I 1975 ble det innført ved lov at opplæringen i skolen skulle tilpasses evner og forutsetninger til den enkelte elev. Det var en svært viktig lov. Alle foreldre i Norge er forpliktet til å gi barna sine en eller annen form for utdanning. Da skulle det bare mangle at opplæringen passer til barnet.Over førti år seinere er denne loven fortsatt oppe til diskusjon. For når kan vi si at opplæringen var tilpasset ditt barn? Som vi snakker mye om i skolen; hva er kriteriene for måloppnåelse her? Og hvor ofte skal opplæringen være tilpasset? Er det et krav om hver time, eller snakker vi om en oppsummering i løpet av et år, der man kan konkludere med at man stort sett henger med, eller ikke? Som mange andre lover, er den oppe til tolkning - til stor panikk for mange lærere, og stor frustrasjon for mange foreldre, som mener at barna deres ikke har fått tilpasset opplæring.
Allerede abonnent? Logg inn
Våre beste tilbud!
Dagbladet Pluss
Mer å snakke om
Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger