Ut av kjøkkenet

Når vårsol i bakkene blinker, får jeg så lyst på pasta.

ITALIENSKE MATTRADISJONER er sterkere enn det meste, så når jeg lager mat jeg tror er italiensk, tør jeg ikke lenger påstå at den er det. Kanskje gjør jeg en feil som bryter med tradisjonen i Liguria, jeg kan i min ignoranse uforvarende vise fingeren til en eldgammel siciliansk skikk. Uansett, det er et faktum: Pastaen er på vei tilbake til kjøkkenet mitt. Mens vinteren er ei tid da jeg holder elementene på avstand med tung, robust og ofte tungvint mat, er våren startskuddet for en livsglad gi-faen-holdning. Jeg gidder ikke lenger å stå i evigheter over grytene. Våren skal nytes, og en frisk pastarett er akkurat passe uforpliktende til at den ikke hindrer meg i å suse videre ut i verden. VÅRPASTADen autentiske versjonen heter pasta primavera, men jeg får være unnskyldt: Jeg har aldri smakt en virkelig god vårpasta i Italia. Denne versjonen har i hvert fall alt jeg krever av vårlig energi og friskhet, en av de beste pastarettene jeg vet om. Samtidig er det ikke mer hokuspokus ved tilberedelsen enn kokt spagetti med noen friske grønnsaker. Hva slags pasta du bruker er i grunnen hipp som happ. Som så ofte ellers med enkle retter, er det viktig at du ikke fusker med råvarene: Det blir liksom ikke det samme uten ekte parmesan, gode grønnsaker og akkurat passe kokt pasta. til 4 småsultne eller 2 sultne500 g pastafriske aspargestopper eller miniasparges (jålete, men funker fint)en håndfull sukkererter eller grønne erter (frosne til nød, men ikke fra boks)en håndfull brekkbønner eller aspargesbønner1 fedd frisk hvitløk, uten spor av grøntlitt smør2 dl kremfløte masse nyrevet parmesanSkjær grønnsakene i biter, sånn at alle er omtrent samme størrelse. Dermed kan du steke dem sammen. Knus hvitløken.Kok pasta i lettsaltet vann. Mens pastaen koker, steker du grønnsakene. (Skjønt steker: Sautere i smør er det tekniske begrepet.) Varm smør i ei panne. Smøret skal boble forsiktig, men ikke frese. Ha i hvitløken og stek forsiktig i 1 minutt. Ha i resten av grønnsakene og la steke forsiktig i 3-4 minutter, til de begynner å bli litt myke. Hell over fløte og kok i 2-3 minutter til. Sil pastaen. Ha den tilbake i gryta, eller i en bolle. Hell over grønnsakene med fløte. Ha i godt med nyrevet ost. Bland godt. Litt nykvernet pepper er alt krydderet jeg bruker. MED SOLTØRKEDE TOMATERDenne versjonen er kraftigere på smak, og mildere på kalorier. Den har mye av den samme friskheten, selv om framgangsmåten er en annen. Hvor god den blir, avhenger for en stor del av hvor god kraft eller buljong du bruker. Noen ganger kjøper jeg kyllingkraft på glass. De koster flesk, og jeg føler meg alltid litt dum når jeg bruker kraft for en femtilapp i en så enkel rett. Men det blir bedre. Det beste er å lage kraft selv, eller kjøpe det fra en fisk-og-vilt-butikk.Denne retten blir best hvis du bruker skikkelig mye basilikum og parmesan. Ei hel potte basilikum og over 100 gram fersk parmesan går med når jeg lager den. Dyrt, men godt.nok til 2 sultne500 gram pasta2 dl kyllingkraft15 soltørkede tomater (tørre, ikke på glass)6 fedd hvitløk1 squash1/2 brokkoli, omtrent 10 små blomstermasse frisk basilikummasse fersk parmesanKok opp kraft i ei lita gryte. Ha i de soltørkede tomatene og la dem trekke til de er blitt myke, det tar omtrent 15 minutter. Løft ut tomatene og skjær dem i tynne strimler. Ta vare på kraften.Hakk squashen, del brokkolien i mindre blomster. Knus eller hakk hvitløken (avhengig av hvor kraftig du vil at hvitløksmaken skal være, hakking gir mildere smak enn knusing i hvitløkpresse). Kok pastaen i salt vann.Imens: Varm olje i ei panne. Stek hvitløken til den blir myk og gyllen. Det betyr at oljen ikke må være særlig varm. Ha i squash og brokkoli og stek i 2-3 minutter. Ha i kraften, de soltørkede tomatene og basilikumen. La småkoke i 3-4 minutter til grønnsakene er kokte, men fortsatt faste inni. Sil vannet av pastaen. Bland inn grønnsaker. Strø over ost og server. Meninger om mat? Bli med i diskusjonen på vårt matforum! andreas.viestad@dagbladet.no