Stjerner i sikte

Firmaet står foran en viktig avgjørelse. Hvem kontakter du for gode råd. Advokaten eller astrologen din?

SOLLIHØGDA. Siri Hall regner. Noterer, tegner opp linjer i grønt, blått og rødt. Vil det lønne seg å kjøpe opp byggefeltet i Asker, eller er det best å styre unna? På Jevnaker venter entreprenør Cato Elnæs spent på utfallet. Jobben hans er å kjøpe opp tomter og selge dem videre. Timing er alt. Derfor har han de siste to åra bedt om hjelp fra Siri Hall.Hall er utdannet siviløkonom. Men verktøyet hennes er ikke lenger regnskap og tall. Det er Pluto, Venus og de andre planetene i solsystemet.{ndash}Ofte tror man at ting bare skjer. Men det er ikke sikkert at det er slik. Det kan hende det ligger noe bak, sier Elnæs. Han mener stjerner og månefaser. Og han spøker ikke.{ndash}Man pleier å si at man har gode og dårlige dager. Astrologien gjør at jeg får vite når de kommer. Hvis jeg holder på med et prosjekt får jeg hjelp til å se når det er gunstig å være pågående, kjøpe eller ligge lavt.Elnæs\' stjerneråd er basert på horoskopet til prosjektene. Det lager Hall ved å ta utgangspunkt i prosjektets «fødselstidspunkt». Oppstartstidspunktet, for dem som lurer.OSTEFABRIKKEN SYNNØVE FINDEN 1993. Dag Swanstrøm setter seg tungt ned bak skrivebordet på sjefskontoret. Han er bekymret. Sju ansatte og tretten millioner kroner i omsetning er ikke mye å slå i bordet med når konkurrenten heter Tine. Så ringer telefonen. {ndash}Jeg fikk et tilbud om å selge selskapet. Budet var ikke så veldig bra, men jeg var usikker. Skulle jeg selge eller skulle jeg ikke? Swanstrøm må ta et valg. Han velger å kontakte astrolog. {ndash}Jeg hadde en bekjent som hadde gått til astrolog og fått god hjelp. Hvorfor ikke? tenkte jeg. Astrologen ser etter tegn i hånda og ansiktet til Swanstrøm. Ser på planetenes stilling. Leter etter framtida for budeia Synnøve. Rådet er stjerneklart: Du må ikke finne på å selge! I løpet av de neste ti åra vil Synnøve vokse seg stor og feit. Swanstrøm bestemmer seg: Synnøve Finden skal følge melkeveien. I dag har meierikonsernet 276 ansatte og en omsetning på godt over 500 millioner kroner. Selskapet går nå også med overskudd.{ndash}Jeg er glad jeg ikke solgte, humrer Swanstrøm i dag.På et kontor i Brugata i Oslo står mannen som pekte ut veien for Synnøve Finden. Stjernekart, papirer og bøker ligger overalt. På pulten står en lykkebuddha for god økonomi.{ndash}Astrologi kan brukes til alt. Det er det som er så fint, sier Henning Hai Lee Yang.{ndash}Til hva da?{ndash}Hva du vil. Plukke ut ledere, strategi, aksjer. Jeg har gitt noen gode børstips, ja. Det er flere som har tjent mye penger på meg, sier Yang. Og gliser.BEDRIFTSASTROLOGI KALLES DET gjerne når stjernene viser vei i næringslivet. Særlig i USA og Russland, men også i nabolandet Danmark, er det populært å bytte konsulenter i mørk dress ut med stjernetydere. Ifølge dem er det visstnok ikke lite planetene kan påvirke. Røde tall i regnskapet? Følg med på Pluto og Saturn, lokkes det. Dårlig kommunikasjon innad i bedriften? Kanskje Merkur står litt kinkig til. Ny strategi? Sjekk hele solsystemet. {ndash}Alt går i syklus. Dermed kan man beregne seg fram til hva som vil skje i framtida, sier Yang. I tillegg til å tegne horoskop, leser han hender og ansikt, og benytter seg av spådomsverktøyet I Ching. Kundene er en blanding av kjendiser, privatpersoner, børsmeklere og andre næringslivsfolk.{ndash}ASTROLOGIEN ER MENT Å GI SVAR, men problemet er at man gjerne finner det man leter etter, sier kulturforsker Lillian Halvorsen ved Universitetet i Oslo. {ndash}Spådommene er ofte selvoppfyllende. Men slår de ikke til, kan man alltids skylde på at Pluto sto litt kinkig til eller noe sånt, sier Halvorsen. Hun er skeptisk til koblingen mellom næringsliv og planeter.{ndash}Personlig kan jeg synes astrologi er morsomt, men som forsker er jeg skeptisk til at astrologi benyttes i næringslivet. Det kan sikkert være nyttig som diskusjonsgrunnlag, men utover det tror jeg det har lite for seg.I 1997 skrev Halvorsen hovedoppgave om astrologi.{ndash}Interessen for astrologi har vokst mye siden 70-tallet. Nå har det nok flatet ut, men det er nytt at astrologien dukker opp i næringslivet. Dette liker hun dårlig.{ndash}Nå risikerer vi at folk med makt til å ta viktige avgjørelser som ikke angår dem selv, handler på bakgrunn av astrologi. Akkurat som konger og statsoverhoder har gjort i tidligere tider.Ikke minst er hun kritisk til bruk av astrologi i ansettelsesprosesser. Et tema som de siste åra har vært heftig diskutert i Danmark.{ndash}Jeg liker ikke tanken på at man skal bli satt i bås etter når man er født {ndash} ikke etter hvem man er og hva man har gjort, sier hun.IFØLGE NORSK MONITOR er nesten halvparten av Norges befolkning positivt innstilt til astrologi. Åtte prosent av oss tror at det helt sikkert er noe i det. Likevel tier mange om sin tro på stjernene. Ikke minst kundene i næringslivet. {ndash}Nordmenn er altfor redde. Jeg synes ikke det gjør noe å si det. Jeg tror det finnes mye mellom himmel og jord, og det pirrer meg. Dette er rett og slett jævlig morro, sier meierisjefen Dag Swanstrøm. Han tilhører likevel unntaket.{ndash}Det er ennå flaut å innrømme at man går til astrolog. Folk er redde for å miste ansikt. Det hender at jeg må love kundene å ikke fortelle noen at de går til meg, sier astrolog Christa Hensel. Hun har diplom fra Astrologisches Psychologisches Institut i Zürich, og har jobbet som astrolog i Stavanger-området i 13 år. De siste to åra også med kunder i næringslivet. Hun er det eneste norske medlemmet i International Society of Business Astrologers. Hun hevder at interessen for bedriftsastrologi er økende.{ndash}Jeg får stadig flere henvendelser. Jeg vil si at det er en ny trend.FRA HJEMMEKONTORET i Drammen følger Andrew Bevan nøye med. Om børsen går opp eller ned, om selskaper taper eller vinner. Men Bevan er ikke aksjemekler. Han er astrolog. {ndash}Ved hjelp av teknisk analyse og astrologi forsøker jeg å se finansielle trender. Det gir meg et bilde av markedet framover.Bevan har jobbet som astrolog i 21 år. Med særlig fokus på finansiell astrologi. Den selvlærte aksjeanalytikeren gir råd både til profesjonelle investorer og andre aksjeinteresserte.{ndash}Jeg tror prisingen i markedet bygger på kollektiv psykologi. Vi er som en saueflokk styrt ut ifra rytmene i naturen. Astrologi og planetenes bevegelser viser disse rytmene, sier Bevan.Han legger særlig vekt på fenomener som solformørkelse og månens omløpstid.{ndash}Hva kan kundene få ut av dette?{ndash}Penger, kanskje? Jeg synes det er ærlig å komme med en påstand om en aksje. Det er ikke plass til svada, enten slår det til eller ikke. Tall er tall.{ndash}Hvordan har det gått?{ndash}Jeg har ei lang merittliste, og forutså blant annet Asia-krisen og IT-kollapsen mange måneder i forveien.{ndash}Da må vel du være rik, da?{ndash}Ingen er feilfrie. Men jeg kan leve av mine egne investeringer.PÅ KUNDELISTENE til bedriftsastrologene finnes det flere næringslivsprofiler.REMA 1000s Odd Reitan har prøvd. Hans Geelmuyden i konsulentfirmaet Geelmuyden.Kiese også.{ndash}Jeg fikk laget et horoskop en gang. Syntes det var morsomt, men jeg vet ikke om jeg tror på sånt, sier Reitan.Geelmuyden fikk en gang laget et horoskop til alle i ledergruppa.{ndash}Det var en litt morsom greie, for å se hva vi kunne gjøre med kommunikasjonen innad. Men jeg tror ikke på astrologi.{ndash}Og hvordan gikk det med ledergruppa?{ndash}Den ble oppløst et halvt år seinere.På Jevnaker avventer entreprenør Cato Elnæs byggefeltet i Asker. Han tviler ikke på stjernene.{ndash}Akkurat nå er jeg inne i en periode med påvirkning fra Uranus og Pluto. Det betyr uventede hendelser og maktkamp. Jeg bør altså ligge lavt.{ndash}Har du fått gode råd?{ndash}Det meste har stemt bra. Hvis det ikke har slått til, kan det være tolkningen som har vært feil, sier Elnæs.ASTROLOGEN HANS INNRØMMER at hun aldri kan være hundre prosent konkret.{ndash}Jeg er ikke synsk, og kan ikke si at du vil tape 170000 kroner i neste uke. Men jeg kan se om du kommer inn i en periode hvor du ikke bør investere. Så får kunden velge selv. Jeg tenker ikke for dem, sier Siri Hall.{ndash}Og treffsikkerheten?{ndash}Bedre enn værmeldingen i alle fall.{ndash}JEG KALLER ASTROLOGI for en form for religion, og synes ikke tro har noe å gjøre i næringslivet.Kulturhistoriker Audhild Skoglund kom i 1999 ut med boka «Jakten på en indre gud» om ulike New Age-fenomener i samfunnet.{ndash}Hvis man skal gjøre en morsom greie, så spiller det ingen rolle om man bruker astrologi. Problemet kommer hvis ansatte føler seg presset til å være med på en slik ting, uten å ha lyst. Eller at man tar beslutninger som påvirker de ansatte på bakgrunn av en slags magisk veiviser.Hun syns det er trist hvis næringslivsledere ikke er i stand til å ta avgjørelser på normalt vis. {ndash}Astrologi er omtrent det samme som å spå i kaffegrut. Bare man tror nok, er det en sjanse for at det fungerer. Det er også lett å se tilbake på det som har skjedd og tenke at det stemmer overens med det en astrologi spådde en gang. Alt det som ikke stemmer fortrenger man. Det er veldig vanlig, men også veldig menneskelig. Er bedriftsledere som spør astrologer om råd i forretninger naive? lene.vintervoll@dagbladet.no

Artikkelen fortsetter under annonsen

<HLF>Stjerneperspektiv: </HLF> Jeg er ikke synsk, og jeg kan ikke si at du vil tape <QL>170 000 kroner i neste uke. Men jeg kan se om du kommer inn i en periode hvor du ikke bør investere, sier astrolog Siri Hall.
<HLF> Krydder:</HLF> Dag Swanstrøm i meieriet Synnøve Finden lytter gjerne til astrologi. - Jeg ser på astrologi som krydder. Hvorfor skal alt være så kjedelig?
<HLF> Astrologen:</HLF> Jeg har gitt noen gode børstips, ja, sier Henning Hai Lee Yang.