Spillkrigen

Iransk ungdom får drepe amerikanske og israelske soldater i nytt skytespill.

Videoen over viser scener hvor oppgaven er å redde fanger bak fiendens linjer i kjent dataspillstil. Forskjellen er bare at det denne gangen er iranere som er fanget av amerikanske og israelske styrker, og helten er spesialagent for de iranske sikkerhetsstyrkene.

Spillet «The Special Operation» er foreløpig siste innlegg i propagandakampen mellom amerikanske og iranske spillutviklere.

Istedenfor den virtuelle krigføringen som mange hadde sett for seg, hvor militære hackere rammer fiendens sivile infrastruktur, skjer de hardeste digitale trefningene i konflikten mellom USA og Iran foreløpig i spillverdenen.

- Dette er vårt forsvar mot fiendens kulturelle angrep, uttalte Mohammad Taqi Fakhiran ifølge AP. Han er leder for den islamske studentunionen i Iran som har vært med på å utvikle det nye spillet.

Spillet er sannsynligvis en reaksjon på at den amerikanske episodebaserte spillutvikleren Kuma Reality Games i 2005 lanserte et spill som lar deg angripe iranske atomanlegg.Tidligere har Kuma blant annet latt deg fange en virtuell Saddam Hussein og spille John Kerry i Vietnam.

Det er neppe tilfeldig at to atomforskere er blant de som skal reddes i det nye iranske spillet. Iran og USA har lenge vært i konflikt om Irans sivile atomprogram som Washington mener er et skalkeskjul for å utvikle atomvåpen.

Spenningen økte nylig da fem iranere ble tatt til fange i Irak. USA mente de anholdte var del av en elitestyrke sendt for å trene opp irakisk motstandsbevegelse. Iran holder på at de fem bare er diplomater.

«The Special Operation» er derfor brennaktuelt siden det handler om at amerikanske styrker kidnapper iranske atomforskere på pilgrimstur til Karbala, et hellig sted for sjiamuslimer i Irak. I løpet av spillet flyttes forskerne til Israel, og foruten å drepe amerikanske og israelske soldater er oppgaven å sikre etterretningsinformasjon til den iranske hæren.

- Politiske spill er en økende trend, kommenterer Torill Elvira Mortensen, førsteamanuensis ved avdeling for mediefag på Høyskolen i Volda.

- Det har alltid vært spill med kontroversielle og politisk ukorrekte budskap, for eksempel rasistisk innhold. Men ettersom dataspill nå har blitt et massemedium med stort nedslagsfelt kan innebygde politiske budskap nå et mye større publikum enn før.

Årsaken til at det iranske Øversterådet i fjor tok initiativ til et eget spillfond er ifølge dem selv for å «opprettholde iransk identitet». Sannsynligvis er de også motivert av studier som viser at 55 prosent av iransk ungdom viser stor interesse for dataspill.

I «The Special Operation» vises det iranske røde, hvite og grønne flagget blafrende i hjørnet, og om man dør får man opp meldingen «Vår motstand vil overvinne fienden».

- Vi ønsker å promotere ideer om forsvar, selvoppofrelse og martyrdød, uttalte Taqi Fakhiran på en pressekonferanse i forbindelse med lanseringen av spillet.

Han kommer fra samme studentgruppe som stod bak den kontroversielle konferansen «En verden uten Sionisme» i 2005. Det var her president Mahmoud Ahmadinejad oppfordret til å «slette Israel fra kartet».

I løpet av «The Special Operation» får man også anledning til å redde iranere fra Israel. Innslaget er basert på virkelige hendelser, for i 1982 ble fire iranere som befant seg i Libanon bortført til Israel.

Israel har aldri gitt ut noe informasjon om iranerne, men i 1989 kunne frigitte libanesiske fanger bekrefte at de hadde sett gruppen på tre diplomater og en journalist i et israelsk fengsel.

Denne måneden har de vært fengslet i 25 år, om de fortsatt er i live.

- "The Special Operation" et utviklet for å påvirke holdninger. Er spill gode propagandakanaler?

- Spill er en problematisk propagandakanal fordi det åpner for alternative tilnærminger og ulike tolkninger. Men om det allerede eksisterer en stemning blant folk, som i forholdet mellom Iran og USA, tror jeg helt klart spill kan forsterke følelser, svarer Mortensen.

Men ikke alle propagandaspill fungerer etter hensikten.

Rundt årtusenskiftet ga den amerikanske hæren ut gratisspillet «Americas Army» i et håp om å øke rekrutteringen. Betydelige ressurser ble lagt ned i spillet som kostet et sted mellom seks og åtte millioner dollar å utvikle. 

Spillet er blitt kategorisert som viralmarkedsføring, «militainment» og «propa-game».

Innen 2005 hadde onlinespillet til den amerikanske hæren oppnådd mer enn seks millioner registrerte brukere. Ifølge en uavhengig undersøkelse mente 30 prosent av unge amerikanere som var positive til militæret at spillet hadde vært en viktig påvirkningskilde. Så langt var prosjektet en ubetinget suksess.

Ifølge Mortensen fikk likevel spillutviklerne problemer da unge brukere fra hele verden meldte seg inn i stor skala. Ikke alle kom for å spille.

- Det som skulle være en enkel informasjonstjeneste for den amerikanske hæren ble etter hvert bombardert med spørsmål om amerikansk utenrikspolitikk. De militære som skulle svare på karrierespørsmål måtte etter hvert suppleres med folk som kunne redegjøre for kompliserte geopolitiske problemstillinger, forteller Mortensen.

Brukere endret dessuten på kildekoden i spillet så man kunne spille i rollen som terrorist mot amerikanerne. Forskjellen var bare kosmetisk på det enkelte system, andre spillere merket det ikke, men mange fikk nok ut mye frustrasjon.

I fjor fikk de amerikanske utviklerne i Kuma Reality Games  nyss om spillet som skulle utvikles i Iran. Siden deres spillserier utkommer i episodeform kom de derfor iranerne i forkjøpet med tittelen «Payback».

Hovedpoenget i Kumas versjon var at de iranske forskerne var politiske avhoppere og aldri var blitt bortført. I forbindelse med lanseringen uttalte representanter fra Kuma at deres motiver var å opprette «seriøs politisk dialog» med Iran.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

twe@dagbladet.no

LAGET PÅ KJERNEKRAFT: Hoveddesigner Alireza Masaleli presenterer det nye iranske dataspillet. Bildeteksten i bakgrunnen sier «Presentasjon av Irans første dataspill laget på atomkraft»
FORSTERKER FØLELSER: Torill Elvira Mortensen, førsteamanuensis ved avdeling for mediefag på Høyskolen i Volda, mener propagandaspill kan forsterke en eksisterende stemning.
HEVN I IRAK: Utvikleren Kuma Reality Games kom de iranske utviklerne i forkjøpet med spillet «Payback».
AMERIKANSK REKRUTTERINGSMODELL: Den amerikanske hæren bruker «Americas Army» som rekrutteringsverktøy. Spillet har blitt kalt «militainment» og det har fått mye kritikk for sin tekniske skildring av krig.
KJEMPER MOT AMERIKANSKE OG ISRAELSKE SOLDATER: Til forskjell fra mange lignende vestlige spill er det israelske og amerikanske tropper iranske ungdommer nå får skyte på.
AMERIKANSK ANGREP: Bildet stammer fra det amerikanske spillet «Assault on Iran», som lar deg angripe iranske atomanlegg.
MARTYRSPILL - Vi ønsker å promotere ideer om forsvar, selvoppofrelse og martyrdød, uttalte Taqi Fakhiran fra den Islamske studentunion nylig på en pressekonferanse om spillet «The Special Operation».