Undertøyet skal synes

Det skal pirre og forlede.

UNDERTØY ER I SKUDDET, derfor er det ingen krise hvis blusen sklir ned fra skuldra og blotter bh-stroppen, eller at blondene stikker seg fram under skjorte- og kjolebrystet, det er tvert imot in . Designere som Vivienne Westwood, Jean Paul Gaultier og Dolce & Gabbana har alltid elsket timeglassfiguren, og nå sørger Sofia Coppolas film om Marie-Antoinette for at korsettet havner fremst i skapet igjen. «Fram med formene!» ble det nærmest ropt fra høstens catwalker, hvor mye fokus var sentrert rundt midjen og brystene. Og akkurat som i ordet strip tease , så skal undertøy bare antyde, pirre og forlede: Erta berta, kanskje får du se mer ...

«STRIPTEASE ER BASERT på en motsigelse: Kvinnen blir mindre seksuell i det øyeblikket hvor hun blir helt naken,» har litteraturforsker Roland Barthes sagt, og tro det eller ei: Striptease har i stor grad dreid seg om å beholde fillene på. I Paris under victoriatida kledde Blanche Carvellis av seg til pianospill, men hun kastet aldri nattkjolen. Den engelske danseyndlingen Lydia Thompson tok sin peroksidblonde dansetrupp på turné til Paris og New York. De brukte hudfargede tights på scenen, og folk strømmet til teatrene.

«JAZZEN OG STRIPTEASEN er USAs eneste bidrag til kulturen», lyder en påstand. Den amerikanske stripteasen sprang ut av vaudeville og varietéteater, og på New York-scenen under depresjonen vokste det fram en egen variant: «Burlesque». Burlesk betyr satire, og var teater og kabaret, med mye humor og glamour, mystikk og erotikk. Showene var populære blant immigranter og arbeiderklassen fordi overklassen ble parodiert og latterliggjort. Den mest feterte stjerna i denne stripteasens gullæra var Gypsy Rose Lee. Hennes berømmelse bunnet lenge i at hun tok av seg mindre klær enn de andre stripperne.

DE SISTE ÅRA har denne glamorøse greina av stripteasen fått en renessanse. I New York, Los Angeles, London og Las Vegas har burlesk-showene gått for fulle klubber.

Og en liten, mørkhåret, amerikansk danser har skaffet burlesk-stripperne berømmelse. Skjønt strippere:

«I burleskens storhetstid så ikke stripperne ut som strippere,» skriver modell og burlesk-danser Dita Von Teese (34) i sin bok om burlesk-fenomenet. Selv lever hun ut sin divadrøm, og det er virkelig ikke noe snuskete eller vulgært over Dita. Hun ser ut som en krysning av Snøhvit og Jessica Rabbit, med melkehvit hud, ravnsvart hår, blodrøde lepper og negler. Dita ble raskt moteverdenens yndling, og har vært på forsida av alle de store magasinene. Hun holder show for all verdens celebriteter, og er gift med gothrocker Marilyn Manson. En av Ditas spesialiteter er å bade i et stort martiniglass.

MENS BURLESKEN VAR UNG, ble det danset og strippet til jazz, først ragtime og så swing, noe som gjorde at jazzen og stripteasen lenge gikk godt overens. Men med andre verdenskrig kom pin-upene: Rita Hayworth, Jane Mansfield og Marilyn Monroe. Bikinien ble vanlig og stripteasen utfordret på hjemmebane. I New York flyttet strippeklubbene inn på 52nd Street, som ble døpt Stripty Second Street, og jazz- og bebopscenen ble presset ut.

-  Vi blir kvalt av en g-streng, beklaget Miles Davis og andre jazzmusikere seg.

En av etterkrigstidas mest berømte og beryktede strippere var den mindreårige Candy Barr. Så var det den barmfagre Tempest Storm og Lili St. Cyr. Lili St. Cyr var Marilyn Monroes store forbilde og kjent som «den best kledde avkledde kvinnen i showbiz».

Så kom de avslørende Kinsey-rapportene, Playboy programerklærer at de vil vise «naboens datter naken» og den seksuelle revolusjon står for døra. Grensen mellom stripp, porno og prostitusjon utviskes, og i 60-åra dør den klassiske stripteasen ut. Man får de pornografiske strippeshowene slik vi kjenner de i dag, utelukkende ment for et mannlig publikum.

MEN DAGENS BURLESK ER langt fra porno. Burlesk er en verden av illusjon og drømmer. En magisk fantasiverden, med en dæsj nakenhet og mest av alt: glamour og show. Som Dita sier om seg selv:

-  Jeg er en flink danser og en søt pike, men jeg er en fantastisk showgirl!

Man tviler ikke. Det er bare å se på de dekadente strassbesatte korsettene, som innhyller den smale, smale midjen. De himmelhøye hælene på lakkskoene. Strømpene med søm og hull til hofteholderen. Flosshattene, de lange hanskene og viftene av svanedun.

-  Burlesk handler nettopp om ikke å være nabojenta, har Dita Von Teese sagt.


Hår og make-up:
Linda Wickmann/MAC

Kilder: wikipedia.org, Weekendavisen, Dita Von Teese: «Burlesque and The Art of the Teese»

Styling: Linda Wickmann og Kristin Guttormsen

Modell: Denise/Pholk

Fra nissen: Sko fra Marc Jacobs/Shoe Lounge<p></p> (kr 3250), maske fra Accessorize (kr 39) og <p></p>«puppepynt» (stylistens egen).
Så er det jul igjen: Paljett-truse i gull (stylistens egen), rød bh fra La Senza (kr 399), stay-ups i netting fra Trasparenze/Steen & Strøm (kr 140) og leopardmønstrete sko fra Paco Gil/Corso Como (kr 1498), nisselua er fotografens.
Du røde, glitrende: 50-talls bh og truse fra La Senza (kr 359 og kr 199), kjede og øredobber fra Dyrberg/Kern (kr 625 og kr 575) og silkestrømper fra Vera & William (kr 549).
Dyrisk: Har øredobber (kr 1100) og armbånd (kr 1175) rundt halsen fra Dyrberg/Kern.
Kom hitover: Cadolle-korsett fra Lingerie Lounge/Steen & Strøm (kr 3995), truse fra Ella M by Lindex (kr 99), kjede fra De Luxe/Shoe Lounge (kr 700) og pisk fra The Lovely Trap (kr 500).
Luksusdyr: Svart, sølv og hvit brokade-bustier fra Det Søte Liv/Valery Prestige (kr 1798).