Senior: Britt Johnsen har jobbet på Janusfabrikken på Espedal i 42 år, og går med ull hver dag. 

Foto: Nina Ruud
Mottatt fra epost: 14.12.2011
Senior: Britt Johnsen har jobbet på Janusfabrikken på Espedal i 42 år, og går med ull hver dag. Foto: Nina Ruud Mottatt fra epost: 14.12.2011Vis mer

Ullrush

Etterspørselen etter ulltøy har eksplodert de siste åra. Utenfor Bergen ligger to bedrifter som gjør gull av ull.

Er du en av dem som skyr ull? Begynner du å klø bare du tenker på barndommens stikkende stillongs? Har du traumatiske minner fra den rødflammede halsen du fikk av bestemors hjemmestrikka ullgenser? Da er du snart en minoritet.

Når kulda setter inn varmer stadig flere nordmenn seg i ulltøy. I tillegg til gamle travere som Janus og barselfavoritten Nøstebarn har også nye aktører som Kari Traa og Moods of Norway slengt seg på ullbølgen. Store kjeder som H& M og Cubus melder om økning i salget selv når kulda lar vente på seg. Og du kan plukke med deg ulltøy i kassa på Joker eller sammen med nesespray og Paracet på apoteket. Hva er det som skjer?

-Ull har vokst enormt de siste ti årene, både i omfang og i antall leverandører, sier kulturhistoriker og forskningsleder Ingun Grimstad Klepp ved Statens Institutt for Forbruksforskning.Hun leder et treårig forskningsprosjekt som ser på nettopp verdien av norsk ull. Klepp sier veksten har vært særlig stor når det kommer til klær for barn og babyer.-Barn som blir født i dag vokser opp i ull fra første stund. I barnehager og i småskolen er det i dag helt vanlig å gå i ullundertøy som ordinær påkledning. Det er nytt i forhold til de barna som i dag er 15 eller 20 år.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn