Vafler i Venezia

Fantastic Norway er eneste norske arkitektkontor som er invitert til arkitekturbiennalen i Venezia. Det blir det vafler av.

Se for deg en rødmalt campingvogn 1981-modell langs kanalene i Venezia. En mann i en gondol staker seg forbi. Det strømmer liflig vaffelduft ut av et åpent plastvindu, og utenfor sitter to norske arkitekter i hver sin campingstol og gliser bredt. De er på verdens mest prestisjefylte arkitekturmesse; arkitekturbiennalen i Venezia.

- Vi skal servere vafler og ha en torskebar, så skal vi invitere folk inn for å diskutere arkitektur, sier Erlend Blakstad Haffner.

- Vaffelen er hjørnesteinen i lokalsamfunnet, det er den norske folkesjela, sier Håkon Matre Aasarød.

- Vafler er den beste måten å starte en samtale på, sier Erlend.

Gründerne bak Fantastic Norway har parkert den røde campingvogna på langkaia i Oslo. Nå sitter de på teaterbåten Innvik med tre nystekte vaffelplater foran seg og utsikt til operabygget. Oslofolket myldrer som maur rundt på byens nye praktbygg.

- Bygget har alt blitt en sosial møteplass. Da har de lykkes, uansett hva som skjer inni huset, sier Håkon.

«I tider med økt globalisering, standardisering og generalisering, mener vi at arkitektur må være forankret i lokal deltakelse, offentlig diskusjon og vektlegging av lokal identitet», heter det på Fantastic Norways hjemmesider.

- Overalt i verden blir stedene likere. Det lokale særpreget forsvinner, forklarer Erlend.

Sjøvant: Snart skal den røde campingvogna til Erlend Blakstad Haffner og Håkon Matre Aasarød i Fantastic Norway duppe i sjøkanten i Venezia.
Sjøvant: Snart skal den røde campingvogna til Erlend Blakstad Haffner og Håkon Matre Aasarød i Fantastic Norway duppe i sjøkanten i Venezia. Vis mer

Fenomenet heter gentrifisering og er tydelig på Grünerløkka i Oslo, hvor kjedebutikker og storkiosker skviser ut småbutikker og brune puber og ødelegger det lokale særpreget.

Hvilket bringer oss tilbake til Venezia hvor Fantastic Norway er invitert som det eneste norske arkitektkontoret, og skal stille ut i klassen for eksperimentell arkitektur.

- En arkitektur løsrevet fra bygninger (…) Biennalen vil presentere stedsspesifikke installasjoner, visjoner og eksperimenter som hjelper oss til å forstå og føle oss hjemme i vår moderne verden, sa sjefen for biennalens arkitekturseksjon, Aaron Betsky nylig på en pressekonferanse i New York.

Årets biennale heter «Out There: Architecture Beyond Building». Arkitektene Aasarød og Haffner har i høyeste grad vært «out there».

Da de ennå var studenter ved arkitekthøgskolen i Bergen dro de ut på tokt under sin egen parole om å redefinere hva arkitektur er. De selverklærte geriljaarkitektene reiste på kryss og tvers i grisgrendte strøk og kystbygder i Midt- og Nord-Norge, for å involvere seg selv og lokalsamfunnene de besøkte i arkitektur. Det resulterte i oppmerksomhet fra flere internasjonale magasiner, med Wallpaper i spissen. I 30 måneder var de på veien.

- Etter den reisen ble det krystallklart hvordan vi ønsket å jobbe, sier Erlend.

De møtte folk på hjemmebane for å høre hva menneskene hadde av drømmer og visjoner knyttet til hjemstedet sitt.

- Vi ville bort fra det vi opplevde som en passiv arkitektstand, og ønsket en mer aktiv holdning til faget hvor vi selv initierte prosjekter og kom tidlig i dialog med lokalsamfunnet, sier Håkon.

Vafler i Venezia

- Vi ville jobbe ut fra egne ønsker om noe spesifikt. Noe vi synes er interessant og viktig, sier Erlend.

De snakker i duo. Om å være en arena for dialog, en brubygger mellom vanlige folk og «eliten» i arkitektmiljøene. Om møteplasser, samspill og lokalhistorie. Om å dyrke det særegne ved livet i byene.

- Mange arkitekturprosjekter skrinlegges underveis, fordi folk føler seg fremmedgjort, sier Erlend.

- Vår viktigste oppgave som arkitekt er å rendyrke det spesielle og det menneskelige, sier Håkon.

- Folk er åpne for det meste, bare de blir invitert inn tidlig, sier Erlend.

Trønder Aaserød og Haffner fra Lysaker utenfor Oslo har ikke valgt navnet Fantastic Norway ut fra nasjonalistisk romantikk.

- Vi fant på navnet en kveld på studenthybelen. Mange tror det er ironisk ment, det er det ikke, sier Håkon.

- Vi starter alltid med hva som er fantastisk ved stedet. Det skaper entusiasme og engasjement. De fleste prosjekter har et potensial for å bli fantastiske, sier Erlend.

Fantastic Norway ligger ikke på latsiden. I desember starter byggingen av et kunstsenter i Brønnøysund. De skal bygge inn konsertscenen Cosmopolite i gamle Soria Moria kino i Oslo. De skal lage en paviljong for Arne Norheims samtidsmusikk i Larvik. De skal designe en transportabel butikk for norsk design, og er involvert i Kolstad drabantby.

Og etter sommeren skal altså campingvogna, som har kjempet seg fram i fokk og snøstorm, fra Henningsvær og Vardø til Brønnøysund, duppe i sjøkanten i Venezia.

- Det er litt absurd. Men vi har ambisjoner om å jobbe internasjonalt også, og gjør gjerne Fantastic Brazil eller Fantastic Danmark! Åpner det seg noen muligheter i Venezia så hopper vi rett ut i det. Vi har en aktiv strategi for å spre det glade budskap, sier Erlend.

kgu@dagbladet.no

Portal: Høyteknologisk portal utviklet i samarbeid med kunstneren Hilmar Fredriksen og sivilingeniør Ole Chr. Wroldsen.
Reiselivsanlegg: Destinasjon Levang er et annerledes reiselivsanlegg i Sandnessjøen, utviklet med ambisjon om å være et levende lokalsamfunn.
Vardehaugen: Klimatilpasset hytte ytterst i havgapet på Fosen, designet med inspirasjon fra klyngetunet.