DER, ET ELLER ANNET STED mellom Norge og Sverige, suser Petter Solberg av gårde i sin røde Subaru stasjonsvogn. Norges raskeste mann, verdens hyggeligste rallykjører. Ved siden av ham kvitrer svenske Pernilla, i baksetet skriker Oliver. Like bak kjører storebror Henning med sin Maud og de tre barna. De er på ferie. I natt sov de i bilen. {ndash}I bilen!?{ndash}Jeg sover mye heller i bilen enn på hotell, sier Petter Solberg. Egentlig skulle vi møtt ham i Sandefjord, men når de rastløse brødrene Solberg er på tur, er alt usikkert. Skulle de reise tirsdag kveld? Onsdag morgen? Ingenting var bestemt. Klokka halv tolv kastet de koner og barn i bilene, og i sommernatta spant de av gårde fra Kvinesdal mot Sandefjord. Halv fire om morgenen la de seg til å sove litt på ei ferjekai. {ndash}Nå er vi på vei inn i Strömstad. Og etterpå kjører vi til Skara Sommarland, sier Petter Solberg. Vi tok intervjuet over telefon. TIL DEM SOM IKKE KAN SLIKT: Rally er bilsportens langdistansegrein. I VM kappkjører 14 mann over hele verden: Monte Carlo, Sverige, Argentina, Kypros, Australia, New Zealand, Afrika, Finland og så videre. Løpene går over flere dager, og hver dag sitter de 12{ndash}14 timer i bilen. I juli kjørte han i Afrika. {ndash}Jeg var så tent, men alt gikk til...til...Han leter etter det riktige ordet.{ndash}«Helvete»?{ndash}Nei, det er altfor pent uttrykt. Etter en kilometer røyk kløtsjen, så punkterte han, deretter røyk turboen, og da han fløy lavt over ørkensanden i mektige Rift Valley i 220 kilometer i timen, eksploderte motoren. Skuffet og nedbrutt satte han seg på flyet hjem til Norge og Spydeberg der kone, sønn og ei uke ferie ventet. Og hva gjør han da? Jo, han drar på bil ferie. {ndash}Jeg er så vant til å sitte i bilen, så det er ikke noe problem. Sånn er\'e. Jeg er ganske spessiell . DET ER ET STORT APPARAT med når de sju fabrikkteamene skal vise hvem i verden som bygger de raskeste og mest solide bilene. {ndash}I vårt team er vi rundt hundre mennesker. Massør, lege, fysio, catering og en haug mekanikere.Alle skal sørge for at førstesjåfør Tommy Mäkinen og andresjåfør Petter Solberg yter sitt beste. De to har mellom 13 og 20 mekanikere hver. {ndash}Foran hvert løp tester vi ulike typer dekk, dempere, stag, høyder, vinkler, camber.{ndash}Camber?{ndash}Det blir for teknisk dette for deg. Men det er disse små justeringene som gjør at vi kan vinne. Ved å finne det riktige oppsettet, den riktige kombinasjonen. Og så kjøre helt på grensa av det mulige.Ved siden av Petter Solberg sitter den elleve år eldre kartleseren Phil Mills fra den lille landsbyen Trefeglwys i Wales. Foran hvert løp kjører de to ganger gjennom løypa. Solberg forteller hvordan veien er, og Mills noterer ned. Under løpet skriker Mills ut sine «notes»:{ndash}Four right, over crest, opens flat, over small bump. Sånne ting. Hele tida.PETTER SOLBERG KOMMER FRA en 280 mål stor gård i Spydeberg. For ti år siden ble 300 griser sendt til slakteriet, og grisehuset ble ombygd til verksted med tre garasjeporter. Det er der inne at moren Tove og faren Terje har lagret sine rallypokaler. {ndash}Mutter\'n og fatter\'n har vel 350 pokaler til sammen. {ndash}Du har mye å slekte på?{ndash}Ja, og så har begge onklene mine kjørt. Og brorsan. Og Pernilla og faren hennes. Og onklene til Pernilla. {ndash}Så under en familiemiddag på Spydeberg?{ndash}Da ville du ikke være der. Da prater vi bil. Spesielt Henning og jeg. Mutter\'n sa det på julaften i fjor: «Blir det ett ord om bil i kveld, blir det ingen mat.» Broren Henning kjører også rally og vant NM-gull i 1999, 2000 og 2001. {ndash}Vi har vært konkurrenter i alle år. Mange tror vi er megauvenner når vi snakker sammen, men det er bare sånn vi forteller hverandre ting. {ndash}Ved å skrike?{ndash}Helt riktig. Det blir et veldig kaos. Vi kjefter og diskuterer og ordner noe jævlig. Og uansett hvor i verden jeg er {ndash} vi ringer hverandre ti ganger hver dag. DET VAR FORD SOM FØRST OPPDAGET TALENTET Petter Solberg. I to år var han læregutt, før han uventet ble snappet opp av Subaru. Ford raste over overgangen og satte sine advokater på saken. For første gang møtte Solberg motgang, han gikk på en solid smell. {ndash}Det var for mye tull mellom teamene, og det tok psyken min. Jeg vil ikke ha tull. Jeg vil ha hundre prosent, og har jeg ikke det, kan ting gå inn på meg. {ndash}Hvilken type tull?{ndash}Det vil jeg helst ikke gå inn på. Men jeg vil ikke være uvenner med noen. Og det var jeg med Ford den gangen. For å komme seg opp igjen, tok han all verdens tester. Han trakk visdomstenner og ble anbefalt å redusere inntak av sukker, koffein og sitron. Og så fikk han hjelp av psykolog. {ndash}Psykologen fant jeg selv. Alt det andre hjalp teamet meg med. Men jeg vil ikke snakke om det der. Det er negativt, sier Solberg. I SEPTEMBER I FJOR KJØRTE PETTER Solberg på New Zealand. Utpå kvelden ringte mobiltelefonen. Samboeren Pernilla var sendt til sjukehus, fødselen var i gang tre måneder for tidlig. {ndash}Jeg fikk sjokk og fikk ikke sove den natta. Dagen etter måtte jeg kjøre, men rett etter målstreken var det fly hjem. Oliver ble født, bare 980 gram. De to første månedene lå han i kuvøse. {ndash}Han er rastløs som sin far. Tok bare en liten tjuvstart som faren har gjort i mange rallycrossløp. Han er en skikkelig plugg nå, sier Solberg. Pernilla forteller at Petter har forandret seg etter at han ble far. Han er blitt tryggere og mer harmonisk.{ndash}Og så har han begynt å se på nyheter. {ndash}Nyheter?{ndash}Før ville han ikke se nyheter. Han ville ikke se noe som var negativt, sier Pernilla. {ndash}Petter er ekstremt positiv. Vi andre overbekymrer oss, tenker og funderer og grubler. Han sier bare: «Dette ordner seg, dette går bra.» Noen ganger kan det nesten bli naivt.NÅR PETTER SOLBERG SKAL karakterisere seg selv, sier han gjerne: åpen, blid, PR-kåt, rastløs, sta, selskapssyk og jævla spessiell . {ndash}Og så kan du legge til temperamentsfull. Jeg eier ikke lunte. Jeg blir stein forbanna med en gang. Men så blir jeg blid igjen etter 20 sekunder. {ndash}Hva mener du med at du er spesiell?{ndash}Det har med livsstilen å gjøre. Jeg er en ekstrem konkurransemann. At jeg hater å tape er bare fornavnet. Derfor vil jeg ha det slik som jeg sier. Men det er slutt på det nå for Pernilla har begynt å ta igjen. Det er kanskje det jeg trenger? hallgeir.opedal@dagbladet.no
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger