Foto: NTB Scanpix
Foto: NTB ScanpixVis mer

Slik kan du trene opp konsentrasjonen din

Sliter du med å lese denne saken? Da bør du lese denne saken.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Du har kanskje vært der, du også? At du halvveis inne i kinoforestillingen plutselig innser at du ikke aner hva filmen handler om, at du verken har fulgt med på hvem som er hovedpersonene og i hvert fall ikke hva som er plottet.

Kanskje noe av det samme har skjedd med den romanen du har hatt liggende på nattbordet så altfor lenge, som du stadig har forsøkt på komme videre i, men når du har vært gjennom side 27 for femte gang, oppdager at du ikke har den fjerneste idé om hva du nettopp har lest.

Slik kan du trene opp konsentrasjonen din Jan-Sverre Syvertsens råd for hvordan du kan få økt fokus på jobb:• Finn noen du kan snakke med, som kjenner deg fra jobbsituasjoner og som kan kommentere måten du jobber på. Å sette ord på hva som frustrerer deg og å sette opp mål som andre også kan måle deg på, er forpliktende og oppklarende.• Prøv å definere hvilke typer adferd som er problematisk for deg; hvis du lager ambisiøse «to do»-lister, er det  relativt lett å gjøre noe med det. Hvis du stadig lager oppgavelister som burde være overkommelige, men som du sjelden klarer å gjennomføre, er det sannsynligvis mangel på fokus, tidslekkasjer, oppdateringsavhengighet og grensesetting du må jobbe med.• Prøv å begrense mengden informasjon, varsler og avbrytelser i hverdagen. Informatikeren Herbert Simon skrev en gang at «a wealth of information creates a poverty of attention» — og noe så banalt som å jobbe på en liten skjerm med få vinduer åpne, kan fungere bedre enn å sitte på 27-tommeren med 15 programmer aktive samtidig.• Bruk stillerom uten å være flau over det mens du prøver å endre adferd. Vær tydelig på at du ikke vil avbrytes.• Tenk på oppmerksomhet som en størrelse langs en skala, der du skal jobbe deg fra «distrahert» til en situasjon der du tidvis kan oppnå «flow». Og husk at fokus er en muskel som må trenes opp — og som blir slapp hvis den ikke vedlikeholdes.• Bruk en enkel metode — for eksempel at du jobber i intervaller, og starter med 30 uavbrutte minutter, tar en pause og jobber i 30 minutter til. Gradvis øver du opp evnene til konsentrasjon, du erstatter dopamin-kickene med  tilfredsheten over å ha jobbet sammenhengende i et lengre tidsrom — og avsluttet en konkret oppgave.• Sjekk mobilen, eposten og andre sosiale medier på bestemte tidspunkter — som du bestemmer på forhånd.

I stedet har du muligens tenkt på hva dere skal servere middagsgjestene på søndag, hva sjefen egentlig forsøkte å formidle under dagens møte og at du har glemt å endre sønnen din sin tannlegetime - den som krasjer med fotograferingen i barnehagen.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • *Fornyes automatisk til ordinær pris etter gratisperioden (99 kr/mnd).
  • Alle abonnement fornyes automatisk når perioden utløper, men det er ingen bindingstid.
  • Du kan si det opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn