Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Mer
Min side Logg ut

Slutt på leken?

I en liten landsby på Jylland ble legoklossen og et milliard-imperium skapt. Nå svikter barna klossen og kolossen skjelver.

- OG NU, SISTE PUNKT  på aftenens program, sa den unge taxisjåføren påtatt høytidelig.Lette snøfnugg danset foran frontlyktene på Mercedesen som bremset opp på parkeringsplassen. Vi var blitt kjørt på kryss og tvers i det flate åkerlandet omkring den lille byen Billund på Jylland.- Lego, sa sjåføren, og pekte til høyre der en opplyst fabrikkhall ruvet i mørket.- Lego, sa han, og pekte til venstre.Han pekte på gamle hus, små verksteder, kontorbygg og flere enorme fabrikkhaller der plastklosser spys ut døgnet rundt.- Lego det hele, sa han. Han pekte på svømmehallen, flyterminalen og ridesenteret. Han pekte på hotellet og kulturhuset med bibliotek, barnehage, teatersal og kirke. Alt var bygd av Lego-penger. Nå var han kommet til siste punkt og frontlyktene lyste på et svart og grått, utilnærmelig kvadratisk bygg i tre etasjer.- Og dette, mine herrer: Kjeld Kirk Kristiansens personlige pengebinge.
KJELD KIRK KRISTIANSEN  (57)
er mannen som eier Lego. Han er en liten mann med briller som liker hester og veteranbiler, som har to gods, tre barn, flere sommerhus og en milliardformue som strekker seg over hele Danmark og langt nedover Europa. Det var hans bestefar som startet leketøysfabrikken Lego, det var hans far som utviklet legoklossen og det var Kjeld Kirk Kristiansen som gjorde Lego til en internasjonal merkevare og milliardforretning. Det er han som har skylda for at også «2003 blev et rigtig dårligt år for Lego Company».
TORSDAG 8. JANUAR I ÅR. 
I all hast har Lego invitert til pressekonferanse i hovedkvarteret i Billund. Eieren Kjeld Kirk Kristiansen ankommer i et blitsregn. Varme kameralamper følger ham tvers gjennom lokalet. Mannen som vanligvis omtales som en blid og inspirerende leder, om enn noe konfliktsky, skal nå vise en annen side. Han går opp på podiet, setter seg midt på bordet og kremter. Lavmælt varsler han et gigantunderskudd på 1,4 milliarder. Deretter forteller han at viseadministrerende direktør Poul Plougmann og utviklingsdirektør Francesco Ciccolella er sparket. Han annonserer så sitt comeback som sjef for den daglige driften. Han gir noen knappe kommentarer, og forsvinner. Hva hadde skjedd med pengemaskinen Lego?
PÅ TAMPEN AV 70-TALLET 
ble det stadig tydeligere at tredje generasjon var klar for å ta over det gamle familieeide Lego-selskapet.Ole Kirk Christiansen hadde startet leketøysfabrikken i 1932, sønnen Gotfred hadde bygd Legoland og tatt klossene utenlands. Hans sønn igjen, 32 år gamle Kjeld Kirk Kristiansen med økonomiutdannelse fra Århus og Sveits hadde gått gradene, og jo nærmere han kom toppen, jo mer høylytte ble diskusjonene med faren. - Jeg har aldri ønsket at Lego skulle bli stort. Jeg har bare ønsket at Lego skulle bli bra, sa Gotfred.Det var en sannhet med sterkt forbehold, for Gotfred hadde store vekstambisjoner. Men sønnens var større, og i 1979 tok han over. Med Kjeld Kirk Kristiansen til rors gikk Lego inn i den mest ekspansive perioden i selskapets historie. Klossene erobret butikkhyller og barnerom over hele verden. Stadig større fabrikkhaller ble bygd rundt Billund, men også i Sveits, Tsjekkia, Korea og Brasil. Det var framgang i alle verdensdeler. Antall ansatte ble fordoblet fra 3100 ansatte i 1979, til 7000 i 1990. Lego svulmet av penger og selvtillit. - Vi følte vi hadde funnet suksessformelen, og fortsatte med å gjøre mer av det samme. Raffinere, perfeksjonere, harmonisere, har administrerende direktør Kjeld Kirk Kristiansen sagt til bedriftsavisa Klodshans om 90-tallet.- Men samtidig med at omverdenen forandret seg stadig hurtigere, var vi bundet av egne strukturer og systemer.

SOMMEREN 1993 BLE

Kjeld Kirk Kristiansen slått ut av en kronisk tarmbetennelse som følge av stress og mistilpass. I et halvt år gikk han hjemme i det lave, brune huset, lot skjegget gro og hørte på Jimi Hendrix. Den lille mannen gikk ned 15- 20 kilo. Arbeidsgleden var borte. Det var ikke bare han som var syk, tenkte han, det var hele Lego-ledelsen. Verden gikk hurtigere og hurtigere, mens Lego-kverna malte saktere og saktere. Alle forslag og nye ideer skulle diskuteres i det uendelige før de eventuelt ble godkjent av den sentrale ledelsen. Kjeld Kirk Kristiansen, 3. generasjon Lego, var lei og vurderte å trekke seg ut. Men etter å ha ligget nede for telling i indre eksil kom han voldsomt tilbake.- Smilet skal tilbake, annonserte han, og lanserte det himmelstormende ambisiøse målet Lego sliter med ettervirkningene fra den dag i dag: Lego skal bli det mest kjente varemerket blant barnefamilier. Lego skulle bli mer kjent enn Coca-Cola, Levi\'s og Disney. Mens faren satt klossen i sentrum, skulle nå varemerket være det sentrale. Omsetningen skulle dobles til rundt 23 milliarder danske kroner innen 2005. En ny ledelsesfilosofi ble lansert med delegering og desentralisering som mantraet. Endringer skulle skje raskt. Lego vokste, ytterligere. I 1995 hadde konsernet 9000 ansatte over hele verden. Toppen var nådd.

- VI TRODDE VI KUNNE

gå på vannet...Sola glitrer der ute i nysnøen og Poul Schou, viseadministrerende direktør for Global Innovation &ng, sitter bøyd over det lyse møtebordet. Vi har bedt ham om å forklare hva som gikk galt. Ved siden av ham sitter Mette, en kvinne fra informasjonsavdelingen som diskré noterer ned det som blir sagt. Foran Schou står ei and i tre, noen gule legoklosser og et lite monster i grønn plast. Leketøyene symboliserer 70 års Lego-historie. Schou har vært med på 25 av dem. Han var med på oppturen, og ble tidligere i år hentet hjem fra USA for å forsøke og stanse nedturen. - Vi hadde uavbrutt suksess i 20 år. I 20 år! Med salgskurvene og inntjening til værs, sier Schou, og stryker seg over den mørke barten.Midt i dette kom Kjeld Kirk Kristiansen med sin voldsomme ambisjon. Alle var henrykte. - Vekstkravene ble det vesentlige. Vi skulle bli store. Og da var det ikke nok med å lage klosser. - Dere ble for grådige?- Det kan du godt si. Vi ble for ambisiøse. Vi gikk for langt, for hurtig.Det ble investert over et bredt spekter. Lego satset på bøker, klær, klokker og ikke minst utvikling av dataspill. Dette skjedde samtidig som markedet for klassiske leketøy stagnerte.Inntektene skrumpet inn. - Vi så markedet for dataspill vokse. Vi ble fristet og ville være med. Vi mistet fokus på vårt konsept - konstruksjonsleketøy. Vi strakk merkevaren for langt.

I 1998 LA LEGO

fram det første negative årsresultatet i selskapets historie. 194 millioner danske kroner i minus. To år seinere var underskuddet én milliard.- Flaut, sa Kjeld Kirk Kristiansen.Det skulle bli flauere. Lego famlet. Pengene rant ut mens hodene rullet i ledelsen. Enkelte avgjørelser vekket undring. En onsdag i oktober 2002 fortalte den italienske utviklingsdirektøren Francesco Ciccolella at den etablerte merkevaren Duplo skulle få nytt navn - Lego Explore. Duplo er store byggeklosser for småbarn og en av Legos mest kjente merkevarer. Hvorfor i all verden skulle man begynne å tukle med en pengemaskin? Salget falt med 37 prosent.

NOK VAR NOK.

  På sidelinja sto Kjeld Kirk Kristiansen og så legoformuen langsomt krympe. Etter å ha sittet som nestformann i styret ville han tilbake til den daglige driften. I januar var han tilbake.Kjeld Kirk Kristiansen er en mann som sjelden gir intervjuer, men i Dagens Næringsliv tidligere i år tok han selvkritikk på det meste som var blitt gjort i Lego de siste åra. Satsingen på data hadde tatt fokuset bort fra det klassiske leketøyet, sa han. De hadde også lagt for stor vekt på lisensavtaler for å produsere Lego basert på filmer som «Harry Potter» og «Star Wars». - I framtida skal vi ikke gjøre oss like avhengige av eksterne filmhelter. Markedet ble likevel ikke veldig beroliget av Kjeld Kirk Kristiansens anger og selvkritikk. Han satt selv i styret som hadde velsignet alle feilene som var begått. Skepsisen mot ham var stor.- Hvis vi skal snakke om svakheter hos Kjeld, begynner Jens-Peter Poulson lavt.Han er ansvarlig for det nordiske markedet. - ...så tror jeg hans hjerte i mange tilfeller har vært for stort. Et familieeid selskap har et sosialt ansvar i forhold til samfunnet her i Billund. Hans hjerte og omsorg for medarbeidere og omgivelsene i Billund har kanskje veid for tungt. Poul Schou med barten sier det sånn: - Vi har hatt - og har - en eier som er begeistret for Lego og alt Lego står for og som har sagt ja til for mye. Hadde vi hatt en iskald ledelse som bare hadde sett på avkastning og skulle levere kvartalsrapport om en måned eller to, ville flere av aktivitetene blitt stanset tidligere. Det er ulempen slik vi ser det i dag. Men vi trodde jo alle på det da det ble satt i gang.

NY MANN TIL TOPPS:

Kjeld Kirk Kristiansen ble ikke lenge i direktørstolen. I oktober i år, etter bare ti måneder, trakk han seg nok en gang tilbake. Han pekte selv ut sin etterfølger, og til manges overraskelse var den utvalgte en 35 år gammel trebarnsfar fra Århus. Jørgen Vig Knudstorp kom til Lego fra konsulentselskapet McKinsey &e år siden. Knudstorp har selv uttrykt at det var en ren tilfeldighet som gjorde ham til ny toppsjef, at han var det minst dårlige alternativet . Økonomiavisa Børsen har kommentert ansettelsen av ham som et signal om Danmarks desperate mangel på toppledere. Knudstorp blir for tida skjermet fra pressen, men ved tiltredelsen sa han at første skritt for Lego var å legge arrogansen bak seg: - Vi har vært altfor overbeviste om våre egne fortreffeligheter, uttalte han til avisa Politiken.Han varslet samtidig at Lego nå skal drives stramt finansielt.

DET TRENGS, FOR LEGO

står til halsen i problemer. En ting er feilsatsinger gjennom en årrekke. Et mye større problem er at salget falt med ufattelige 29 prosent i fjor, og at de stadig taper markedsandeler. I USA var nedgangen 39 prosent, i Asia 28. Stadig flere aktører, tøffere konkurranse og større dominans av motepregede leketøy som Pokémon og Beyblades skyver Lego ut av butikkhyllene. Det blir anslått at underskuddet i år blir nærmere to milliarder. Omkostningene kuttes gjennom det Lego kaller kapasitetstilpasninger. I oktober ble 257 ansatte sparket i Billund, i slutten av november 80 til. For første gang snakkes det åpent om utflagging av arbeidsplasser fra Billund til lavkostland som Kina. - Før var det tabu i Lego å snakke om utflagging. Nå sier vi at vi ser på det, sier Schou.Lego har allerede satt ut en del av sin produksjon til blant annet Kina. - Men det er slett ikke sikkert at vi flytter ut. Produksjonen her i Billund er svært automatisert, og lønnsomkostningene er lave. Personlig tror jeg ikke vi flytter det hele. Men som sagt: Vi ser på det.
DANSK NÆRINGSLIVSPRESSE 
har gitt den nye ledelsen to års frist til å rette opp kursen på Lego-konsernet. Det blir spådd at dersom de ikke kan vise overskudd innen 2006, er dets dager som selvstendig familieeid selskap over. Kjeld Kirk Kristiansen har gjentatte ganger avvist salg av Lego, men sier også at dersom det ikke blir overskudd i 2006, ja, da kan han ikke « udelukke noget som helst». - Vår utfordring nå er å vokse innenfor et stagnerende marked. Et marked med stadig flere konkurrenter, sier Poul Schou. - Barn i dag kommer fortere inn i en verden der tid er det viktigste. Det er det vi konkurrerer om: tid. Barna bombarderes med hundrevis av TV-kanaler, elektroniske spill og fritidsaktiviteter. Tid er virkelig det avgjørende. - Å leke med Lego krever tid? - Lego krever at barnet har tid til å sette seg ned. Barn i dag blir for fort en del av de voksnes zappekultur. Barn blir for gamle for hurtig.
SKAL MAN KOMME NOEN 
vei i Billund, må man ta taxi. Ejnar Nielsen har kjørt taxi i 40 år. Hans far kom til Billund i 1943 for å jobbe i snekkerverkstedet til Ole Kirk Christiansen. Nielsen kjenner hvert eneste hus i byen og har kjørt fire generasjoner legoarvinger. - De er riktig søte mennesker. Riktig søte, sier Nielsen. - Men jeg tror Kjeld har det vondt nå. 5500 mennesker bor i den lille byen. Lego syssel-setter nær 3000. Går det dårlig for Lego, går det dårlig for Billund. Nielsen kjører rundt og viser alt hva Billund kan takke legoklossen for. Svømmehallen, flyterminalen, ridesenteret, han peker på hotellet og kulturhuset med bibliotek, barnehage, teatersal og kirke. Han peker på tårnet der navnet «Hanne» er gravert inn i kirkeklokka. Hanne er søsteren til dagens eier Kjeld. Nielsen forteller historien om da Hanne og Kjeld skulle på kino i nabobyen Give. Det var oktober 1969. Den lille Morrisen mistet veigrepet, bilen ble knust mot et tre. Hanne ble drept, Kjeld ble stygt kvestet. Til minne om henne fikk faren Gotfred bygd kulturhuset. Nielsen forteller om Kjelds interesse for biler og de tre barna Sofie (29), Thomas (27) og Agnetes (22) store interesse for hester, om stutteriet Blue Horse, og om hans to gods på Fyn og i Skottland. Og nok en gang ender vi opp foran pengebingen til Kjeld Kirk Kristiansen. Den er like utilnærmelig i dagslys som i mørket.
DET ER HER KIRKBY 
holder til, investeringsselskapene som eies av Kjeld og hans søster Gunhild Kirk Johansen. Navnet på selskapene er avledet av familienavnet Kirk og Billund. Det er Kirkby som eier navnet Lego. Hvert år betaler Lego Company lisenspenger for retten til å bruke navnet. Kirkby har store aksjeposter i en rekke danske selskaper og mye eiendom, blant annet flere store eiendommer i Københavns handlegate Strøget og rundt Rådhuspladsen. Om det går dårlig for Lego, bugner Kirkby-pengetanken som aldri før. 2003 viste et overskudd på 744 millioner kroner. Kjeld Kirk Kristiansen bor fremdeles i Billund, i et lavt, brunt, beskjedent hus med tre garasjer i enden av en blindvei. Det sies ellers at Kjeld og kona Camilla rett som det er treffes mellom kolonialhyllene på Superbrugsen i sentrum. Kjeld Kirk Kristiansen er en mann av folket, en mann av Billund. Inntil videre.
- DE HAR PRØVD ALT. 
De har hatt hundre mann sittende i ti år for å finne på noe nytt, sier taxisjåfør Nielsen.Han snakker om Lego igjen. - Dyre eksperter i ti år! Alt er skrotet. Kassert. Men de har vært heldige. Lego har hatt råd til det. - Hvordan tror du det går med Lego? - Godt, håper jeg. Det håper vi alle. Det er som man aner et men. - Men?- Jeg har ingen forstand på det, men: Klossen er kanskje blitt for gammel? Vil ikke barn ha noe annet? Vil de ikke heller ha dataspill? Kan det være riktig?

hallgeir.opedal@dagbladet.no Kilder: «Lego og Godtfred Kirk Christiansen» av Ole Steen Hansen, «Legomanden» av Jan Cortzen, Klodshans, Børsen, Aftenposten, Dagens Næringsliv, Jyllands-Posten, Politiken og Plastindustrien.

Tre generasjoner Lego: Bak gamle Ole, i midten Godtfred og foran lille Kjeld.
Gikk av: Lego-arvingen Kjeld Kirk Kristiansen gikk nok en gang av som sjef i oktober i år.
Legoland
- For stor hjerte: - Hans hjerte har vært for stort, sier Jens-Peter Poulson om sjefen Kjeld Kirk Kristiansen.
Utflagging: - Før var det tabu i Lego å snakke om utflagging. Nå sier vi at vi ser på det, sier Poul Schou.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media