Verdens verste bil

Ikke alt som lages i Kina er billig - og best. Se hvordan denne SUV-en gjorde det i biltest.

BLANT BLANKPOLERTE biler, familiebiler, sportsbiler og lettkledde damer, utspiller det seg et stille slag på verdens største bilmesse North American International Auto Show i Detroit i disse dager.

På den ene siden står de tre store fra Detroit. Ford, General Motors og Chrysler prøver alle å lokke de rundt 800 000 besøkende med nye modeller i forsøket på å gjenreise gammel storhet.

Bortgjemt i kjellerkroken av utstillingshallen står nykommeren Changfeng og selskapets formann Li Jianxin. Li reklamerer på et uforståelig engelsk for biler, som likner de som ble solgt i USA på 80-tallet, skal vi tro Bloombergs Doron Levin.

Changfeng, som ikke en gang er blant Kinas ti største bilprodusenter, og som i sin promovideo reklamerer med at de kommer fra samme fødeby som Mao, er ikke god nok til å være en utfordrer en gang.

Men nykommeren Changfeng symboliserer noe langt viktigere.

Kinas biler er på vei, og de er på vei til en vei nær deg.

SPESIELT FOR DE TRE store bilprodusentene i Detroit er dette urovekkende. Ford, General Motors og Chrysler har allerede måtte skyve tusenvis av ansatte ut i en tidlig pensjonstilværelse på grunn av konkurransen fra Asia.

Nedleggelse, utflytting, permittering og pensjonering har ridd vestlige produsenter som en mare siden den økonomiske vekstkurven i Kina kun har pekt rett oppover det siste drøye tiåret.

I 2005 fikk vi den første smakebiten på hva «made in china» egentlig innebærer med den såkalte BH-krisen. Billigproduserte brystholdere, gensere og jeans fra Kina oversvømmet Europa. EUs strakstiltak med å innføre kvoter kunne ikke demme opp for flommen. Kvotene ble fylt i løpet av dager.

EUs påfølgende blokade av kinesiske tekstilvarer gjorde at 75 millioner tekstilvarer hopet seg opp på varelagre før EU og Kina ble enige om hvor mye klær som kunne krysse europeiske landegrenser uten å ødelegge for klesindustrien i Sør-Europa.

Nå er det de kinesiske bilene som truer bilindustrien både i USA og Europa. I fjor produserte og solgte Kina 7,2 millioner biler, og ble med det verdens nest største bilmarked kun slått av USA, ifølge den kinesiske avisen China Daily. Prognosene for inneværende år er at veksten vil øke med 15 prosent og overstige 8 millioner biler.

På tross av den forrykende veksten - eller kanskje nettopp derfor - er ikke nødvendigvis bilmerker som Chery, Great Wall og Geely rett rundt svingen riktig ennå.

DA DET tyske automobilforbundet ADAC for halvannet år siden testet den første kinesiske bilen som skulles selges i Europa, var resultatet nedslående. Ja, faktisk ydmykende.

De kinesiske embedsmennene, som var tilstede for å overvåke den hovedsaklig statseide kinesiske bilindustrien, rødmet i skinnet fra den nypolerte SUV-en, da de måtte konstatere at Landwind New Vision oppnådde det verste resultatet det tyske automobilforbundet hadde opplevd i løpet 20 år med biltesting.

Landwind New Vision med en prisantydning på snaue 130 000 kroner fikk nøyaktig samme resultat som Jahn Teigen gjorde i Grand Prix-finalen med «Mil etter mil»: 0.

- Den hadde et katastrofalt resultat, sa en talsmann for ADAC til The Times.

De som utførte testen kom frem til at bilføreren neppe ville overleve en kollisjon der bilen holdt en fart på 48 kilometer i timen, og i en sidekollisjon i samme fart ville sjåføren bli påført alvorlige hode- og brystskader, som følge av manglende sidebeskyttelse på SUV-en.

Sikkerhetsburet, som skal beskytte bilføreren både ved kollisjon og velt, kollapset og motoren ble presset inn i kupeen. Resultatet var at hele dashbordstrukturen så godt som knuste føreren. I tillegg var førerdøren umulig å åpne, slik at den knuste føreren måtte skjæres ut av bilen.

Testresultatet ble en brutal lærepenge for en industri med store ambisjoner.

- Det er en beskjed til oss. Vi kan ikke stole på pris alene. Vi må forbedre vår teknologi og managementnivå, sa Jiang Lei, viseformann i det kinesiske bilprodusentforbundet til avisen International Herald Tribune.

DET DÅRLIGE TESTRESULTATET var gode nyheter for Volkswagen, General Motors og andre veletablerte bilprodusenter, som enten har flyttet produksjonen til nettopp Kina eller har måtte stenge fabrikker på grunn av Kina.

For disse bilprodusentene er enhver forsinkelse av kinesernes bilproduksjon kjærkommen.

Kanskje ikke så rart at de frykter konkurransen. I løpet av året vil over 100 kinesiske bilmodeller bli introdusert for kinesere med råd til å kjøpe bil. Og de er det mange av. Hver dag kommer 1000 nye biler på veiene i det enorme landet, og sørger for å smoglegge himmelen over verdens raskest voksende økonomi.

I løpet av de første ti månedene av fjoråret ble 5,8 millioner kinesere stolte bileiere, en økning på 26 prosent fra samme periode året før - og kinesiske biler kapret 27 prosent av markedet, skriver The Economist.

I tillegg ble det i løpet av 2006 eksportert kinesiske biler til over 100 forskjellige land.

Men tallene som gir utenlandske bilprodusenter størst hodebry, er tallene som står på prislappen. Kinesiske biler selges til ultralave priser, mens utenlandske produsenter bare kan klø seg i hodet og konstatere at de ikke en gang kan kjøpe stålen som går med til å lage en bil til en pris som tilsvarer kinesiske produksjonskostnader.

MEN VIL KINESISKE MERKER Chery, Great Wall og Geely være relle utfordrere til de kjente bilmerkene?

Kinesiske bileiere begynner å merke at etter som hjemlige bilfabrikker spytter ut flere biler, synker kvaliteten. Kinesiske biler oppfattes som fine på utsiden, skrot på innsiden, ganske billige, men med lav «street-cred».

I Kina opplever fire av fem som har kjøpt seg ny «made in china»-bil trøbbel i løpet av første halvår. Det viser den siste forbrukerundersøkelsen gjennomført av China Automobile Customer Satisfaction Index. Den viser også at antallet feil per 100 biler lagd i Kina steg til 338 i 2006. Året i forveien var det samme tallet 246.

Men med priser som synker med rundt åtte tusen kroner i året, er det om å gjøre å produsere billigst, ikke best.

Likevel er optimismen stor hos de lever av bilimport, og som befinner seg på den store bilmessen i Detroit.

- Snart kommer du til å se kinesiske biler over alt, sier den amerikanske bilimportøren Malcolm Bricklin til nyhetsbyrået AP.

Bricklin er kjent for å ha brakt Subaru til det amerikanske bilfolket, og er utrettelig i troen på at Kina-biler vil rulle på amerikanske veier i 2009. Til journalistene som deltar  på North American International Auto Show, skryter Bricklin av at han er i forhandlinger med minst 15 kinesiske bilprodusenter.

I EN AMERIKANSK UNDERSØKELSEnylig sa nærmere halvparten av de spurte at de ikke kunne tenke seg å kjøpe en kinesisk bil. Japanske og koreanske biler ble møtt med den samme skepsisen da de kom inn på utenlandske markeder. De måtte klatre på rangstigen fra billige småbiler til større luksusbiler.

Japan for eksempel, som var først ute, hadde tid til å eksperimentere med små biler som Honda Civic, før de avanserte til større og mer luksuriøse biler.

Den samme utviklingen har koreanske Hyundai fulgt. Etter å ha gjort sitt inntog på det amerikanske markedet i 1985, tok det mer enn et tiår å kvitte seg med det dårlige kvalitetsstemplet. Kinesiske bilprodusenter har ikke like god tid.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

Michigan-guvernør Jennifer Granholm studerer Changfeng UU-CT3 sammen med visepresident i Changfeng, Allen Zhiyu Han, da guvernøren besøkte bilmessen i Detroit onsdag i forrige uke.
SAMARBEIDER MED CHRYSLER: En kinesisk modell poserer ved siden av en Chery QQ under bilmessen i Beijing i november 2006. Chery samarbeider med DaimlerChrysler, og i fjor ble det eksportert 50 000 Chery-biler under Chryslers navn.
FØRST UT: Den kinesiske bilprodusenten Geely var i fjor første kinesiske representant under verdens største bilmesse i Detroit. Bildet viser Li Shu Fu, formann i selskapet. Geely trenger ikke å bekymre seg for arbeidsdisiplinen blant sine ansatte. Ifølge <a href=http://www.iht.com/articles/2006/10/17/business/cars.php>International Herald Tribune</a> hyrer selskapet sersjanter fra Folkets frigjøringshær til å beordre de ansatte til å marsjere på rekke og rad på fabrikkområdet.