Tar opp tråden

Hva gjør et motehus som holder på å gå i glemmeboka? Skaffer seg en ung, vågal designer, så klart.

Motehus: Givenchy Navn bak logoen: Julien Macdonald GIVENCHY VAR 50-TALL, Audrey Hepburn i «Breakfast at Tiffany\'s» og rene, enkle linjer. Helt fram til 1990-tallet. Da tok noen rampete briter over. Først var det overdådige John Galliano som satte Givenchy på hodet. Så var det arbeidergutten Alexander McQueen som sendte sjokkbølger gjennom gangene. Nå går det litt roligere for seg. Julien Macdonald liker å bli kalt «The King of Glamour».{ndash}Ingen i London er mer glamorøs enn meg {ndash} jeg elsker kvinner, og jeg elsker glitrende klær, har han sagt.Waliseren Macdonald har gjort kometkarriere. Allerede før han var ferdig på designskolen, ble klærne hans vist i motemagasiner, særlig strikketøyet hans. Det gikk ikke Karl Lagerfeld hus forbi, og dermed kunne den da 21 år gamle Julian skryte av å lage strikketøy for Chanel mens han fremdeles satt på skolebenken. Motehuset Givenchy eies av LVMH (Louis Vuitton Möet Hennessy, som også eier Louis Vuitton, Dior og mye, mye mer). I fjor trakk Alexander McQueen seg etter en veldig offentlig krangel med dette selskapet. Macdonald tok over som hoveddesigner for Givenchy. Men det er vanskelig å gå i Gallianos og McQueens fotspor. Macdonalds vårkolleksjon har fått kritikk for ikke å være nyskapende nok, at det er for mye 80-tall, for mange «Flashdance»-referanser, for mye kopiering av andre og mer sprelske designeres ideer. Kanskje motehuset Givenchy likevel har det bedre med en som lager masse bråk, både på catwalken og i syrommet? Motehus: Louis Vuitton Navn bak logoen: Marc Jacobs HVIS DU VIL FORSIKRE DEG om at bagasjen din blir stjålet, kjøper du Louis Vuitton-kofferter. LV-monogrammet er like kjent som de doble Chanel-C-ene. Louis Vuitton var en mann som levde på 1800-tallet i Paris, som oppfant en ny type koffert. Den nye kofferten var som et garderobeskap: Den hadde plass til å henge kjoler og små skuffer til andre plagg. Vuittons oppfinnsomhet har skaffet ham et liv etter døden. I dag, 110 år etter Mr. Vuittons død, er koffertene hans fremdeles populære. Firmaet med hans navn har utvidet. Nå lages det også klær under dette navnet. Og mannen som skaper dem er newyorkeren Marc Jacobs. Marc Jacobs startet som motedesigner på åttitallet i New York, under eget navn. Han har fortsatt å tegne klær under eget navn, samtidig med ansettelsen hos Vuitton. Marc Jacobs\' show var faktisk det siste showet som ble vist under moteuka i New York. Resten av den amerikanske moteuka ble avlyst på grunn av hendelsene 11. september. Jacobs\' kolleksjon for Vuitton ble vist tretti dager seinere. Klærne hadde et naivt og romantisk preg, en litt snobbete hippie-look. Men det er ofte accessoirene som får mesteparten av oppmerksomheten på Vuitton-showet. Denne gangen var en av veskene grønn og formet som en frosk. Et langt skritt bort fra det velkjente LV-monogrammet. Motehus: Hermès Navn bak logoen: Martin Margiela MARTIN MARGIELA ER KANSKJE ikke helt ung, men tar det igjen i originalitet. Belgieren klipper og limer og syr og vrenger på alle mulige plagg og konvensjoner. Når han viser fram kolleksjonene sine, holder han seg helt i bakgrunnen. Han viser seg ikke på catwalken helt til slutt, i motsetning til de fleste andre designere. Klærne kan like godt vises på kleshengere som modeller, og han gir nesten aldri intervjuer. Margiela er en mester i dekonstruksjon og rekonstruksjon. Dressjakker i enorme størrelser, håndmalte jeans, selskapskjoler omsydd til jakker, gensere av gamle sokker og halve kjoler er bare smakebiter på noen av de underlige plaggene som kommer fra hans hender. Selv om klærne kan se underlige ut på kleshengeren, er de som regel kledelige på en kropp. Motehuset Hermès, derimot, er kjent for sober design og solid kvalitet. Franskmannen Thierry Hermès grunnla firmaet i 1837. Han spesialiserte seg på å lage lærvarer og saler. Nesten hundre år etterpå ble den første kolleksjonen av kvinneklær vist. Hermès-skjerfet ble introdusert i 1930-åra, samtidig med Hermès-veska. I 1956 ble den berømt etter å ha hengt fra vakre Grace Kellys hånd. Siden den tid har en rekke designere hatt ansvaret for kleskolleksjonene under Hermès-logoen. Siden 1998 har Martin Margiela hatt ansvaret. Det har i det siste gått rykter om at Jil Sander skal ta over for ham, men det blir hardnakket avkreftet av huset Hermès. Og når Margiela lager klær for Hermès, lar han de halve jakkene bli igjen hjemme. Han lager delikate, men originale klær for selvsikre, voksne kvinner. Motehus: Yves Saint Laurent - Rive Gauche og GucciNavn bak logoen: Tom Ford {ndash}GUCCI ER SOPHIA LOREN. Yves Saint Laurent er Catherine Deneuve, har Tom Ford sagt om sine to motehus.{ndash}YSL-kvinnen kan tenkes å binde fast kjæresten sin og dryppe varm stearin på ham før de har sex. Gucci-kvinnen har bare sex.I 1994 var Gucci et kjedelig motehus som levde av belter og vesker til middelaldrende damer. Da Tom Ford fra Texas tok over, ble Gucci sexy. Han fikk æren for å ha gjeninnført glamouren i motebildet. Det gjorde han med skinnende satengbluser, hoftebukser i fløyel og skimrende metallic-boots. Ford skaffet ikke bare Gucci glamour, han skaffet firmaet bak, Gucci Group, penger. Mange penger. I 1999 ble Sanofi, holdingselskapet bak YSL, kjøpt opp av Gucci Group. De satte gullgutten Tom Ford i sjefsstolen for Yves Saint Laurent Rive Gauche (konfeksjonslinjen, ikke haute couture/skreddersøm). Og popularitet steg. {ndash}Jeg er heldig. Jeg har kommersiell smak, har Ford uttalt.Ikke alle synes Fords kommersielle smak er like festlig. Yves Saint Laurent, altså selve mannen, har visstnok ikke likt Fords markedsorienterte stil. Men Tom selv er fornøyd.{ndash}Hvis jeg liker en sko, pleier tusenvis av folk å like den. Takk Gud for det, for jeg ville vært en veldig ulykkelig person uten den suksessen jeg har hatt. Motehus: Balenciaga Navn bak logoen: Nicolas Ghesquière CRISTÓBAL BALENCIAGA VAR en av moteverdenens aller største. I etterkrigstida var han en av new look-designerne, og i 1957 lanserte han babydoll-looken. Men etter Balenciagas død i 1972 forsvant interessen for motehuset med samme navn. Butikkene stengte og motevisningene opphørte. Selv om enkelte forsøkte å blåse liv i navnet Balenciaga, ble det ikke fart i sakene før 28 år unge Nicolas Ghesquière tok over. Ghesquières 2000-kolleksjon slo an blant kritiske motemennesker som var sultne på noe nytt. Lille Nicolas begynte tidlig å interessere seg for klesdesign. Elleve år gammel begynte han å lage skisser inspirert av det han så i morens motemagasiner. Ikke lenge etter begynte han å jobbe for designeren Agnès B i skoleferiene.Da han var ferdig med gymnaset, fikk han oppfylt sin egen barndomsdrøm: jobb hos Jean-Paul Gaultier. Men det er under den ærverdige logoen til Balenciaga han har blitt kjent. Selv om Ghesquière ikke designer under eget navn, blir han sett på som en av de unge, uavhengige designerne.{ndash}Det er veldig interessant at folk ser på meg som en av de unge, uavhengige designerne, selv om jeg designer for et stort hus som Balenciaga, har Ghesquière uttalt.Det er kanskje fordi han tenker i helt andre baner enn designere flest. I fjor sydde han palestinaskjerf på blondebluser. I år er det lappeteppeaktige kjoler og militærinspirerte bukser, og alle vil ha en bit av ham.{ndash}Det er hyggeligere å være i en situasjon der folk vil ha deg, enn å være den som ber om oppmerksomhet, er Ghesquières tørre kommentar til egen suksess. anna.b.jenssen@dagbladet.no

<HLF>Gullgutten:</HLF> - Ingen i London er mer glamorøs enn meg - jeg elsker kvinner, og jeg elsker glitrende klær, har mannen som har overtatt motehuset Givenchy, Julien Macdonald, sagt.
<HLF>Dramatisk:</HLF> Macdonald har fått kritikk for mye 80-tall, for mange «Flashdance»-referanser.
<HLF>Pent på pinne:</HLF> Allerede før han var ferdig på designskolen, ble Macdonalds klær vist i magasiner, særlig strikketøyet.
<HLF>Delikat:</HLF> Margielas mote for Hermès.
<HLF>Gjeninnførte glamouren:</HLF> Tom Ford gjorde gjorde det med skinnende satengbluser, hoftebukser i fløyel og skimrende metallic-boots.
<HLF>Stripete:</HLF> Jacobs\' kolleksjon for Vuitton ble vist tretti dager etter 11. september. Med et naivt og romantisk preg, en litt snobbete hippie-look.