DESEMBER 1998. HOLLYWOOD. Toppledelsen i det amerikanske gigantselskapet Quantum Television har satt av et knapt kvarter til Stein Husvær og Hans Gunnar Frivoll. En halvutdannet kokk på 34. En maskintegner på 28. «From a very small city near Oslo. Drææmmen, was it?» En slankekrem med knallgode testresultater kan jo bli ei gullgruve på TV-shop. Fakta: Nordmenn leder overlegent i skandinavisk home-shopping per capita, og innehar p.t. en solid andre plass i TV-shopping i Europa. {ndash}Jeg har vel sjelden svettet så mye, sier Hans Gunnar. {ndash}Hele møtet foregikk på engelsk og greier. Skittnervøs var jeg. Det er som regel Hans Gunnar som tar seg av snakkingen. Men jeg er god på å sufflere, demonstrerer Stein. Vi sitter i baren på Bristol og prater. Helt uformelt. Det lyder best slik, synes de. DET HELE STARTET I 1995. Da Hans Gunnar giftet seg med søstera til kona til Stein. Stein drev som fotograf i Drammen på den tida, og levde greit av det. {ndash}Men da jeg traff Stein, begynte markedet å bli vanskelig, så vi startet et nytt selskap sammen {ndash} Comet Norge... begynner Hans Gunnar.{ndash}... og jeg konverterte fra foto til reingjøringsmidler. Men det tok aldri av. Så tenkte vi {ndash} kremer! Når man gjør reint, blir man jo tørr på hendene av såpa {ndash} en håndkrem ville gjøre konseptet komplett! Vi fant en kosmetikkprodusent i USA som vi begynte å samarbeide med, fortsetter Stein. Så kom det plutselig en prøve på en krem som forbrenner fett. {ndash}Ho-ho. Vi ble rimelig skeptiske. Slankekrem? Men så tok det ene det andre. Kremen inneholdt nemlig et stoff som var godkjent i EU, men ikke i Norge. Vi gikk inn i en dialog med produsenten i USA, som etter hvert kom opp med et substitutt...{ndash}... og en krem som var helt genial, faktisk bedre enn originalen. Konas strekkmerker forsvant etter noen dager. Venninnene hennes gikk ned flere størrelser i klær på bare noen uker. Kremen virket! fullfører Stein.Kinnene er blitt røde, og den striglede sveisen er kommet i uorden. Hans Gunnar smiler skjelmsk, først til kameraten, så til meg. Den litt for tilknappede skjortesnippen han møtte opp med, er løsnet. Han legger inn en pris og lener seg over bordet. {ndash}Vi sitter på gull. Fakta: Den typiske norske TV-shopperen er kvinne (51 prosent) eller mann (49 prosent), er bosatt i storby og tjener godt over gjennomsnittet. OG SÅNN HAVNET TO AMATØRER fra Drammen i kosmetikkbransjen.{ndash}Vi ble jo pælma på huet ut igjen. Ingen trodde det var mulig med en slankekrem som virket. Det skal jo ikke gå an. Dessuten er produktet dyrt {ndash} det har vi slitt med hele veien. Det er dyrt å framstille, gryntes det fra under snusen.Markedets skepsis fikk Husvær og Frivoll til å innse behovet for dokumentasjon. Legen Stig Bruseth og biokjemiker Erling Thom tok oppdraget.Thom utførte to studier som ikke bare var doble, men også blinde og placebokontrollerte. Pressen fulgte selvfølgelig opp, og slankekremen ble kjendis i alt fra Se og Hør til «Frokost-TV». Den anerkjente kosmetikkgrossisten Solis AS meldte sin interesse og ble distributør for Comet AS. Slankekremen omsatte for 5,2 millioner i 1997, og gutta fikk problemer med å levere nok varer. Kosmetikkbransjens Landsforenings tall fra 1998 viser at Comet på et knapt år kapret nesten sju prosent av det norske hudpleiemarkedet {ndash} med ett eneste produkt. Fakta: 62 prosent av den norske befolkningen har TV3 {ndash} og dermed TV-Shop. I tillegg sender TV-Shop på ZTV, PIN 24 og Eurosport i Norge. Sendingene foregår enten på dagtid eller veldig seint på kvelden. {ndash}Hva er hemmeligheten? {ndash}Nei, det kan vi ikke si.{ndash}Men hvem produserer dette vidundermiddelet for dere?{ndash}Nei, det kan vi heller ikke si.{ndash}Hvorfor ikke?{ndash}Fordi hemmeligheten ikke ligger i ingrediensene {ndash} det er bare naturlige råstoffer som hvem som helst kan få tak i. Det er selve produksjonsprosessen som er nøkkelen. Vi er redde for industrispionasje og plagiering.{ndash}GREAT, GUYS. We have a deal.Quantum Television. Desember 1998. To og en halv time etter skjemaet. {ndash}Det ble jo ikke akkurat noe kvarter der inne, da. Jeg pratet og pratet på engelsk...{ndash}Jeg sufflerte!{ndash}... ja, ja. Det funket kjempebra. Og vi fikk umiddelbar aksept...{ndash}... takket være dokumentasjonen vi presenterte. Den eneste bekymringen de hadde, var om vi kunne levere nok varer. Nå skulle vi pokker meg på TV-shop i USA, altså! {ndash}Det var jo bare stort!Stein gjør diskré forsøk på å få sveisen på plass. Hans Gunnar har for lengst gitt opp skjortesnippen. {ndash}Stort var det...{ndash}... men ganske kortvarig, dessverre.For Quantum Television gikk amok på børsen, og ble deretter kjøpt opp av et japansk selskap som foretrakk elektronikk framfor slankekremer. Comet kom aldri på TV-shop, og 1999 ble et dårlig år for Hans Gunnar Frivoll og Stein Husvær. Salget i Norge stoppet fullstendig opp. Delvis fordi slankekremen hadde mistet sin nyhetsverdi i pressen, men mest av alt fordi samarbeidet med kosmetikkgrossisten Solis havarerte. Og hvorfor det skjedde, er ikke godt å si.{ndash}Vi er to enkle gutter fra Drammen. Kosmetikkbransjen er hva den er..., begynner Hans Gunnar.{ndash}... og det var vel en del ting vi aldri fikk dreisen på, avslutter Stein. På ryktebørsen hører vi ord som «harry», «kjenner ikke bransjen», «kan ikke spillereglene», «passer ikke inn», «snodige karer», «originaler» og så videre. {ndash}Vi satset for mye på ett kort...{ndash}... og da det smalt, smalt det skikkelig.KANSKJE SITTER DE PÅ GULL. Men rike er de ikke. Verken Frivoll eller Husvær har penger. Og i 1999 gikk Comet AS konkurs. I regnskapene til Tripharma International AS, deres nye selskap, er rødt den desidert mest framtredende fargen. Fortjenesten fra rekordomsetningen i 1997 forsvant i dårlig planlegging, flylass med produkter fra USA og mer kostbare enn vellykkede markedsføringsstunt. Men det disse gutta ikke har i kroner og øre, tar de igjen i pågangsmot. Så da de så det gikk mot slutten for Comet, la de ut på investorjakt. Og fikk napp. {ndash}Et knippe finanshaier i Oslo tente på konseptet, og vi gikk i gang med full redesign av produktet. Fakta: TV-Shop sendte ut 130000 pakker til den norske befolkningen i 2001. Det vil si 357 pakker per dag {ndash} 15 pakker i timen, natt og dag, året rundt. {ndash}Men så stupte jo hele aksjemarkedet, og vi ble lagt på is. Og der ligger vi vel i grunnen ennå, så vi har slått fra oss hele greia. Men gi seg? {ndash}Nei... det er jo moro også, da, selv om vi har gått på litt vel mange smeller.{ndash}Er det drømmen om å bli millionærer som driver dere?{ndash}Ho-ho. I teorien skulle vi jo vært millionærer for lenge siden. Nei, jeg vet ikke riktig, jeg...{ndash}Hva hvis dere blir rike en dag? Gutta vrir seg på stolene. {ndash}Hmm. Vi vil nødig framstå som noen helgener, altså, men vi har en drøm om å hjelpe noen. Da vi solgte som best, ga vi litt av overskuddet til gatebarna i Bucuresti. Vi vil gjerne gjøre mer av det. Kanskje bidra til en skole for gatebarn i Russland eller noe sånt.Gud bedre.Som om ikke slankekrem og TV-shop var nok. AUGUST 2001. FRANKFURT. Toppledelsen i TV-Shop Europe har satt av en halvtime til Stein Husvær og Hans Gunnar Frivoll. «Aus einem kleinen Ort in der Nähe von Oslo. Vielleicht Drrrramen?»{ndash}Det gikk på tysk denne gangen. Oi, oi. To dagers møte. Og de proffe folka, vet du. Først testet de produktet i sine egne laboratorier. Og så var det bare å skrive under kontrakten verdt noen millioner kroner. De kjøpte en del tusen enheter i første omgang...{ndash}... og nå skal vi virkelig på TV-shop, altså. I 33 europeiske land! Wow! Nå har Frivoll og Husvær brukt en drøy million kroner på å produsere shoppingfilmen. Pallevis med slankekrem er levert til TV-Shops lager i Tyskland. Og filmen ruller og går allerede på TV-shop Europa rundt. Det skal den gjøre i tre år, så hvem vet. Kanskje blir det penger av gullet en dag. caroline.paulsberg@dagbladet.no Hva mener du?Kunne du tenke deg å handle på TV-shop?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger