Sex & moteliv

Mens dere venter på filmen, her er «Sex & singelliv»-mote.

Fire single damer feirer enda en thirtysomething-bursdag på en av Manhattans barer: Selskapet, som består av sexspaltisten Carrie Bradshaw og hennes venninner; den strenge advokaten Miranda, den sexglade pr-sjefen Samantha og den romantiske galleristen Charlotte sender bursdagskaka rundt mens de høylytt diskuterer hvorvidt kvinner kan ha sex som menn.

- Sweetheart, dette er første gang i Manhattans historie at kvinner har like mye makt og penger som menn - pluss den gjensidige luksus av å kunne behandle menn som sexobjekter! sier Samantha med munnen full av sjokoladekake.

Året var 1998 og amerikanske HBO slapp sin nye tv-serie «Sex & singelliv», basert på boka til sladrespaltisten Candace Bushnell. «Sex & singelliv» brakte kåte damer, homobestevenner, rosa vibratorer og fargesprakende cocktails ut til folket.

Til stor sorg for fansen ble serien tatt av lufta i 2004.

6. juni kommer filmen om det glamorøse firkløveret til Norge.

Miranda: «Det er klitorisen min, ikke Sfinxen!»

Carrie: «Jeg tror du akkurat fant tittelen på selvbiografien din!»


Filmviter og kulturjournalist
Siss Vik husker godt første episode av «Sex & singelliv».

Sex & moteliv

- Jeg ble litt skuffet fordi de gikk så hardt ut. Damene avlegger denne pakten om å ha sex som menn i første episode, men temaet ble for kynisk og karakterene ble sjablonger. I andre sesong ga man figurene forhold og familierelasjoner, de fikk flere dimensjoner. Først da ble vi glad i dem.

Vik nevner taxiscenen der Samantha utbryter: «Jeg dater en type med sæd som smaker funky!». Rådet fra de andre jentene er å få ham til å smake på sin egen sæd.

- Da skvatt jeg. De sa de villeste tingene og jeg ble sjokkert over at jeg ble sjokkert over en amerikansk serie.

«Skitten» kalte amerikanske kritikere serien da den kom. «De fleste kvinner i trettiåra har bare ikke den lidenskapelige interessen for sex.», hevdet britiske The Independent.

Mon det - kombinasjonen av heit sex, humor, dyre designerklær- og sko, Cosmopolitan-drinker og Manhattans forførende puls ga «Sex & singelliv» umiddelbar kultstatus.

Tv-serien ble beskyldt for å være overflatisk, materialistisk og dyrke usannsynlige skjønnhetsidealer, men også hyllet for å fremme et positiv syn på sex, feminisme og kvinnelig vennskap, og å være fordomsfri i forhold til rase, kjønn og seksuelle preferanser.

Da innspillingen av filmen startet i New York i høst ble settet beleiret av paparazzifotografer og fans. Bildene gikk verden rundt, og ryktebørsen gikk varm: Blir blonde Carrie brunette? Gifter hun seg med Mr. Big? Får hun hjertet sitt knust igjen? Er Charlotte gravid? Flytter Samantha til Los Angeles?

- Noe stort skjer som fullstendig forandrer hvem Carrie er. Hun er en ny person på mange måter i store deler av filmen, sa skuespiller Sarah Jessica Parker hemmelighetsfullt til nettstedet NowNowNext.

TAAAXIII: Carrie i kjole (kr. 9000) og brosje fra Cecilie Melli (kr. 1300), smykke fra Shanti B/Soul (kr. 1990), sko fra Björn Borg (kr. 799) og secondhand-veske fra Koma.
TAAAXIII: Carrie i kjole (kr. 9000) og brosje fra Cecilie Melli (kr. 1300), smykke fra Shanti B/Soul (kr. 1990), sko fra Björn Borg (kr. 799) og secondhand-veske fra Koma. Vis mer

Og hva med moten i filmen? Bildene fra settet lovet godt: I en bryllupsscene bar Carrie en kjole fra Vivienne Westwood. Samantha viste seg i Zac Posen-design med en Cavalli-veske på armen, mens Charlotte og Miranda sprang på shopping i Chanel og hæler fra Christian Louboutin.

- «Sex & singelliv» er det største motefenomenet innenfor tv-sjangeren hittil, og viste at en tv-serie kunne være high fashion, sier motejournalist i Elle og stylist Anja Stang.

- Mote er den femte rollefiguren i serien, har Sarah Jessica Parker - som spiller Carrie Bradshaw - sagt.

Eksklusive motehus og merkevarer hadde klippekort i serien. Louis Vuitton, Dolce & Gabbana, Armani, Gucci, YSL og Versace namedroppes over en lav Jimmy Choo-sko.

Sarah Jessica Parker ble kåret til USAs mest trendsettende person og har i ettertid startet sitt eget klesmerke Bitten. Å sitte på en kafé med sin lille laptop, mens man fiklet med et kjede med navnet sitt på, var som Vouge skrev: «Just totally Carrie Bradshaw».

«Sex & singelliv» brakte stjernestatus til seriens stylist og kostymedesigner Patricia Field.

- Hun bygde opp karakterene fra bunnen, slik at de ble troverdige, sier Stang.

Field var ikke redd for å tøye grenser.

GATAS SKREKK: Fra venstre: Samantha i kjole fra Cecilie Melli (kr. 3000), fuskepels fra Nolita (kr. 1899) og sko fra Replay (kr. 1399). Miranda i bluse fra Ingunn Birkeland (kr. 1200), skjørt fra Nolita (kr. 1699), sko fra Enzo Poli (kr. 595) og veske fra Nolita (kr. 2499). Carrie i kjole fra Ingunn Birkeland (kjøpes på bestilling) og sko fra Michael Kors/Soul (kr. 2490), hatt fra Enigma Kim/Bird in a Cage (kr. 3200) og veske fra Enzo Poli (kr. 595). Charlotte i kjole fra Marc Jacobs/Den dama (kr. 4399), sko fra Replay (kr. 1499), skjerf fra Karl Lagerfeld/Den dama (kr. 999), veske fra Enzo Poli (kr 1195) og sko fra Euro sko (kr. 499).
GATAS SKREKK: Fra venstre: Samantha i kjole fra Cecilie Melli (kr. 3000), fuskepels fra Nolita (kr. 1899) og sko fra Replay (kr. 1399). Miranda i bluse fra Ingunn Birkeland (kr. 1200), skjørt fra Nolita (kr. 1699), sko fra Enzo Poli (kr. 595) og veske fra Nolita (kr. 2499). Carrie i kjole fra Ingunn Birkeland (kjøpes på bestilling) og sko fra Michael Kors/Soul (kr. 2490), hatt fra Enigma Kim/Bird in a Cage (kr. 3200) og veske fra Enzo Poli (kr. 595). Charlotte i kjole fra Marc Jacobs/Den dama (kr. 4399), sko fra Replay (kr. 1499), skjerf fra Karl Lagerfeld/Den dama (kr. 999), veske fra Enzo Poli (kr 1195) og sko fra Euro sko (kr. 499). Vis mer

- Hun tok den særlig langt ut med frontfiguren Sarah Jessica Parker og hennes eklektiske, dristige og iblant utagerende stil. Carrie er flamboyant og bohemsk; hun kan gå i superdyre haute couture-kjoler og Manolos en dag, og snekkerbukse og batikkmønstret t-skjorte den neste.

Mens de andre tre holder seg innenfor sine rammer, er Carrie-karakteren mer sammensatt.

- Hun er alltid veldig kledd på fest, i en klassisk partylook; Sexy og raffinert i korte kjoler, oppsatt hår og en liten clutchveske. Dagen etter kompenserer hun med baggy jeans, sier Stang.

I en av seriens siste episoder sovner Carrie på et hotellrom i Paris i en fantastisk kjole.

- Det var Versace Haute Couture. For de fleste kvinner er haute couture en uoppnåelig drøm, men ofte er det denne brytningen mote handler om; at man skaper en virkelighetsfjern fantasi.

Fantasier kan nemlig veksles om i cash: Da Sarah Jessica Parker i høst ble fotografert med et par Dior-pumps tidlig i filminnspillingen ble de utsolgt i løpet av to dager. Designere og andre store merkevarer bedrev storstilt lobbyvirksomhet for å få sine plagg og produkter med i filmen.

- Hvis Patricia Field ringer, så hopper man høyt, sa en kilde i motebransjen til britiske Daily Mail.

På filmsettet ble det ansatt en vaktstyrke for å passe på alle dyre klær, sko, smykker og vesker. Forsikringspremiene lå på mer enn 20 millioner dollar.

Spørsmålet var ikke alltid om det skulle være Gucci og Prada, eller YSL og Marni. Men hva slags t-skjorte Carrie skulle sove i? Hva slags sjampo bruker hun? Produsenten vurderte også å tegne kontrakt med drinkmerket Campari, men besinnet seg.

- Det ble helt feil. Carrie skulle aldri bestille det, sa produsent Michael Patrick King.

Samantha: «Jeg kler meg som jeg vil og suger hvem jeg vil, så lenge jeg kan puste og knele!»

Var det noe serien gjorde til gagns, så var det å bryte kvinnelige sextabuer. Etter at prektige Charlotte ble hekta på vibratoren «The Rabbit» gikk salget av den rosa dildoen til himmels.

- Onani for kvinner var fortsatt et tabu, forteller filmviter Siss Vik.

«Sex & singelliv» ble spydspissen i den kjempebølgen innenfor film og litteratur som ble kalt chic-lit; overflatiske bøker og filmer om en karriereorientert, shoppingglad kvinnelig elite i storbyene, som startet med «Bridget Jones» og «Ally McBeal».

- Det nye med «Sex & singelliv»-jentene var at de verken var nevrotiske eller tafatte. De behersker jobbene sine ekstremt godt og har høy inntekt. At de er økonomisk uavhengige er selve fundamentet for livsstilen deres, påpeker Vik.

Serien ble den første som skildret voksne kvinner som lever frigjorte og mer egoistiske liv på en bra måte mener Vik.

Carrie: «Han var som ekvivalenten av en DKNY-kjole av kjøtt og blod. Du vet det ikke er din stil, men den er rett der, så du bare må prøve den på.»

- Mennene er helt på sidelinjen, de er bifigurer i serien. Mannlige skuespillere sto i kø for å være et av leketøyene til Carrie og co. Det er ganske enestående, og det var veldig deilig å se, sier Siss Vik og ler.

Serien hadde neppe slått igjennom uten sitt glamorøse image.

- For å heve kvinnesingellivet ut av bakevja, så måtte den være glamorøs. Det er feelgood, det er eskapisme og antirealisme. Meningen er å gi folk god selvtillit. Temaene er ikke overflatiske, men de behandles overflatisk. Damene kan snakke om brystkreft eller barnløshet, men det er alltid glossy, sier Vik.

Hver episode fulgte en bestemt vellykket formel:

- Det var alltid vakre klær, vakre sko, smarte replikker og en letthet som gjorde det verdt å se på - hver gang. Serien gikk ikke dypere inn i følelser enn at: Livet går videre, du har vennene dine og du ser fantastisk ut i de nye høyhælte sandalene dine!

Tv-serien fulgte fire kvinnelige livsløp, hvor damene tar fullverdige valg som går i hver sin retning. Vik håper at filmskaperne er tro mot dette prosjekt i filmen også.

- Jeg tipper de har laget filmen med en åpen slutt. Jeg tror det vil skuffe mange hvis de gir den en klassisk happy ending. Da har de bedratt både selve ideen med serien og alle dens fans.

Motejournalist Anja Stang derimot ønsker gjerne en happy ending velkommen.

- De kommer sikkert til å toppe serien visuelt, men filmen setter nok ingen ny agenda slik tv-serien gjorde.

- Moralen er at det er relasjonen til deg selv som er viktig, sier Siss Vik.

Eller som Carrie selv sier det så snedig i en av tv-seriens sluttscener:

«Det mest spennende, utfordrende og viktige forholdet av alle er det som du har med deg selv. Og finner du noen som elsker deg slik DU elsker deg, vel, det er bare fantastisk!».■

kgu@dagbladet.no

STORMFULLE HØYDER: Fra venstre: Carrie i rosa vintagekjole fra Koma (kr. 2200), sko fra Replay (kr. 1699) og veske fra Marc Jacobs/Den dame (kr. 4399). Mirandra i silkekjole fra Cecilie Melli (kr. 3500), sko fra Replay (kr. 1499). Samantha i kjole fra Phard Diamant (kr. 2099) og sko fra Geox (kr. 799). Charlotte i paljettkjole fra Chloe/Koma (kr. 5999), sko fra Fornarina (kr. 1399), hårbånd fra Glitter (kr. 39) og veske fra Nolita (kr. 1899).
<B>POPULÆRE:</B> - Mannlige skuespillere sto i kø for å være et av leketøyene til Carrie & co, sier filmviter og journalist Sissel Vik.
COCKTAIL: Fra venstre: Miranda i kjole fra Traffic People (kr. 1399) og sko fra Geox (kr. 1099), Charlotte i kjole fra Cecilie Melli (kr. 3000), hårbøyle fra Glitter (kr. 69) og sko fra Fifth Avenue Shoe Repair (kr. 2099), Carrie i shorts fra G-Oslo (kr. 2050), t-skjorte fra Manoush/Bird in a Cage (kr. 1860) og sko fra Michael Kors/Soul (kr. 2490), Samantha i silkekjole fra Cecilie Melli (kr. 3000) og sko fra Replay (kr. 1399).
SKYHIGH: Carrie i shorts fra G-Oslo (kr. 2050), t-skjorte fra Manoush/Bird in a Cage (kr. 1860) og sko fra Michael Kors/Soul (kr. 2490).
STORT:</B> - Sex & singelliv» er det største motefenomenet innenfor tv-sjangeren hittil, sier Anja Stang, stylist og motejournalist.
PARTY, PARTY!</B> Charlotte (f.v) i kjole fra Soy Au Lait/Diin/Steen & Strøm (kr. 4000), cape fra Sisley (kr. 579), øredobber fra Glitter (kr. 79), kjede fra Cecilie Melli (kr. 300) og veske fra Enzo Poli (kr. 2895). Carrie i secondhand-kjole fra Koma (kr. 1300), skinnblomst fra Den dama (kr. 1300), hatt fra Nolita (kr. 889), sko fra Björn Borg (kr. 799) og veske fra Nolita (kr. 1899). Samantha i sølvbadedrakt fra Nolita (kr. 2220), kjole fra Wisch (kr. 7199), veske fra Glitter (kr. 249) og sko fra Replay (kr. 1499), Miranda i kjole fra Traffic People (kr. 1399), sko fra Replay (kr. 1399) og veske fra Nolita (kr. 3500).