i sommer, og kulingen står rett inn i ansiktene på de to skuespillerne. Thorbjørn Harr har piggdekk på sykkelen og insisterer på at det er den beste måten å komme seg rundt på, selv om vinteren. Pia holder sykkelen og begynner å snakke om sexscenen.

-  Det eneste som skilte oss var et lendeklede.

-  Og jeg hadde Hiawata-klede, mumler Thorbjørn.

-  Jo da, men dessuten sminket sminkøren, Eros, ballene hans, he-he.

-  Nei, det gjorde han ikke!

-  Jo, det gjorde han!

De dytter hverandre bortover den isete brygga.

-  Hender det at dere er redde for å få følelser for motspilleren?

-  Nei.

-  Jeg ble i hvert fall ikke forelsket i deg, Thorbjørn!

Pia stamper litt med beina og sier at det er pussig hvor intensive filminnspillinger kan være.

-  Det blir litt som en hardcore-leirskole.

THORBJØRN KASTER SEG på piggdekksykkelen og freser mot Nationaltheatret der han skal ha prøver på «Markens Grøde». Pia tusler etter og venter i guttegarderoben. Hun har, som Thorbjørn, heller ikke noe forhold til Valentine\'s Day.

-  Det er litt sånn som når folk sier gratulerer med dagen på 17. mai. Det er flaut, det! Jeg blir også flau når folk sier godt nyttår langt ut i januar. Men romantikk er en annen ting. Jeg er romantisk på grensen til galskap! Jeg vil at et forhold skal være ekstraordinært og ko-ko hele tida. At hver dag skal være en fest. Jeg tror nesten at Han skal komme ridende på en hvit hest og ta meg med storm. Jeg tror alle jenter drømmer litt om det hverdagsprinsesseriet.

Pia demonstrerer med nærmest rojale fakter og sier at det kan bli for mye av det gode, og at terskelen hennes for hva hun synes er pinlig, er farlig lav. Derfor unngår hun dater. Hun har faktisk aldri vært på noen og får vondt av tanken på bli-kjent-dater.

-  Jeg hadde seksårsdag hjemme for datteren min, Sofia. Av gjestene var det bare to barn som levde i en helt «normal» familiesituasjon. Ellers var bursdagen full av alenemødre. Vi har alle romantiske ideer og forestillinger om hvordan det skal være den dagen vi stifter familie. Hvordan det er å oppleve at disse ideene brister, kan nok mange kjenne seg igjen i.

Pia snakker gjerne om kjærligheten.

-  Altså, på grunn av denne filmen må jeg snakke om love . Og da må man by på kandis og sukker og åpne konfekteska, og si: Her, bare ta. Jeg har jo allerede lagt ut kontaktannonse denne måneden - for å si det sånn, sier hun og sikter til en sak media slo opp om at Tjelta trodde hun ville være gift innen fylte tretti.

PIA FORTELLER om robåten hun fikk av farfaren da hun var ti, at de satte krabbetegner i Hafrsfjord nattetid. Det kom godt med under seilturene i sommer. Men det var vanskeligere scener å gjøre enn seilingen. Pia faller nesten sammen ved tanken:

-  Herregud, jeg var så flau. Jeg døde. Det er jo ikke et eget fag på Teaterhøgskolen, å lære å ligge med folk på film. Det var i hvert fall så ille at jeg måtte legge på all stønninga etterpå. Jeg torde så vidt å puste under scenen. Det er jo ikke romantisk. Og du blir i hvert fall ikke kåt!

Hete dager: «Mars og Venus» ble spilt inn i sommer, blant annet på Tjuvholmen i Oslo og på en Hallberg-Rassy seilbåt. - Det var sommeridyll og helt sånn Romance AS, sier Pia.
Kjærlighet på film: Å kjenne hverandre godt er en fordel når man skal rulle rundt i lakenet, konstaterer filmaktuelle Pia Tjelta og Thorbjørn Harr.
Intense greier: Pia og Thorbjørn konstaterer at filminnspillinger kan være veldig intensive. - Litt som en hardcore-leirskole, supplerer Pia.