Sint ung mann

Han har suksess som skuespiller og er samboer med en av Hollywoods vakreste. Likevel smiler ikke kinoaktuelle Edward Norton (33).

EDWARD NORTONs siste film, «25th Hour», en film om en narkolangers siste timer på frifot før han skal i fengsel, hadde norgespremiere i går. Spike Lee {ndash} en annen newyorker {ndash} har regissert filmen, og det er en alvorstynget Norton som møter oss. Han er samboer med Salma Hayek, en av Hollywoods vakreste, uten at det ser ut til å blidgjøre ham nevneverdig.For han er ikke en mann som smiler i utide. Han er ikke mer enn 33 år gammel, men gir inntrykk av å ha opplevd mer elendighet enn en gjennomsnitts historiker på jakt etter kimen til verdensproblemene. Han hilser høflig, ser deg inn i øynene og nekter å trekke på smilebåndet, selv etter en vittig bemerkning om hans siste rollefigur, som i det minste hans følge morer seg henrykt over. Knisingen tar brått slutt da han med en håndbevegelse indikerer at den slags fornøyelser ikke hører arbeidstida til. Hollywood har ikke gått glipp av en komiker i Edward Norton.NEW YORK HAR vært streng mot sine innbyggere denne vinteren, men Edward Norton er ikke blant dem som klager. Snarere er han genuint glad for alt snøfallet og kulda. Hans leilighet, som han deler med kjæresten Salma Hayek, når hun ikke tilbringer tida si i Los Angeles, har utsikt over Manhattan, og sannsynligvis flere baderom enn din har vinduer. Men Edward Norton er alt annet enn en snobb, selv om han ble født med en middels stor sølvskje i munnen. Bestefaren, James Rouse, var en mangemillionær som blir kreditert «oppfinnelsen» av det særegne amerikanske fenomenet som vi kjenner som «shopping-mall». Han bygde byen Columbia i Maryland, hvor Edward vokste opp, i en kameratflokk som var lykkelig uvitende om Edwards opphav.{ndash}Min bestefar var ingen sløser. Han bidro til samfunnet på sin måte, og ga mesteparten av inntektene sine til veldedige formål. Journalister som vil at jeg skal framstå som en bortskjemt drittunge, får gjøre det, men de er i beste fall dårlig informert, og i verste fall løgnhalser, sier han krast, men uten å forandre stemmeleiet påtakelig.Bestefaren etterlot seg en formue på omtrent 150 millioner kroner og testamenterte en tredel til forskjellige veldedige organisasjoner. HAN TAR JOBBEN sin svært alvorlig, og nekter å gi altfor mye av seg selv til pressen. Edward Nortons oppriktige oppfatning er at dersom ditt publikum vet for mye om deg, mister de evnen til å se inn i din rolletolkning, men identifiserer rollen med skuespilleren i stedet. Han er blitt sammenliknet med flere av sine profesjonelle forbilder, men er snar til å avvise det som annet enn pissprat.{ndash}Jeg er en av fem{ndash}seks som blir nevnt som «den nye Brando». I tillegg til at verden ikke har behov for en ny Brando {ndash} vi har jo en allerede {ndash} så klarer altså ikke pressen å nøye seg med én som er den nye Brando. De må ha fem. Eller seks. Ærlig talt: Bestem dere! Noen sier jeg er den nye Dustin Hoffman... vel, jeg har ikke tenkt å lete etter en ny «Tootsie», hvis det er det du er ute etter.{ndash}Selvsagt er det ikke negativt i utgangspunktet, fordi Brando og Hoffman er to giganter innen skuespillerkunsten, men det er fordømt uproduktivt og lettvint. Inni der et sted ligger det selvsagt en slags kompliment, og det setter jeg pris på. Men en sammenlikning med andre er og blir usofistikert. Han har flere velrettede spark på lager:{ndash}Filmkritikere er sannsynligvis de mest ukvalifiserte skribentene av alle. Det burde vært en øvre aldersgrense på slike. 55 år er mitt forslag. Etter det har de ikke lenger evnen til å tilegne seg relevant informasjon om neste generasjon eller gjenkjenne dens zeitgeist.SPIKE LEE ER også en mann av få, men velvalgte ord. Og en regissør som Edward Norton beundrer. Det har vært en drøm han har hatt i mange år {ndash} å få være med i en Spike Lee-film {ndash} forteller han oss. Det er med dårlig skjult stolthet han snakker om sin siste film, «25th Hour», og hans lovprising er ekte.{ndash}Spike Lee har ikke fått den honnør han har fortjent. Han er en av de aller største filmskaperne i amerikansk historie, og en av de mest undervurderte. Og uten tvil den mest originale og distinkte amerikanske filmregissøren de siste tjue åra, det kan du sitere meg på. Hans filmer handler om medfølelse, menneskelighet, vennskap, lojalitet, ansvar og moral. De er tankevekkende og ukonvensjonelle på den måten at de ikke nødvendigvis gir et svar på de spørsmålene han selv stiller.{ndash}Det sier litt om filmkritikerne at de samme som slaktet hans «Do The Right Thing» for fjorten år siden, har den på listen over de ti beste filmene de siste tjue åra nå.«25TH HOUR» er historien om en narkolanger, Monty Brogan (Norton), og hans siste døgn med kjæresten og kameratene før han skal i fengsel og sone en dom på seks år.{ndash}Jeg er blitt fortalt at jeg spiller denne rollen på en altfor sympatisk måte. At jeg derfor korrumperer ungdom, at jeg gir et altfor balansert og positivt bilde av en narkolanger, men vet vi at slike nyanser ikke finnes i virkeligheten? På slutten av filmen må han jo i fengsel. Han må betale for sine ugjerninger, altså den klassiske konklusjonen om at forbrytelser ikke lønner seg. Og nyansene har sin plass. Filmen stiller spørsmålene: Er han et offer for omgivelsene? Har han blitt forrådt av familien? Vennene? Kjæresten? Fungerer loven på en skikkelig måte? Slike spørsmål må du besvare selv.{ndash}Det blir litt latterlig dersom det faktum at du spiller en rolle litt for sympatisk, hva nå enn det betyr, så er du med på å legitimere hans ugjerninger. Du må kunne skille mellom skuespiller og rolle. Hvis ikke, hvordan kunne man lage en film om Hitler? Kunne noen spille ham, uten at det ville påvirke skuespillerens karriere, dersom et flik av menneskelighet skinte gjennom i rolletolkningen?«25th Hour» slutter på en måte som gir et visst rom for en alternativ tolkning, nemlig at Brogan ikke melder seg for fengselets ledelse morgenen etter, men stikker av og starter et nytt liv. Edward Norton fnyser av en slik tanke.{ndash}Han går i fengsel. Enhver gjennomsnittlig tenåring vil skjønne det ut fra hva filmen forteller.EDWARD NORTON ER beryktet for å blande seg inn i enhver filmproduksjon han er en del av. Regissøren av «American History X», Tony Kaye, gikk så langt som til å sette inn helsides annonser i amerikansk presse før filmen hadde premiere i USA, hvor han tok avstand fra filmen og skjelte ut Edward Norton for hans «utidige innblanding». Norton ble nominert til en Oscar, og Kaye mente han hadde fått prisen hvis hans egen versjon ikke hadde blitt tuklet med. Norton er uberørt av slik kritikk, men innrømmer at han har lett for å involvere seg. Han ser derimot ingen problemer med det, siden det dreier seg om hans karriere og arbeid også.{ndash}Kaye og jeg hadde flere uoverensstemmelser, men det er fortid. Jeg involverer meg fordi jeg har meninger, og det er min fulle rett. I forhold til Spike Lee og «25th Hour» så har jeg sjelden hatt så få innsigelser som med den filmen. Jeg kom med ideer som Spike likte, og da benyttet han seg av dem. Men jeg stoler ett hundre prosent på Spike Lee. Han er en legende.SELV BOR HAN og trives i New York, og elsker å kjøre med undergrunnsbanen, et privilegium han ikke vil bytte bort for noe. Han trives med kulde, og går så langt som til å si at han misunner oss nordmenn muligheten til å gå på ski ut av døra. Han innrømmer likevel at hans kjære Salma, de har vært et par i snart tre år nå, ikke er like akklimatisert som ham, og at de derfor har vært nødt til å beholde et krypinn i Hollywood også. Jeg forteller ham den kjente norske parafrasen om at «det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær».Da først smiler Edward Norton.

AKTUELL:</B> Edvard Norton er aktuell i filmen <a href=http://25thhour.movies.com/>«25th Hour».</a><br>Foto: Filmweb
Spike Lee med regien: I filmen møter vi en narkolanger som bare har noen timer igjen før han skal i fengsel.
Nynazist: Eward Norton ble Oscar-nominert for sin innsats i Tony Kayes «American History X», men ble uvenner med regissøren under innspillingen.<br> Foto: Scanpix
Kjærester: Edward Norton fulgte sin Oscar-nominerte samboer Salma Hayek til utdelingen forrige helg. <br>Foto: Scanpix
Slåsskjemper: Brad Pitt og Edward Norton spilte sammen i «Fight Club», der unge menn møttes til slåsskamper for rekreasjon - og inspirasjon, for kinogjengere.