Spillavhengig tok sitt eget liv

Minutter etter at han logget av fra internettspillet han var så hekta på, begikk gutten selvmord. Mora nektes innsyn i hva som skjedde.

21 år gamle Shawn Woolley ble så hekta på internettspillet EverQuest at han ofret alt, ifølge mora. Han sa opp jobben, forsømte familien og lukket seg inne i leiligheten sin for å spille hele dagen. Helt til han i fjor høst, på den amerikanske Thanksgiving-dagen, logget av og tok sitt eget liv. Nå saksøker Shawns mor Sony, som står bak det populære spillet. Elizabeth Woolley prøver å finne ut hva som skjedde med Shawn. Men spillgiganten Sony nekter å gi henne tilgang til opplysninger om hva som skjedde med hennes sønn i den virtuelle verdenen, hvor 21-åringen befant seg bare minutter før sin død. Til sammen 400 000 spillere fra verden over finnes i den nettbaserte virtuelle spillverdenen EverQuest, hvor Shawn oppholdt seg det meste av sin våkne tid, ifølge Milwaukee Journal Sentinel. EverQuest er nokså likt de fleste nettbaserte multiplayer-spill. Spillerne lever et virtuelt liv via sine spillfigurer og omgås, kriger og samarbeider med andre spilleres figurer på dataskjermen. Det er, som de fleste slike spill, basert på ulike eventyrlige oppdrag, og den enkeltes spillfigur blir sterkere og mektigere hvis han eller hun lykkes i sine oppdrag. Shawns mor mener at EverQuest-spillerne, og andre, bør advares om farene ved slike spill. Blant annet derfor saksøker hun Sony, for å tvinge selskapet til putte advarsler på spillene. - Det er som alle andre former for avhengighet. Enten dør du, blir gal eller du slutter. Min sønn døde. Elizabeth Woolley er ikke i tvil om at spillet var en medvirkende årsak til sønnens død. Men Shawn hadde også andre problemer, og hans mor er klar over dette. Hun hadde prøvd å få ham inn på et hjelpeopplegg for mental helse og hun prøvde å få ham til å bo i et gruppehjem. En psykolog hadde gitt ham diagnosen deprimert og med schizofrene trekk, lidelser som innebærer symptomer som manglende interesse for sosiale relasjoner, liten eller ingen sexlyst og begrensede sosiale følelser og evner. En virtuell verden kan framstå som farlig attraktiv - særlig for personer med psykiske problemer, ifølge Jay Parker, terapeut og grunnlegger av Internet/Computer Addiction Services i redmond, Washington. Den som er isolert, ensom, ofte kjeder seg eller er seksuelt anorektisk har høyere sannsynlighet for å bli avhengig av internettbaserte spill. Lav selvtillit og dårlig kroppsbilde er også viktige faktorer, ifølge Parker. Overvektige og deprimerte Shawn fylte alle disse kriteriene, det samme gjør veldig mange andre ungdommer. Ofte kan spillenes verden tilsynelatende gi disse det livet de egentlig kunne ønske å leve. - Den sosiale komponenten er stor, fordi den gir spillerne en falsk følelse av kameratskap og identitet. De sier de er venner, men de kjenner ikke hverandres navn, sier Parker. Han tror at en hvilken som helst traumatisk tilbakegang eller nedtur for Shawns spillfigur kan ha traumatisert den sårbare unge mannen. Figuren kan ha blitt skadet eller svekket, mistet en viktig ting eller penger, eller blitt kastet ut av en av spillets mange ulike klubber og laug. Shawns mor husker en gang sønnen ble forrådt av en han hadde samarbeidet med i seks måneder. Den virtuelle kameraten stjal alle pengene fra Shawns spillfigur og nektet å gi dem tilbake. - Han var så oppbrakt, tårene strømmet. Han var så deprimert og jeg prøvde å si "Shawn, det er bare et spill". Men for mange er det ikke bare et spill. «EverCrack» er navnet EverQuest-fansen selv bruker om spillet sitt, og med god grunn, ifølge nettavisa Salon.com. Navnet henspiller på spillets vanedannende natur, også for friske mennesker. Den gjennomsnittlige EverQuest spilleren bruker 15-20 timer i uka på spillet. De mer ihuga spillerne bruker det mangedobbelte, og mange logger flere måneders spilletid i løpet av et år, ifølge Salon.com. - EverQuest-verdenen er svært virkelig. Hvis du er en mentalt frisk person blir du ikke veldig påvirket av dette, men det er slående hvor virkelig det framstår. Når jeg går inn føles det som om jeg drar til et annet sted, sier Jennifer Powell, en erfaren spiller, til Salon.com. - Produsenten av EverQuest har med vilje laget det slik at det er mer forlokkende for den avhengige. Det kunne vært laget på en mindre vanedannende måte, men det ville være som forskjellen på vanlig pulverkokain og crack, sier terapeut Jay Parker til Milwaukee Journal Sentinel. Parker har selv hatt en 21 år gammel klient som brøt sammen etter å ha blitt hekta på EverQuest. I løpet av åtte uker hadde 21-åringen droppet ut av undervisningen ved universitetet han studerte ved. Sju uker senere fikk han et psykotisk sammenbrudd som følge av søvnmangel, etter 36 timers sammenhengende spilling. - Han trodde spillfigurene hadde kommet ut av spillet og forfulgte ham. Han sprang gjennom nabolaget med hallusinasjoner. Parker har sett mange slike eksempler, forteller han. - Så snart du når et visst nivå som spiller er det folk som bokstavelig talt har sittet i månedsvis foran pc-en. Spillet blir deres liv, de blir besatt av det, sa Scott Jennings til nettavisa Salon.com høsten 2000. Jennings administrerte et nettsted for spillenyheter og kjente Everquest svært godt. David Walsh, president i National Institute on Media and the Family, tror mentale problemer knyttet til nettbaserte spill er økende, særlig problemer knyttet til EverQuest. Walsh og Parker tror det har noe å gjøre med spillets oppbygging, dets virkelighetstro grafikk og det faktum at det aldri slutter - det er uendelig. Elisabeth Woolley og hennes advokat ønsker ikke å stoppe spillet. Men de håper å tvinge Sony til å utstyre det med advarseler om at det er vanedannende. Både de, Walsh og Parker sammenlikner spillet med sigaretter. - Spillet bør komme med en advarsel: «Advarsel, utstrakt spilling kan være skadelig for helsa di», mener Parker. Men hverken Parker eller Walsh mener at EverQuest eller andre nettbaserte spill er farlige i seg selv. Walsh sammenlikner dem med alkohol. Begge kan være skadelige hvis de misbrukes. Svært mange EverQuest-spillere forsvarer imidlertid spillet kraftig, og mener at det ikke er spillet det er noe i veien med. De viser til at de aller fleste som spiller slike spill er friske mennesker som har et sunt forhold til interessen sin, og at det er en kontaktskapende og spennende måte å interagere med andre mennesker på. Høsten 2000 var det et annet selvmord som skapte debatt rundt Everquest. Spillerne trodde i flere dager at den 19 år gamle medspilleren Sheyla Morrison hadde tatt livet av seg, ifølge Salon.com. Selvmordet ble oppgitt å ha skjedd fordi Sheyla fikk sparken fra en guide-jobb i spillet. Episoden fikk mange spillere til å tenke gjennom og snakke om forholdet sitt til Everquest, og mange stod fram og fortalte om sin spillavhengighet. Etter noen dager ble det imidlertid avslørt av noen andre spillere at Sheylas selvmord bare var virtuelt - Sheyla eksisterte ikke på ordentlig, og spillet fortsatte som før. Det gjør det ennå. Les mer: MJS: Death of a game addict Wired: Did Game Play Role in Suicide? Wired: The Quest to End Game Addiction Salon: Life, death and Everquest EverQuest: EverQuests nettsider BBC How to survive the internet Internet/Computer Addiction Services The Centre for Online Addiction even.teimansen@dagbladet.no

<QL><HLF>MAGISK: </HLF>EverQuest tilbyr en magisk verden i et uendelig spill, hvor spilleren kan være hva han eller hun ønsker.<QL> Grafikk: EverQuest<QL>
<HLF>FASCINERENDE: </HLF>Enkelte spillere blir så besatt av EverQuest at de logger månedsvis med spilletid i løpet av et år.<QL>Grafikk: EverQuest<QL>
<HLF>- FARLIG ATTRAKTIVT:</HLF> En virtuell verden kan bli farlig attraktiv for personer med psykiske problemer, mener terapeut Jay Parker.<QL> Illustrasjonsfoto: SCANPIX<QL>
<HLF>12 TIMER OM DAGEN:</HLF> Shawn Woolley ble så hekta på internettspillet EverQuest at han spilte 12 timer om dagen, til tross for at han fikk flere epileptiske anfall.<QL>Foto: SCANPIX<QL>
<HLF>NUMMER 1: </HLF>EverQuest er et av verdens største multiplayer-spill med 400.000 deltakere. Spillet er elsket og omstridt.<QL> Grafikk: EverQuest