Verdens korteste flytur

Vi tok rutefly på to minutter.

- SKAL JEG TA SIKKERHETS-GJENNOMGANGEN? Kaptein Malcolm Hempsell snur seg mot passasjerene i sitt 10-seters Norman Islander-fly. Han er klar til å ta på øreklokkene. Men passasjerene svarer ja.

En forretningsaktig mann i dress sukker.

- Å nei, ikke nå igjen, ler superbrukeren Stephen Hagan. Han er politiker, og reiser mye.

Hempsell ramser opp det med å holde setebeltene fastspent, stolryggene i oppreist stilling og kveler et flir i avslutningen:

- Dagens film er Ben Hur.

Så lover han te, kaffe og frokost. Han tuller med førstereispassasjerne på verdens korteste rutefly-strekning. Så tar han på seg øreklokkene.

Det skal ikke ta lang tid før han tar dem av igjen.

ÉN TIL TO GANGER DAGLIG kan du ta flyet mellom øyene Westray og Papa Westray, helt nord på Orknøyene i Nordsjøen.

Verdens korteste flytur

Det koster deg ikke mer enn to minutter av ditt liv. Avstanden er rundt en og en halv nautisk mil.

Prisen er 14 pund (altså 140 kroner med dagens valutakurs). Tungt subsidiert av EU og myndighetene, får vi høre. Det koster altså litt mer enn en krone per sekund oppe i det blå. Er det medvind blir det dyrere per sekund. Rekordflyturen mellom øyene har vært unnagjort på sagnomsuste 58 sekunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Himmelen er blå og sola skinner, men det blåser, som det ofte gjør på disse øyene i havgapet. Akkurat denne dagen er det dårlige vindforhold. Det er motvind og ligger ikke an til rekord.

Noe tid til å kjede seg blir det likevel ikke.

EN FLYPLASSANSATT har veid bagasjen på en gammel badevekt. Den ble sendt av gårde de få meterne bort til flyet med traktor, og stappet opp i det lille flyet før avgang fra Papa Westray.

Tre mennesker jobber på den ørlille flyplassen, som består av et hvitt murhus så unnselig at den som kikker etter en flyplass fort kan gå forbi.

En kvinne forteller at hun har telefonvakt, en mann kjører traktoren, en tredje tar seg av den lille bagasjen. Også har vi kapteinen da.

FEM PASSASJERER skal ta den korte ruten denne dagen. Flyet er altså ikke fullt. I tillegg til forretningsmannen og en lokal kvinne, er det med to nysgjerrige turister.

Flyturen trekker en del utlendinger, men det er ikke bare snakk om en morsom PR-jippo, selv om turistmyndighetene selvsagt bruker flyruta for det det er verdt.

Læreren på øya er ofte med på flyet. Han tar turen over til Papa Westray, som bare har 70 innbyggere. De har egen skole for barn opp til 12 år.

Legen er av og til med. I dag har de kjørt brannmenn som har vært på rutinekontroll. Vanlige øyboere tar også flyet.

- Javisst, jeg tar det ofte, men som oftest til Kirkwall, sier den pensjonerte bonden Tim Rendall, som har bodd på Papa Westray hele sitt liv. Han kjenner alle på øya, og forteller at de fleste lokale ikke går av flyet på Westray, men blir med til neste og siste stopp, nemlig Orknøyenes hovedstad Kirkwall.

- Den skotske regjeringen ser på det som en livslinje ut hit, sier Rendall, som forteller om medisiner og varer som fraktes. De har sin egen butikk på øya. Og menneskene, de må også komme fram. Det er ikke alltid de harde naturforholdene her gjør det mulig å komme seg fram på annen måte enn med fly. Når bølgene blir for høye er flyet viktig, men når tåka kommer må båten brukes.

- Dette er som en buss, det er en viktig tjeneste, sier kaptein Hempsell, som har hatt kapteinstillingen som fulltidsjobb siden 1999.

Han gjør det meste sjøl. Det finnes ingen purser, flyvertinne eller styrmann.

Fra han starter propellene denne dagen tar det litt over fire minutter til de stopper helt opp igjen. Vi er i lufta i to minutter.

BÅTEN MELLOM DE TO ØYENE tar bare 20 minutter. Men den går bare en gang om dagen.

Bare to ganger i uka legger ferja fra hovedstaden til kai. Den tar to timer. Med fly sparer man tid, og prisen er omtrent den samme.

Derfor fylles flyene til selskapet Loganair raskt opp. Det er en praktisk måte å reise på. Det er ingen kø, ingen sikkerhetssjekk og ikke minst, ingen krav om å møte opp flere timer før avgang. Selskapet har flydd her siden 1967. I fjor feiret de 40-årsjubileum på Orknøyene.

- OM DU ER DER 10 MINUTTER FØR AVGANG, love, så går det bra, sa flyplasspersonalet da vi bestilte.

Og enda herligere:

- Du trenger ikke noen billett, navnet ditt kommer til å stå på lista. Du vet at du får et sertifikat, som beviser at du har tatt verdens korteste flytur?

EN ENKEL OG MORSOM FLYTUR, altså.

Slik er det ikke med verdens lengste flyturer, som strekker seg opp mot 20 timer. En flytur mellom Newark og Singapore tar etter sigende 18 timer og 40 minutter, og havner høyt oppe på lista over de lengste ruteflyturene i verden.

Ifølge flyforumet Flightaware, diskuteres det livlig hva som er den korteste og lengste flyturen i verden. Kriteriene flyentusiastene går etter når de diskuterer er at flyturen må gå jevnlig. Det må altså være et rutefly. De teller heller ikke med helikopter og transportfly. Og det viser seg at det faktisk finnes mange korte flyturer i verden.

Air Moorea flyr mellom Papeete og Moorea i Polynesia. Det tar fem minutter. I USA kan du fly mellom Rochester og Burlington på sju minutter.

Foreslått kandidat til korteste flytur mellom to hovedsteder er turen mellom Helsinki og Tallinn. Den tar 30 minutter.

Airliners net forteller brukerne om en rekke flyturer som tar sju, elleve og tjue minutter.

VI TAKSER INN PÅ Westray flyplass. Bagasjen kommer ikke ut på noe bagasjebånd, den blir utlevert for hånd. Flyplassbygningen er et hvitt, lite murhus som ingen går inn i.

Her finnes ingen mareritt-terminal 5, som på Heathrow. Ingen barn blir med inn i røntgenmaskinen. Loganairs rute på Orknøyene står fortsatt i Guinness rekordbok som verdens korteste rutefly.


Her er rutetidene
.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på e-post.

VEIER BAGASJEN:</B> En av de tre flyplassansatte veier bagasjen på en gammel badevekt.
ANKOMST, WESTRAY FLYPLASS:</B> Ingen grunn til å gå inn. Bagasjen utleveres for hånd.
<B>MED MÅLET FOR ØYE:</B> Når man tar av på Westray ser man målet på den andre siden av fjorden.
KORT AVSTAND: Båtturen tar 20 minutter, men for mange er flyturen mellom Papa Westray og Westray like praktisk og billig. <a href=http://www.alanmoar.flyer.co.uk/orkney/Shortestflight/groundtrack.htm>Sjekk nærbilde av ruta</A>.
DAGENS BAGASJE:</B> Blir ikke gjenstand for røntgenstråler eller annen sikkerhetssjekk.
<B>AVGANG, PAPA WESTRAY FLYPLASS:</B> Man trenger ikke å sjekke inn her, så lenge man sier fra at man skal være med.
DAGENS ANDRE AVGANG: Øyboerne på Papa Westray får ganske ofte besøk av turister som vil ta den korte flyturen. Her rulles bagasjen til traktoren, som kjører den til flyet.
KJØRER «BUSS»:</B> Kaptein Malcolm Hempsell har jobbet med å holde rutetabellen på verdens korteste flyrute i snart 10 år.
DEN GAMLE MANNEN OG HAVET: Det ankommer bare et fåtall båter til denne lite travle kaia på Papa Westray hver uke. Fly er en viktig reisemåte på Orknøyene.
NYTTIG FLYRUTE: Tom Rendall liker flyruta. Dessuten elsker han å bo på Papa Westray, som har 70 innbyggere. Fred og ro og ingen kriminalitet har familien hans på morssida nytt her siden 1700-tallet, minst.