Terroraksjoner utløser ulykker

Tre dager etter et angrep øker antallet trafikkdødsfall.

NYTT TALLMATERIALE fra Israel gir en dyster bekreftelse av det gamle munnhellet «en ulykke kommer sjelden alene». Tre dager etter et terrorangrep der minst ett menneske dør, øker antall mennesker som blir drept i trafikken med 35 prosent i forhold til en gjennomsnittlig dag. Dersom terrorangrepet er ekstra stort, og mer enn ti mennesker blir drept, øker dødstallene i trafikken med nesten 70 prosent tre dager seinere. Samfunnsforskerne Guy Stecklov ved det hebraiske universitetet i Jerusalem og Joshua R. Goldstein ved universitetet i Princeton har sett på trafikkmønstre og ulykker i Israel fra januar 2001 til juni 2002. I løpet av perioden var det 63 terrorangrep der minst en person ble drept. Det er kjent og nærmest selvsagt at folk som er nært berørt av terrorangrep kan få sterke etterreaksjoner. - Det ingen har sett på tidligere, er reaksjonene blant vanlige mennesker på befolkningsnivå, sier Godstein til New Scientist. - Vi vet at etter et terrorangrep er det færre mennesker som går på restaurant. En undersøkelse av sammenhengen mellom trafikkulykker og terrorisme kan belyse oppførsel som vi normalt ikke tror blir påvirket av terrorisme - både som samfunn og på individnivå, sier Stecklov til den israelske avisa Haaretz. DET OPPSIKTSVEKKENDE ved funnene er at tallene på trafikkulykker ikke endres den dagen et terrorangrep finner sted, eller dagen etter. Faktisk synker ulykkestallene dagen etter et terrorangrep der ti eller flere mennesker blir drept, før de stiger med 69 prosent den tredje dagen. Forskerne har ikke funnet klare beviser for hva de drastiske endringene kommer av. Tallene kan skjule selvmord, men Goldstein mener det er sannsynlig at kollisjonene er et resultat av stressreaksjoner hos bilistene. - Forestill deg at du blir sjokkert av noe. Du tar det med ro noen dager, men så tror du at du kan komme deg på beina igjen. Men når du reiser deg igjen, kan du falle sammen. Folk blir distrahert, og det kan være grunnen til at det intreffer flere ulykker, sier han. Stecklov sier det kan tenkes at alle opptrer mer forsiktig og høflig etter et terrorangrep. Etter et par dager med selvbeherskelse kommer en motreaksjon, og oppdemmet aggresjon slippes løs bak rattet. EN ANNEN FORKLARING forskerne foreslår, er at dette er befolkningens reaksjon på voldelige hendelser. - Undersøkelser publisert på 1980-tallet viste at tre dager etter at en rollefigur i en tv-serie tok sitt eget liv, var det en bølge av selvmord, bilulykker og småflystyrter. Dette er kjent som «selvmordsherming» (suicidal mimicry - red. anm.). Andre studier har vist at etter en boksekamp øker drapstallene i USA, sier Stecklov. Undersøkelsen er publisert i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Science. Goldstein og Stecklov tror funnene fra Israel kan overføres til andre samfunn som opplever gjentatte terrorangrep. De poengterer imidletid at Israel kan være et spesielt tilfelle på grunn av den høye frekvensen av angrep, den lille og sammensveisede befolkningen og den beryktede aggresive kjørestilen, skriver New Scientist.

UTLØSES AV TERROR: Tre dager etter terroraksjoner går antallet dødsfall i trafikken drastisk opp, viser statistikk fra Israel.
BUSSBOMBE:</B> I februar ble sju drept og 50 skadd da en selvmordsbomber sprengte en buss i Jerusalem.