Svarte om samtidskunst

Nå stilles døde, sammenklistrede DamienHirst-fluer ut i Oslo.

FORMALINFYREN Damien Hirst, porno/reklame-elskeren Jeff Koons, Robert Gober med sin barndoms servanter og 8 andre kunstnere blir i helga og flere måneder framover å finne på Astrup Fearnley i Oslo. Her kan du komme over et digert akskebeger fylt med søppel, en kraftig mannsfot stikkende ut av en vagina, en Ford i rustfritt stål fylt med whisky.

I forbindelse med den nye utstillingen møter Astrup Fearnleys kunsteksperter i nettmøte for å svare på dine spørsmål om samtidskunst.

I KONTEKST. For mange fremstår verkene forvirrende. De gir mer mening om man  får vite mer om kunstnernes historier, bakgrunn og mål. Og museet er opptatt av å formidle kunsten på en enkel måte. Det er blant annet lagt opp til at du kan få høre om kunstverkene via mobilen din.

Mer kan du også spørre om her på Dagbladet.no Lurer du på hva de oppdelte kuene i «Mother and Child Devided» egentlig handler om, hva Jeff Koons mener med å lage glorete gullstatuer i porselen eller hva museet ønsker å formidle i sin utstilling?

Til nettmøtet møter museets tre kuratorer Gunnar B. Kvaran, Grete Årbu og Hanne Beate Ueland.

JEFF KOONS: Tar reklame og lager kunst av det. Her «Art Magazine Ads».
ROBERT GOBER: Skulpturen er montert i et hjørne og et stort mannsbein støtes ut av en kvinnekropp. Mannsbeinet er dekket med hår, mens kvinnekroppen er flatt og skinnende, uten detaljer eller hår. «Untitled» laget Robert Gobler i 1993/94 og det stilles nå ut på Astrup Fearnley i Oslo.
<B>FLUEGRØT: Damien Hirsts «Leukaemia» fra 2003 består av døde, sammenklistrede fluer.