Tøff og tidløs

Aldri for ung. Aldri for gammel for jeans.

Se bildespesial! - ALDRI HELT INN ELLER HELT UT. Det er det som er det fine med jeans. De er hverdagslige, holder lenge og er ikke så koblet opp til mote som så mye annet, sier jeansdesigner Håvard Tryti.Pinetrange eller baggy. Med hull eller uten sleng. Med designerlogo eller uten lommer. I over 150 år har jeansbuksa funnet seg godt til rette på bein verden over. Først frelste jeansen plantasjearbeidere og gullgravere på 1800-tallet. Siden har buksa blitt koblet opp mot både cowboyer, rock, ungdomsoppør og mote. Og i dag: et plagg for alle til alt.{ndash}JEANS ER ET PLAGG som stemmer dårlig overens med andre teorier om mote, sier filosof Lars Fredrik H. Svendsen, som for tida skriver bok om motens filosofi.{ndash}Ifølge teorien er mote noe som drypper nedover. Det vil si at moten starter i toppsjiktet i befolkningen og drypper nedover til lavere lag som kopierer den. Men jeans er et plagg som ikke følger denne logikken. Jeansen ble først utbredt i de lavere lagene og har siden blitt et plagg som alle går i. Men når alle går i noe, blir det minimalt identitetsskapende. Så for at vi skal kunne skille oss ut, blir merker stadig viktigere. Merkene er i ferd med å bli nesten viktigere enn plagget, sier Svendsen.Miss Sixty, Nudie, Acne, Fornarina, Seven, Evisu. Og mange, mange andre. Det er lenge siden Wrangler, Lee og Levi\'s var de største kjempene i jeansmarkedet.{ndash}JEANS ER IKKE NOE FASHION-STATEMENT, men et basisplagg du kan bruke til alt. Men det er blitt større etterspørsel etter ulike fasonger, og det er ikke lenger bare én stil som er i motebildet. Det gir plass til mange merker og prisklasser. Du kan få jeans for bare et par hundrelapper eller betale over 3000 kroner for et par fra YSL, sier stylist Sara Skjold.Håvard Trytis jeans Recession er et av de nye merkene som har kommet til de siste åra.{ndash}Jeg liker denimstoffet og er opptatt av at ting skal være funksjonelle. Man skal både kunne bruke klærne mine på jobben og rulle rundt på asfalten i dem.Trytis jeans er helst svarte, grå og brune og har kraftige, tydelige sømmer.{ndash}De skal se ut som en blanding av litt spy og gift. Og litt gull innimellom, sier Tryti.Han synes mange av de nye merkene på markedet er kjedelige.{ndash}Jeansen er koblet opp mot opprør og rock\'n\'roll. Men mange av dagens jeans har mistet denne funksjonen. De fleste er kjedelige og bare hype. MENS HOFTELAVE JEANS med sleng har vært den heteste trenden de siste åra, er smale buksebein og høyt liv à la 80-tallet på full fart tilbake.{ndash}Det hotteste nå er rocka, slitte og smale jeans. Gjerne i svart. For gutta tør jeg å spå at Levi\'s gamle slager 501 kommer tilbake. Jentenes jeans vil også bli høyere i livet og mer feminine. Bukser som understreker lår og rumpe, sier stylist Skjold, som også har tro på mer baggy hiphopjeans.{ndash}Jeans er det mest personlige plagget du kan ha. Alle sliter dem forskjellig og setter sitt personlige preg på dem. Det er det som gjør jeansen unik. Se bildespesial!