Virkelighetens Idol

En er for tjukk, en annen for høy og mange synger falskt. Vi har vært på audition.

DEN GLISENDE FINNEN danser oppe på scenen. Vi sitter i den vakre, dyprøde salen på Chat Noir og ønsket det var vinservering her også midt på dagen. Matti er her for å vise hvor god han er. Vi er på en auditon. Og Matti har fryktelig pistrete, bleket langt hår og hanekam. - Dette er bare en stil, det kan forandres, du kan forandre alt, jeg kan klippe meg! roper Matti liksomtøft ned til den eneveldige juryen som bedømmer ham. Han drar opp sin piercede, tatoverte mage. Koreograf og regissør TJ Rizzo later som han er sjokkert. Men juryen er lettet, for de har allerede hvisket om det stygge håret. Matti han heldigvis kraftig stemme og store muskler. - Vi bare tuller med deg, roper regissøren opp til ham som står alene på scenen. Regissør TJ, som han altså kaller seg, har tatt grep om karakterboka og noterer karakterer fra en til seks. - Takk så mye! Jeg har hatt det jettekult, sier Matti og gliser. EN-ZOOOO-THREE-FOUR-five, six, seven! Fine muskler jobber med trinnene. Dette er drømmejobben. - Det er vanskelig å få jobb, det er en fordel og kjenne noen, sier Helene Maria Jenssen (25) fra Oslo. Hun kommer fra balletthøyskolen. Nå er hun nervøs, og tøyer og do-re-mi\'er i foajeen. Rundt henne piler konkurrentene. De drømmer alle om å leve av dans og sang. De kjemper om et helt års engasjement på den nye ferja til Color Line som starter opp mellom Oslo og Kiel i desember. Her skal det bli kabaret, «et jævla kult show» ifølge evig-entusiastiske produsent Bosse Anderson i firmaet 2entertain som står for regien. Bosse er sjefen for en rekke store oppsetninger i Norge, nå i høst kommer «Saturday Night Fever.» Han nynner og knipser og er i stjernehumør, i dag skal han plukke ut de 16 beste blant de nærmere 100 som har meldt seg på audition. Åtte jenter og åtte gutter får jobben, og her godtas det bare folk med utdanning. FARVEL MARITA. Ferjeselskapet er inne på nye takter. Og G-nøkkelen er ikke bulgarske danseband. I den nye båten blir det hundre meter lang handlegate og høye øyebryn. Også underholdningen skal det lyse stil av, og det er derfor vi sitter og biter negler nå. - Dette skal bli cruise, fastslår Color Lines produktsjef for underholdning, Roger Eilertsen. Han har skjønt at folk ikke er så veldig opptatt av verken Oslo eller Kiel. «Det er opplevelsen vi fokuserer på». Derfor har han femdoblet underholdningsbusjettet på ruta, og fra nå av lar han andre båter holde på med kramgoda låtar. OKEJ! ER NI KLARA? Bosse klapper folk sammen. Den joviale svensken vil at alle skal ha det bra, og han småsnakker med deltakerne som kommer opp på scenen, mange stive av nerver. Det er de dårligste Bosse skryter av. Vi legger merke til hvem Bosse roser mest. Han får dem til å slappe av. - Jeg er ikke nervøs for dansinga, den har jeg kontroll på. Det er sangen jeg er mest usikker på, sier Helene Maria. Hun er nede i spagaten. Hun har tatt en del sangtimer i New York, men er altså en «dansflicka», som Bosse ville kalt henne. MED HÅP I STEMMEN. Mange har kommet grytidlig fra Sverige med buss. Det er dansker her, en kanadisk jente som har glemt notene sine og som uansett ikke kan synge, viser det seg, en muskeldanser som ligner Leroy, håpefulle nordmenn. Og det er mange som må skynde seg å danse ferdig. Bussen til København går halv tre. En fra «Blanke Messingen» er her, noen fra «Fame», kjente fjes og stemmer. Kathrine fra «Farmen» terper på trinn. I foajeen venter de på tur for å få vise seg fram. De nynner, danser og snakker nervøst med hverandre. DANSFLICKOR.- Man må vise at man har det gøy, man må smile, forteller Bosse. - Jeg forsøkte å si til den ene jenta at hun måtte åpne øyene. Hun fulgte ikke instruksjonen, sier TJ. - Halvparten må være jævlig bra på å danse og resten bra til å synge, sier Bosse. Han deler raskt folk inn i kategoriene «dansflickor» og «songflickor». Mange imponerer i dans men synger som kråker. - De må ha en personlighet som berører folk, demonstrerer Bosse, som senere også avslører andre tips: «alle har svarte klær og blondt hår. De burde ta på klær som syns!» Han sier det ikke dreier seg så mye om utseende, bortsett fra at de som plukkes ut må ha passe sammen og ha lik høyde. - De må bevege seg pent. En person kan være veldig pen, men det hjelper ikke om hun ikke beveger seg fint. Så sier han: - Dom skal væra snygga! DANS ETTER MEG. Danselærer Thomas Glans viser trinnene og skynder seg ned i salen. Han sitter også i juryen. - Thank you guys, go practise, roper TJ. - Ha det kul! sier Bosse. Thomas ser straks hvor danserne har sin utdannelse fra. For der hopper en Bårdar-jente, hun skiller seg fra balletthøyskolegutten. - Showbiz er den hardeste jobben i verden, mener Bosse, som sier at det ikke er mange andre yrker med et så hardt jobbintervju. Vi titter over ryggen på dommerne. Det er mange som får karakter 1 og 2 i margen, slett ikke bra. De hvisker seg imellom. - Helt krise, hører vi etter en jente. Men de klapper og skryte uansett. STIV SOM EN STOKK. - Men hvorfor danser ikke 43 i det hele tatt? En jente står stiv mens de andre på scenen danser rundt henne. Hun smiler oppgitt. - Iblant er de jævlig gode på å synge, men danser de ikke går det ikke, sier Bosse, dette kanskje en «sangflicka». En annen jente ser ut som hun er på sin første aerobictime, hun krasjer i de andre, konsentrerer seg og klarer ikke et eneste trinn riktig. Hun skal ha for at hun prøvde. Nummer 51 er 1,78, for høyt i denne sammenhengen. - Hun er søt, jeg kjenner henne, sier Bosse. Helena Maria er 1.65, det passer fint. - Det var ok, ikke så teknisk, sier andpusten nummer 31, som altså er Helene Maria, om dansen. Hun beveget seg smilende oppe på scenen, og husket alle trinnene. - Gry, kan du smile, roper TJ, som har alles øyne under oppsikt. INGEN KASTES AV SCENEN. - Vi er snille her. I New York blir folk kastet av straks om de ikke duger, sier TJ. Han har ingen problemer med å se hvem som er best. Og i dag er det en liten autdion, derfor har de tid til å være litt greie. - Skift side, kommanderer TJ, som spør alle om de kan noen triks. Triks? Usikkerheten brer seg. Men de tøffeste står på hendene, tar saltoer og slår hjul. - Ohhh, very strong, skryter regissøren. - Vi ringer deg i neste uke, roper Lina Oftebro i juryen. Vi skjønner allerede at noen av de håpefulle ikke har sjanse. - Folk blir vant til dette, men det er jo tårer i blant, folk som er skuffa og sinte, sier Bosse. I BURGERPAUSEN KOMMER DET FRAM. Alle likte noen spesielle godt. - The danish girl, sier TJ mellom chipsen. Hun er godt trenet, har hatt en god, streng lærer han kjenner. Nå kommer det an på om hun kan synge. Juryen ser det på musklene til danserne. Det er flere som er for dårlig trenet, fysikken holder ikke. Og de tynne jentene har et fortrinn. - Hun har lagt på seg litt over hoftene siden sist, sier TJ, om en av jentene han likte. Men det er ikke det verste. EN USIKKER STEMME. Alicia Keys har slett ikke fått noen konkurrent. En jente med lyst hår synger en låt av henne, det skjærer i ørene. Nummer 12 har ikke sangen klar. Mange mumlesynger så stille at pianoet overdøver. De er usikre på stemmen sin. - På en vanlig audition ville halvparten ha blitt kastet allerede, sier TJ. Juryen later som ingenting, men det er tydelig at det er flere kriser her. Emily med sterk stemme og «Desperado» er «songflicka». - Når vi har hørt nok stopper vi deg, ikke ta det personlig, roper TJ. - Nei, men jeg vil gjerne synge hele, sier Emily, som får lov fordi hun synger bra. Den kanadiske jenta vil synge «Happy Birtday». Hun husker ingen andre sanger, de blir enige om Canadas nasjonalsang. Hun var god til å danse, juryen håper. Øyene flakker, stemmen brister, hun fullfører og vi er imponert over at hun i det hele tatt tør. - Ta den igjen, med musikk nå, ber TJ, som også ber om bursdagssangen i et siste håp. Det blir nok ikke henne. Det låter forferdelig falskt.En gutt kommer på scenen og synger med deilig, mørk stemme. - Endelig en som kan både synge og danse, hviskes det lettet i juryen. Og det er flere som ham her: - Alle danserne har noe å bidra med, mener Lina Oftebro i juryen. Men valget blir vanskelig, for danserne må passe sammen og de må kunne synge. TEKSTEN SOM FORSVANT. Helene Maria skal synge en 60-talls-låt. - «I only want to be with you». Jeg føler den passer til stemmen min, den er veldig søt, så får vi se da. Det er ikke lurt å velge en ballade når sang ikke er den sterkeste siden. Da blir man stående der og skjelve og miste pusten. En rask en er bedre. - Danserne velger enklere låter, slår Bosse fast. Her går det ikke an å lure noen. Helene Maria går på scenen, synger, glemmer deler av teksten, og er litt oppgitt etterpå. Det er tydelig at hun er en dansejente. Men hun er ikke den eneste som har glemt teksten, «vi hører om du kan synge», trøster Bosse. Hun håper. Likevel er det noe usikkert i stemmen når hun reiser hjem. - Det hadde vært så gøy, sukker hun. - Idol? Idol har jo bare gjort det vi har drevet med i bransjen i 30 år og vist det på TV. Dette skal bli et jækligt bra show, sier Bosse. Neste uke får sangere og danserne beskjed. De som plukkes ut blir nok ikke idoler med det første. Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon, og har ikke vært publisert i papirutgaven. Eventuelle henvendelser kan rettes til: astrid.meland@dagbladet.no

BOSSE OG TJ:</B> Produsent Bosse Andersson og koreograf TJ Rizzo sitter i juryen. De noterer karakterer på blokka og Bosse knipser takten og skryter av alle.
TERPER:</B> I pausene trener konkurrentene sammen på trinnene de har fått beskjed om å lære.
REALITY CHECK:</B> Kathrine fra Farmen prøvde seg i virkeligheten.
DANS DANS:</B> Juryen følger med på deltakerne og hvisker seg imellom.
TYNGRE Å SYNGE:</B> Helene Maria synger «I only want to be with you». Hun glemmer litt av teksten, men det betyr ikke så mye.
<B>MATTI:</B> Lover og klippe seg om han får rollen. Og Matti både synger og danser bra.
VIL BARE DANSE:</B> - Jeg har danset siden jeg lærte å gå, sier Helene Maria Jenssen (25) fra Oslo. For henne er dette drømmejobben. Etter avsluttet utdannelse ved ballethøyskolen har hun jobbet i klesbutikk ved siden av.
FLØRTER:</B> Mette har ikke den sterkeste sangstemmen, men danse kan hun og i tillegg har hun utstråling. - Den danske jenta var en «danstjei».
NERVØS STEMNING:</B> I foajeen i Chat Noir venter folk på tur for å vise seg fram i sang og dans. Det nynnes og tøyes og øves på trinn. Alle vil så gjerne få rollen i den nye kabaretoppsetningen på Color Line mellom Oslo og Kiel. Det er snakk om et helt år med jobb og god lønn.
DANSKE PIKER PÅ SVENSK:</B> Trine Bonnerup (til høyre, 26) og Mette Baandhøj (25) snakker svensk etter flere år på ballettakademiet i Stockholm. De er «dansflickor», og sliter mer med sang.
EN-TO-TRE:</B> Danselærer Thomas gir konkurrentene noen minutter på å lære trinnene. De aller fleste har dem inne etter kort tid.
<HMELF>EN DANSEJENTE: </B> Det låter svakt fra Greece, danske Trine Bonnerup synger «The worst things I could do». og hun skjelver i stemmen. Det er tydelig at det er håp i hengende snøre, for juryen er vennlig innstilt: <br> - Braaaa, har du tatt sangtimer siden sist, spør TJ Trine. Han kjenner henne fra før.
GUTTA HAR FORDELEN:</B> Det er alltid lettere for gutter å skaffe seg jobb i underholdningsbransjen. Også på denne auditionen er det store flertallet jenter.
SETTER OPP SUPERSHOW:</B> - Det finnes masse bra artister i Norge, sier svenske Bosse Andersson. I høst setter han også opp «Saturday Night Fever» på Chat Noir.
<B>HER SKAL DE OPPTRE:</B> Den nye scenen på prestisjebåten Color Fantasy.<BR>Illustrasjon: COLOR LINE