Tren deg ut av mørketida

Trening kan minske sideflesk og ridebukselår. Og tungsinn.

- JEG MENER Å HUSKE at vintrene var mørkere, lengre og tristere før. De er jo for så vidt lange og mørke nå også, men nå har jeg et overskudd som gjør at jeg ikke blir for opptatt av det. Katrine Giæver (43) er billedkunstner og selvstendig næringsdrivende. Arbeidene hennes er store og malt på aluminium. Når de skal flyttes, må bicepsene til pers. For å klare hverdagen, med et altoppslukende yrke og to barn, mener hun regelmessig trening er nødvendig.- Jeg er ganske opptatt av at formen ikke skal hindre meg i å gjøre det jeg har lyst til. Ettersom jeg er avhengig av å ta tunge løft i jobben, er jeg også avhengig av å ha god fysikk. Dessuten gir god fysisk form velvære. VELVÆRE, OVERSKUDD OG HUMØR - ifølge ekspertene er premiene for å gjøre en regelmessig fysisk innsats, flere enn en spenstigere kropp og friskere utseende. - Flere befolkningsundersøkelser dokumenterer at fysisk inaktive personer har større sannsynlighet for å utvikle depresjon sammenliknet med fysisk aktive. Å være i god fysisk form ser altså ut til å være en viktig faktor for å forebygge depresjon, sier Anita Aadland, avdelingsdirektør for Avdelingen for fysisk aktivitet i Sosial- og helsedirektoratet.Katrine trener to ganger i uka på kvinnetreningssenteret Spinta som fokuserer på smidighet, balanse og variasjon i øvelsene. Siden hun har frihet til å jobbe når det passer henne, har hun anledning til å delta på morgentimene.- Jeg tenker på treningen som en del av arbeidsdagen min. Og så tillater jeg meg ikke å diskutere for mye med meg selv i forkant. Det er bare å komme seg av gårde.Skjønt - Katrine innrømmer at etter en sein kveld på byen kan det hende hun sover litt lenger...Arne Repål, spesialist i klinisk psykologi og fagsjef for psykiatrien i Vestfold HF, forteller at nettopp når du føler minst for å trene, så vil utbyttet sannsynligvis være størst.- Nettopp når vi er trøtte, uopplagte og slappe vil mosjonen kunne gi ny kraft. Når vi føler at alt er et ork, at vi ikke har initiativ og krefter, da kan fysisk aktivitet gi energien vi trenger. Ifølge Repål gjør været om vinteren at vi isolerer oss mer, og at aktivitetsnivået dermed faller. Redusert fysisk utfoldelse og sosialt samvær kan også bidra til mildere depressive symptomer.- Å legge inn aktiviteter i samvær med andre og få nye impulser, er særlig viktig i vinterhalvåret.- I VINTERMÅNEDENE HAR du mest lyst til å gå i dvale. Det er lett å komme hjem, slenge seg på sofaen - og bli liggende, sier Elisabeth Fredriksen (30), som har råd for sofacampere:- Lag en avtale med noen. Å trene sammen med noen øker sannsynligheten for hyppige og effektive treningsøkter, sier Elisabeth, som jobber med å lage undervisningsopplegg for femteklassinger i Nasjonalforeningen for folkehelsen. Hun har stort sett prøvd det meste av aktiviteter og varierer treningen i forhold til årstidene. Om sommeren går det mest i tennis og markaturer, mens hun om vinteren bruker mye tid på styrketrening, aerobic, klatring og skigåing. Elisabeth velger aktiviteter hun synes er gøy og varierer treningen for å unngå at det blir kjedelig. Karin Mohr Nordviste (43) og Kari Sanengen (51) driver et grafisk designbyrå sammen. Begge to liker å holde seg i form. Karin marsjerer av gårde på tur så ofte hun har anledning, mens Kari liker best å trene i treningsstudio, selv om hun også trives godt i skog og mark.- Jeg var vant til å være i god form, så fikk jeg barn og så droppet jeg litt ut. Plutselig blir du eldre og skjønner at det ikke bare er å trå til og løpe til topps, men at du trenger grunntrening.Karin og Kari har henholdsvis tre og to barn. Med eget firma og et aktivt sosialt liv i tillegg, blir det kanskje lite tid til regelmessig trening? Karin er bestemt på at det er treningen som gjør det mulig å holde et så høyt tempo.- Nettopp fordi vi jobber mye og har familie, er vi nødt til å holde oss i form for å henge med i svingene. For meg gir trening frihet til å gjøre det jeg har lyst til. Kari er enig. Når det gjelder den øvrige effekten av fysisk aktivitet, har de sine teorier.- Jeg tror du automatisk velger å spise sunnere, og kanskje ikke får de søvnplagene mange får. Muligens takler vi også stress bedre.- Den som trener takler det meste bedre, ettersom overskuddet er større. Er du litt på bånn, så takler du jo ingenting. Den som er i god form blir generelt i bedre humør, og lar seg ikke trigge av de små tingene. Psykolog Arne Repål kan bekrefte jentenes teorier:- Regelmessig trening gir bedre søvn, og mange opplever at tunge, negative tanker for en stund blir dempet. De tenker mer kreativt og kanskje mer optimistisk. De føler seg bedre i stand til å møte problemer. Etter å ha trent, blir det lettere å ta vanskelige avgjørelser, sier Repål.FOR DEN SOM ØNSKER maks effekt ut av treningen, er ikke bare tid og innsats, men også sted avgjørende:- Miljøpsykologene hevder at de største gevinstene av aktiviteter i naturen, er at du slipper masse støy og unngår overstimulering av sansene. Du får et friminutt fra den enorme impulsflommen, sier Anita Aadland i Sosial- og helsedirektoratet.Turentusiasten Karin kan liste opp enda flere fordeler med å trene ute i frisk luft:- Generelt liker jeg å gå tur fordi det er deilig å komme i et sånt modus at tankene får flyte litt. En tur gir meg ofte ganske fine ideer jobbmessig også.Karin vet at å komme i gang med jevnlig trening kan være vanskelig, men lover at når du er over kneika, så blir det bedre.- Trening gir et veldig overskudd når du får den inn i hverdagsrutinen. Du føler deg friskere og blir i bedre humør. Særlig om vinteren.Karis syn på effekten av jevnlig fysisk aktivitet er ukomplisert:- Jeg ser på trening som forebyggende helsearbeid.

    froydis.brekken.elvik@dagbladet.no

<HLF>Variasjon:</HLF> Klatreveggen er en av Elisabeth Fredriksens favoritter. Hun varierer treningen gjennom hele året for å unngå at trening blir kjedelig.
<HLF>I god form:</HLF> - Regelmessig mosjon gir økt livskvalitet. Derfor trener vi, sier Karin Mohr Nordviste og Kari Sanengen.